بینه‌ر

مناف ایران پناه از دنیای هنر خداحافظی می کند؟

به گزارش بینەر، مناف ایران پناه هنرمند پیشکسوت مهابادی با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی به وضع موجود تئاتر در استان آذربایجان غربی و مهاباد واکنش نشان داد. ایران پناه که سالها با گروه نمایش «شانو» در مهاباد فعالیت داشته و اولین گروه تئاتری مهاباد بود که در دهه ی ۷۰ به جشنواره‌ی تئاتر فجر راه یافت تا کنون توانسته هنرمندان برجسته‌ای را از این گروه به جامعه‌ی هنری مهاباد تقدیم کند. 

براساس این گزارش بعد از قانون ثبت گروههای نمایشی در کشور، گروه شانو نیز ثبت گردید اما بر اساس آنچه وی بی هویتی و بی توجهی به پیشکسوتان نامیده است از تمدید پروانه‌ی گروه نمایش «شانو» صرف نظر کرده است. اگر چه داشتن پروانه و یا نداشتن آن هیچ گروهی را از فعالیت نمایشی منع نمی کند، اما این سوال مطرح است که آیا ایران پناه فقط به تمدید نکردن پروانه بسنده می کند و یا این پیشکسوت تئاتری مهاباد و کردستان قصد خداحافظی از دنیای نمایش را دارد؟

متن پیام به شرح زیر است:

وضعیت تأتر در آذربایجانغربی سالهاست دستخوش نوعی بی هویتی شده که شاید بتوان سوء مدیریت و بی تدبیری مسؤلین انجمن هنرهای نمایشی استان را در ادوار مختلف سبب اصلی آن دانست.
امروز وجود لایه های پنهان و همچنین نقش دستهای پیدا و نهان در هتک حرمت و پس زدن پیشکسوتان تأتر و نیز بایکوت کردن و دور نمودن تحصیل کرده های رشته های نمایشی و طرد آنها از شگردهای مدیریتی جدید انجمن نمایش شهر من است.
بی تفاوتی، سکوت و عدم ارائه برنامه‌ای مشخص در این مدت طولانی نه برای انجمن نمایش دفتر مهاباد و نه برای انجمن هنرهای نمایشی استان نمی تواند دلیل منطقی داشته باشد و ظاهرا کسی هم در مقام پاسخگویی نیست!
افسوس که این بی تفاوتی تنها در داخل انجمن نیست و حتی در مدیریت کلان فرهنگی استان نیز دیده می شود. در عصر ارتباطات مجازی امروزه می توان به راحتی با دفتر رئیس جمهور کشور از طریق شبکه های اجتماعی در ارتباط بود و یا پیامی در شبکه های مجازی ثبت کنی و اطمینان داشته باشی فلان وزیر آن را می بیند، اما شاید عجیب به نظر برسد در چنین عصری بنده بعد از پیگیری های مکرر هنوز آرزو دارم بتوانم لحظه‌ای هرچند کوتاه مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی را در شهرم زیارت کنم. و درد بیشتر آنکه حتی نمی توانم شاهد تشکیل جلسه‌ای عمومی با حضور اعضای محترم انجمن هنرهای نمایشی استان در دوره ی قبل یا این دوره جدید باشم.
راستی این روزها چه چیزی برای این آقایان اهمیت دارد؟
مسئول در سایه‌ی دفتر انجمن نمایش مهاباد و عضو محترم انجمن هنرهای نمایشی استان فعلا بدون تغییر در رفتاری که بارها مورد اعتراض هنرمندان قرار گرفته به روال قبل ادامه می دهد و صد البته سکوت تأمل برانگیز هنرمندان تأتر استان در این راستا و در قبال نبود مدیریتی درست با برنامه ریزی صحیح جای تأسف دارد. شاید اگر کمی انصاف داشته باشیم می توان در وصف حال تأتر استان آذربایجانغربی روضه‌ها خواند!؟
اینجانب بعنوان اعتراض به وضعیت کنونی در آخرین روز ثبت نام و تمدید گروهای نمایشی شخصآ از تمدید پروانه قبلی گروه نمایشی ثبت شده خویش خوداری کردم. اگرچه شاید این کار برای برخی خبر مسرت بخشی باشد اما عاقلان را اشارتی کافی است.
والسلام.

 

 

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل