رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مهر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

در آیین اختتامیه جشنواره که روز شنبه ٤ شهریورماه در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار گردید، در بخش اول مراسم از «علیرضا حنیفی» و «توفیق ملکی»، دو تن از پیشکسوتان تئاتر استان کردستان، توسط دبیرخانه جشنواره با اهدای لوح سپاس و هدیه تجلیل به عمل آمد.

به گزارش بینەر، هیات داوران جشنواره متشکل از دکتر قطب الدین صادقی، کورش احمدی و صابر دل بینا، آرای خود را به شرح ذیل اعلام نمودند:

 

گریم
بهار لطافتیان برای نمایش «در حصار باد» از سنندج

بروشور و آفیش
شعیب مکتب‌داری برای نمایش «در حصار باد» از سنندج

طراحی لباس 
بهار لطافتیان برای نمایش «در حصار باد» از سنندج

موسیقی
مسلم زارعی برای نمایش «کردها تروریست نیستند» از سنندج

طراحی صحنه
افشین خدری و مهران مکاری برای نمایش «کردها تروریست نیستند» از سنندج

بازیگری زن
رتبه اول هانا مرادی بازیگر نمایش «و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد»
رتبه دوم شایسته فرمانی‌فرد بازیگر نمایش «دهانی پر از پرنده» از بیجار
رتبه سوم رضوان خدامی بازیگر نمایش «و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» از سنندج
تقدیر گروهی از بازیگران زن نمایش «کردها تروریست نیستند» از سنندج

بازیگری مرد
رتبه اول فردین قادری بازیگر نمایش «درحصار باد» از سنندج
رتبه دوم محمدنقی حیدری بازیگر نمایش «تراس» از قروه
رتبه سوم نیما ایمان‌زاده بازیگر نمایش «در حصار باد» از سنندج
تقدیر از آرتین امجدی بازیگر نوجوان نمایش «کردها تروریست نیستند» از سنندج
تقدیر گروهی از بازیگران مرد نمایش «کردها تروریست نیستند» از سنندج

نمایشنامه نویسی
رتبه اول فارس باقری نویسنده نمایشنامه «دهانی پر از پرنده» از بیجار
رتبه دوم عبید رستمی نویسنده نمایشنامه «در حصار باد» از سنندج
رتبه سوم اکبر صادقی نویسنده نمایشنامه «وخداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» از سنندج
 
کارگردانی
رتبه اول افشین خدری کارگردان نمایش «کردها تروریست نیستند» از سنندج
رتبه دوم فرشید کرمی کارگردان نمایش «وخداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» از سنندج
رتبه سوم عبید رستمی کارگردان نمایش «در حصار باد» از سنندج

نمایش‌های برگزیده جهت معرفی به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
  1. نمایش «کردها تروریست نیستند» از سنندج
  2. نمایش «در حصار باد» از سنندج
 

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان از ٢ تا ٤ شهریورماه به دبیری مازیار قبادی در سنندج برگزار گردید.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
656
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php