رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
تیر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« خرداد   مرداد »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

به گزارش بینەر، هیات انتخاب طرح و ایده سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان متشکل از مجید امرایی ، سعید بهنام ، کاوه مهدوی ، آرزو علی پور و سعدی محمدی طرح و ایده های برگزیده برای حضور در دو بخش آزاد و آیینی – سنتی جشنواره را معرفی کردند.

در بخش آزاد این جشنواره، ۸۷ طرح و ایده از سوی هیات انتخاب و بدون اولویت به شرح زیر اعلام شده است:

نمایش " گوش کن، میشنود" نوشته و کارگردانی امیدرجبی از فراهان،
"آماس " نوشته باربد دری و کارگردانی زهرا شفیع از اصفهان ،
"گذشته در آینه" نوشته و کارگردانی لیلا بیگوند از تهران،
"نت اضافه " نوشته و کارگردانی مصطفی دهشت از کرمانشاه،
"صدای زنده " نوشته و کارگردانی خداداد خدام از اراک،
"اگر در بند درمانی" نوشته و کارگردانی میلاد حسین زاده-محمد رضا جعفری از استانه اشرفیه
"زن مرد دریا " نوشته و کارگردانی محمد علی دستان از فارس
"دایره تنها " نوشته و کارگردانی رامین کمالی ها از لاهیجان
"رقص شیر " نوشته مصطفی جعفری خوزانی با کارگردانی ابوالفضل شریفی ازاصفهان
"رنگ وا رنگ" نوشته اریا بد امینی و با کارگردانی ایمان علی پور-امیر امینی از لاهیجان
"عشق زباله " نوشته و کارگردانی اکبر جمشیدی منش از خرم اباد
"قبرستان شماره ۱۳ " نوشته احسان روحی با کارگردانی طیبه سید محمدی 
"جهیزیه " نوشته سعید خیراللهی و با کارگردانی رضا صادقیان از ایلام
"ضیافتی در گورخانه " نوشته و کارگردانی کاوه نور محمدی از خرم آباد
"زندگی و دیگر هیچ " نوشته هومن میر معنوی و کارگردانی ریحانه حسین زاده از رشت
"سمفونی پایین شهر" نوشته و کارگردانی سامان خیر اندیش از لاهیجان
"ساعت به وقت خاکستری" نوشته و کارگردانی مجید قدیمی از همدان
"چهار راه راوی رحمت" نوشته و کارگردانی حدیث ارشیا از خرم اباد
"پت و مت " نوشته و کارگردانی آرام کرمی از مریوان
"دن کیشود می تازد " نوشته و کارگردانی علیرضا اسماعیلی از سقز
"خانه ای در اعماق تاریکی" نوشته و کارگردانی امین صادقی از سقز
"تیک تاک " نوشته الناز غفاری با کارگردانی نازیلا امینی از بوکان
"سوپر من وارد میشود " نوشته و کارگردانی هاوری رضایی از سقز
"به همین سادگی " نوشته و کارگردانی سعید تاجیک از دماوند
"خرهای نجیب" نوشته و کارگردانی محمد صمدی از قروه
"جنگاب " نوشته و کارگردانی مصطفی داو طلب نظام از مشهد
"پهنه زریوار" نوشته و کارگردانی ابوالفضل اجاقپور محمودی از تبریز
"ژان ئاو(درد اب)" نوشته و کارگردانی فرزاد حسن میرزایی از بانه
"دروازه های جهنم" نوشته فارس باقری و با کارگردانی صادق حسین پور از استانه اشرفیه
"بازمانده " نوشته سینا زارع و با کارگردانی سعید رمضان آبادی از خراسان رضوی
"مستطیل،مربع،دایره " نوشته و کارگردانی افشین خدری از سنندج
"جهنم دربست" نوشته حیدر رضایی و با کارگردانی صدیقه(نسیم)شکر از فسا
"شهردارکیه؟" نوشته نگار نادری و کارگردانی فاطمه علیپرست از لاهیجان
"زلزله " نوشته و کارگردانی رحمان هوشیاری از کرمانشاه
"ما متهمیم " نوشته رحمان هوشیاری و کارگردانی نیره مردی از کرمانشاه
" ملی پوشان " نوشته رحمان هوشیاری و کارگردانی سمیه رضایی از کرمانشاه
"شاتالاب" نوشته و کارگردانی اصغر گروسی از شیراز
"خاطره " نوشته هما پارسایی سرشت و کارگردانی مصطفی مباشر امینی از تهران
"خون " نوشته امیر رجب پور و کارگردانی سمیرا پور عابد از الوند
"بالهای یک کیسه پریسان" نوشته و کارگردانی محمد قاسم پور از کرمانشاه
"ماده ۷ " نوشته مرتضی اسدی مرام با کارگردانی گلنار اکبری سنه از کرمانشاه
"مرثیه پدران گمنام " نوشته و کارگردانی عزیز زادسر-نامعه سعیدی از مریوان
"سال به سال " نوشته و کارگردانی سوران حسینی از مریوان
"نگاتیو سفید " نوشته و کارگردانی علی عمرانی از ورامین
"بازگشت " نوشته و کارگردانی پیام عزیزی از تهران
"یک نمایش واقعی " نوشته و کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه
"درباره یک توپ " نوشته و کارگردانی موسی هدایتی از قروه
" تاریخ شاهدان" نوشته و کارگردانی محمدرضا آگاه از سنقر
"مستاجر" نوشته مسعود براهیمی با کارگردانی خسرو جهانبخش از بوشهر
"طاعون " نوشته مسعود براهیمی با کارگردانی دل ارام ترکی از تهران 
"هدیه ای برای آزادی" نوشته حیدر رضایی با کارگردانی نادره حیدریان از تهران
"رد کارپت " نوشته زهرا چراغی با کارگردانی فرخنده دریایی از اصفهان
"ژیلت " نوشته ابوالفضل حاجی علی خانی و کارگردانی محمود عیسی پور و احمد مسافری از خرمشهر
"سمفونی گربه ها " نوشته و کارگردانی سامان ارمی از مهاباد
"چراغهای شهر را خاموش نکنید" نوشته نیما ایمانزاده از سنندج
"بازماندگان" نوشته سلمان فرخنده و کارگردانی علی رضا قاسمی از بناب
"کت " نوشته پیام عزیزی و با کارگردانی هدا علوی طبری از تهران
"ساخت ایران" نوشته و کارگردانی بهنام کاوه از خوزستان
"خاطرات یک مرده شور" نوشته و کارگردانی میثم سرابادانی از تفرش
" تکه های از یک قهرمان" نوشته و کارگردانی مهسا افتحی از تفرش
"جام جم " نوشته مجتبی خلیلی و با کارگردانی ادینه رحیم نژاد از اصفهان
"مرد و خورشید" نوشته پیام عزیزی با کارگردانی مجید قادری از تهران
" گذشتن " نوشته و کارگردانی امید مصطفایی از سقز
"صلاح،صلاح،صلح " نوشته و کارگردانی علی قیومی از اصفهان
"نفلارا " نوشته و کارگردانی مریم طرفی زاده سوسنگرد
"عکس… " نوشته و کارگردانی سید رضی محمود آبادی از اردبیل
" کاوه " نوشته و کارگردانی مهدی کرمی اندانی از خمینی شهر
"انسانیت " نوشته و کارگردانی وریا فلاحی از مریوان
"سید الاسرار " نوشته و کارگردانی سید حسین حسینی پناه از تهران
"ممنوع " نوشته و کارگردانی رضا ملکی از اصفهان
"بیگانگی " نوشته و کارگردانی غنچه شکوهیان از آمل
"حس " نوشته و کارگردانی علی کشاورز از نظرآباد
"صد " نوشته ارش منصوری با کارگردانی فاطمه زاهد منش از دزفول
"منشور بشر" نوشته نادره حیدریان و کارگردانی امین پورمند از اندیمشک
"لباسی بر تن مادران" نوشته مختار محمدی و کارگردانی امیر زارع زاده از سقز
"عدالت کجایی" نوشته محسن زارع و کارگردانی سحر صحرانورد از ورامین
" کارنوال با پوتین های صورتی " نوشته و کارگرانی سارا قنبری راد از کرمانشاه
"ضیافت به سبک کاخ سفید " نوشته مختار محمدی با کارگردانی مهرداد هواسی پور از ایلام
"ماسک " نوشته و کارگردانی مهدی مرادی از تهران
"صعود به ارتفاعات " نوشته و کارگردانی نرگس خاک کار از کرج
"دیزی سنگی با پیاز تند" نوشته و کارگردانی مهدی حبیبی از کرج
"یخچال" نوشته و کارگردانی سعید خیراللهی از ایلام
"یک قطره آب کافیست" نوشته سهیلا احمدی و با کارگردانی سید رضا میر غفوری از یزد
"چهار دیواری اختیاری " نوشته و کارگردانی مصطفی کولیوندی از ایلام
"قلمبه " نوشته و کارگردانی وحید خسروی از کرمانشاه
"چمدانهای من " نوشته مختار محمدی با کارگردانی دانا محمدی از مریوان
"نگاه خط خطی " نوشته و کارگردانی رضا بهرامی از تهران

بنا به اعلام هیات انتخاب طرح و ایده جشنواره سیزدهم تعداد ۱۵ اثر نیز در بخش آیینی سنتی به عنوان طرح و ایده برگزیده معرفی شده و بدون اولویت به شرح زیر هستند:

" تولکی سنی " نوشته و کارگردانی احد اجاقزاده بهروز از مرند
"شوشی " نوشته و کارگردانی مصطفی دهشت از بندرعباس
"افسانه ضیا و پلنگ " نوشته محسن اردشیر با کارگردانی غنچه شکوهیان از آمل
"مجلس خون " نوشته احمد شنبه نیا و با کارگردانی حسین محمد حسینی از بندر خمیر
"خنچه برون " نوشته و کارگردانی کاظم صفرپور از خراسان شمالی
" هار هار هارونی خدا بزن بارونی " نوشته و کارگردانی محمد رضا صفادان از خوزستان
"دعای افتاب " نوشته و کارگردانی محمد علی صادق حسنی ازلاهیجان
"داول کشی " نوشته هواس پلوک با کارگردانی مرتضی اسدی مرام ازکرمانشاه
"ئه سمه ر و شاهو " نوشته و کارگردانی میلاد حسینی از کامیاران
"شاختا بابا در اذربایجان " نوشته محمد حاجی اقراری و کارگردانی حمید حمیدی از مرند
"خاتون خالا " نوشته حمید حمیدی و کارگردانی علی غفار زاده از مرند
"هیش " نوشته هیام احمدی با کارگردانی حسن سبحانی از میناب
"خرمنی آب و آفتاب " نوشته و کارگردانی محمود فرضی نژاد از سیاهکل
"تکه " نوشته محمد یوسفی زاده و کارگردانی غزال ملک اذری از مرند
"دریا سمیر کو " نوشته طاهره اسدی و کارگردانی فاطمه بحرینی از آبادان

لازم است آثار پذیرفته شده در این بخش لوح فشرده نمایش خود (و خلاصه پژوهش برای بخش نمایشهای آیینی و سنتی) را برای دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با دبیری جلال قلعه شاخانی در شهریور ماه ۱۳۹۷ برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2641
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: