رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« فروردین   خرداد »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
در گفتگو با رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی ؛

برای همه ی شهرهای استان برنامه داریم

٨ ماه از آغاز بکار انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی می گذرد. هیئت رئیسه ی این انجمن در انتخاباتی که میان گروههای نمایشی ثبت شده ی استان برگزار گردید، انتخاب شدند. به بهانه ی اردیبهشت تئاتر ایران و تغییرات ایجاد شده در میان برنامه، بینەر گفتگویی با محمد کاظمی، رئیس این انجمن انجام داده […]

٨ ماه از آغاز بکار انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی می گذرد. هیئت رئیسه ی این انجمن در انتخاباتی که میان گروههای نمایشی ثبت شده ی استان برگزار گردید، انتخاب شدند. به بهانه ی اردیبهشت تئاتر ایران و تغییرات ایجاد شده در میان برنامه، بینەر گفتگویی با محمد کاظمی، رئیس این انجمن انجام داده است: 

 

بعد از شروع بکار تیم جدید در انجمن هنرهای نمایشی چه برنامه های جدیدی از آن تاریخ تا کنون انجام گرفته است؟

از زمانی که تصدی انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی را تحویل گرفتیم، بیش از ۳۰ نمایش به روی صحنه رفته است و ۲ نمایش نیز از استان به جشنواره فجر راه پیدا کرده است. یکی کار آقای بختیار پنجه ای که از جشنواره تئاتر کردی به جشنواره فجر راه پیدا کرد و دیگری کار آقای بابک لطفی که از جشنواره استانی به جشنواره فجر راه پیدا کرد که بنده هم این عزیزان را همراهی کردم. خوشبختانه اتفاق خوبی بود و آقای احمد نقده هم جزو کاندیداهای بازیگری مرد در جشنواره فجر بودند. 

با شروع سال ۹٦ سعی کردیم مقدمات برنامه های سال جدید را آغاز کنیم. همانطور که اطلاع دارید خوشبختانه یا متاسفانه اردیبهشت تئاتر ایران از دستورالعمل مرکز هنرهای نمایشی خارج شد. روز ملی هنرهای نمایشی در ۷ فروردین مصادف با روز جهانی تئاتر ثبت شده است و به همین دلیل مرکز هنرهای نمایشی تاکید بر این داشت که در همان روز ۷ فروردین این جشن برگزار شود. متاسفانه این زمان به دلیل اینکه معمولا همه در دید و بازدید عید و مسافرت هستند، زمان خوبی نیست، به همین دلیل ما مراسم را برگزار نکردیم. ما سعی می کنیم اردیبهشت تئاتر ایران را طبق روال گذشته البته به صورت مختصرتر برگزار کنیم. چرا که مرکز بودجه ای بابت آن اختصاص نداده است. در چند تا از شهرستان ها برنامه ریزی شده است که انشالله تا آخر اردیبهشت برگزار خواهد شد.

 

وضعیت دفاتر انجمن هنرهای نمایشی برخی شهرستان ها نامشخص است. دلیل این وقفه چیست؟ برای نمونه بوکان چند ماه است که رابط آن تعیین شده اما به نظر می رسد در مهاباد و یا شهرهای دیگر هنوز تکلیف رابط مشخص نشده است.

از موقعی که آمدیم سعی کردیم نفرات زبده و برجسته را در استان انتخاب کنیم و سریع اسامی را با ادارات شهرستان ها هماهنگ کردیم . بعد از اینکه این نفرات قطعی شد، اسامی به اداره کل معرفی شدند و پروسه ی حراستی را طی کردند. پروسه ی حراستی روند خاص خود را دارد و به همین دلیل از دست ما خارج بود و الا ما دوست داشتیم که زوددتر به نتیجه برسد. خوشبختانه تا الان در چهار شهرستان جنوب استان روسا احکام خود را دریافت کردند. آقای بختیار پنجه ای برای شهرستان مهاباد، آقای رضا شامی برای شهرستان بوکان، آقای هوشنگ بابایی برای شهرستان میاندوآب و آقای مجید نوری برای شهرستان نقده احکام خود را دریافت کرده اند. فعلا در جنوب استان شهر تکاب مانده است که نفر مورد نظر به حراست معرفی شده و منتظر نتیجه ی آن هستیم و چنانچه مورد وثوق قرار گرفت ایشان نیز حکم خود را دریافت خواهد کرد.

در شمال استان روند به شکل دیگری است. چرا که شهرستان خوی دارای ٥ گروه نمایشی ثبت شده است. شهرستان هایی که ٥ گروه یا بیشتر دارند، باید خودشان انتخابات برگزار کنند که متاسفانه به دلیل فوت یکی از سرپرست های گروههای خوی ، ما از مرکز هنرهای نمایشی کسب تکلیف کردیم و منتظر هستیم آمار جدید گروههای ثبت شده اعلام شود که درمورد این شهرستان هم تصمیمی بگیریم.

یکی دو شهرستان هم هستند که قرار است دفاتر انجمن  احیا بشوند. یکی شهرستان سلماس و دیگری شهرستان ماکو.

 

برای شهرهایی که تقریبا در این سالها کمی از فضای تئاتر استان دور بودند چه برنامه ای دارید؟ برای نمونه سردشت و پیرانشهر و اشنویه که علیرغم حضور چندین هنرمند اما به نظر می رسد طی سالهای قبل کمی در تلاش برای حضور آن ها در فضای تئاتر استان کم کاری شده است.  آیا دفاتر انجمن دراین شهرستان ها هم فعال خواهد شد؟

متاسفانه شهرهای کوچکی مانند اشنویه، پیرانشهر، سردشت، شوط، چالدران، قره ضیاالدین و… دارای دفتر انجمن نیستند. برای این شهرها در هیئت رئیسه تصمیم گرفته شد طبق روال گذشته دفتر انجمن در این شهرها قرار داده نشود. چرا که دفتر انجمن داشتن شرط نیست. زیرا باید زیرساختهای لازم مهیا شود که بتوان دفتر انجمن را فعال کرد. منتهی برنامه و ورک شاپ هایی  برای این شهرستان ها در نظر گرفته شده است که در زمان مناسب برگزار می شود. همچنین اجراهای موفق استان را در آن شهرستان ها برگزار کنیم. هرچند که در برخی از این شهرستان ها بضاعت و امکانات اجرای تئاتر نیز وجود ندارد. با این حال سعی خواهیم کرد  این برنامه ها انجام شود. می دانید که آماده کردن زیر ساخت ها زمان بر است. یعنی باید یکسری مقدمات را آماده کنید. ما هم در این مدت زمان زیادی نداشتیم و از لحظه ی شروع بکار زمان زیادی درگیر پروسه ی اداری انجمن بودیم تا احکام خودمان بیاید و حساب انجمن شروع بکار کند و پولی به حساب واریز شود. لذا این مسئله زمان بر شد. ولی اینکه انتظار داشته باشیم از روزی که هیئت رئیسه جدید آمد، شق القمر اتفاق بیفتد و همه چیز نو به نو شود، قطع به یقین بی انصافی است. ولی ما برای همه ی شهرستان ها پلان و برنامه داریم. در جلسات هیئت رئیسه در این رابطه بسیار صحبت کردیم و انشاالله اتفاقات را اهالی آن شهرستان ها هم خواهند دید و تأیید خواهند کرد این گفته بنده را.

 از وقتی که گذاشتید سپاسگزاریم

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2663
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: