بینه‌ر

معرفی «نزار کشو» مدرس کارگاههای آموزشی هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

نزار کشو
کارگردان، بازیگر، مدرس و پژوهشگر تئاتر خیابانی
نزار کشو سال ۱۹۷۶ در شهر سفکس #تونس به دنیا آمد. تئاتر را از مدرسه آغاز کرد. نزار فارغ التحصیل موسسه عالی هنر تئاتر تونس است. او کارگردان، بازیگر، نویسنده و مدرس تئاتر و همچنین فعال و پژوهشگر تئاتر خیابانی است. پس از انقلاب تونس و تغییرات و تحولات اجتماعی و سیاسی دوره‌ای گذار دموکراتیک در تونس پدید آمد که نزار کشو آن را عاملی برای پررنگتر شدن هنرهای خیابانی می‌داند که باعث مشارکت بیشتر جامعه در جنبشی فرهنگی شده است. نزار کشو خیابان را فضای خصوصی مردم می‌داند و نه فضایی در انحصار دولت. او در بحبوحه انقلاب تونس به اجراهایی انفرادی برای بیان وضعیت معدنچیان تونس پرداخت. پس از انقلاب در سال ۲۰۱۱ نمایش خیابانی (پاک کننده) را اجرا کرد که نگاهی استعاری به غبارزدایی از کشور و پاکسازی اذهان از رژیم گذشته داشت. نزار کشو از بچگی عاشق چارلی چاپلین بوده و حتی در کودکی شخصیت شارلو را متاثر از او خلق کرد و در کوچه و خیابان به تقلید از چاپلین می‌پرداخت. بعدتر او این کاراکتر را جدی گرفت و به دنبال این پرسش بود که آیا شارلو پیش از چاپلین وجود داشته؟ و چرا در خلق ایده‌های خودم به دنبال خودم نمی‌گردم؟ در نهایت دلقک راه‌حلی بود که به او در خلق شخصیت حاج کلون کمک کرد، شیخی با ظاهری سنتی و قدیمی که قصه گو هم هست. کشو اجراهای خیابانی متعددی را با این شخصیت اجرا کرده و حتی گاهی خود را حاج کلون معرفی می‌کند.
نزار کشو بر جنبه‌های آموزشی و بیانگری تئاتر خیابانی هم تاکید دارد بر همین اساس در سال‌های اخیر به برگزاری ورکشاپ‌ها و دوره‌های آموزشی در زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت پرداخته و همچنین نمایش‌هایی را با بازی زندانیان یا کودکان این مراکز اجرا نموده. در یکی از این اجراها او به آرزوها و امیدهای کودکان بعد از رفتنشان از کانون اصلاح و تربیت و حضور در جامعه پرداخته.
نزار کشو در هفدهمین جشنواره تئاتر مریوان به عنوان مدرس ورکشاپ (تکنیک های بازیگری در تئاتر خیابانی از ایده اجرا تا اجرای ایده) حضور خواهد داشت.
این ورکشاپ با همکاری مشترک #هوزان_هنر و هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در ایام جشنواره برگزار می شود

خروج از نسخه موبایل