بینه‌ر

شناختنامه ی شیرکو بیکس منتشر می شود

به گزارش بینەر به نقل از مهر، شناختنامه شیرکو بیکس شاعر کرد که شامل نگاهی به آثار، زندگی نامه و دیدگاه اساتید و پژوهشگران در خصوص کارنامه ادبی و هنری این شاعر است در مرحله چاپ قرار دارد.

امید ورزنده با اشاره به روند تدوین این کتاب بیان کرد: شیرکو بیکس یکی از برجسته ترین شاعران نوپرداز شعر کردی است که بدون شک تاثیر وی در روند رو به رشد این گونه شعری غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: با توجه به تاثیرگذاری وی در عرصه شعر و همچنین لزوم معرفی هر چه بهتر به نسل جوان و مستند کردن آثار و احوال وی لازم بود که کاری علمی و پژوهشی صورت گیرد و به همین دلیل از سال ۹۶ کار بر روی تدوین این شناختنامه آغاز شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: در این شناختنامه تلاش شده است تا دیدگاه اساتید، هنرمندان و نویسندگان شاخص جهانی به ویژه کشورمان و اقلیم کردستان عراق در خصوص جایگاه شیرکو بیکس منعکس شود.

وی با اشاره به جزئیات بیشتر این شناختنامه عنوان کرد: در این شناختنامه مقالات علمی و پژوهشی و مقالاتی مستخرج از پایان های نامه کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین یادداشت ها، گزارش بزرگداشت ها، و گفتگوهای منتشر نشده با این شاعر جمع آوری و منتشر خواهد شد.

ورزنده عنوان کرد: شیرکو بیکس آثار متعدد و ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته و به دلیل جایگاه وی در این عرصه، آثارش به زبان های زنده دنیا ترجمه و مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته است.

وی با اشاره به ارتباط شیرکو بیکس با شاعران و نویسندگان کشورمان، افزود: شیرکو بیکس ارتباط نزدیکی با شعر فارسی و نویسندگان ایران داشت و در زمان حیات خود در نشست های متعدد علمی و هنری نیز شرکت کرده و به شعر خوانی پرداخته است.

نویسنده شناختنامه شیرکو بیکس ادامه داد: در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق آثار مکتوب از شیرکو بیکس به زبان فارسی ترجمه شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

شیرکو بیکس شاعر نام آور کرد و برنده جایزه ادبی توخولوفسکی در سال ۱۹۴۰ در سلیمانیه عراق دیده به جهان گشود و بعد از سالها تلاش در حوزه شعر در سال ۲۰۱۳ میلادی و در کشور سوئد دیده از جهان فروبست و بر اساس وصیت خود پیکرش در شهر سلیمانیه اقلیم کردستان عراق به خاک سپرده شد.

دکتر امید ورزنده نویسنده شناختنامه شیرکو بیکس پیش از این چندین تالیف و ترجمه داشته و آخرین اثر وی شناختنامه ابراهیم یونسی نویسنده و مترجم کرد بود که سال قبل وارد بازار شد.

وی در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و رئیس مرکز تحقیقاتی کردستان شناسی است و دارای مدرک تحصیلی دکتری در رشته زبان و ادبیات انگلیسی است.

 

خروج از نسخه موبایل