بینه‌ر

توضیحی برای یادداشت آشغال های دوست داشتنی

بعد از انتشار یادداشت خصوصی مناف ایران ایران پناه پیشکسوت تئاتر مهاباد با عنوان آشغال های دوست داشتنی، واکنش ها و حساسیت ها نسبت به این مطلب لحظه به لحظه افزایش پیدا کرد. برخی از هنرمندان از شهرهای مختلف نسبت به این اتفاق اعلام نارضایتی و انزجار کردند. از طرفی مسئولین انجمن هنرهای نمایشی مهاباد نیز نسبت به این اتفاق نگاه دیگری داشتند. همین امر باعث شد تا بینەر به دنبال علت و چگونگی این ماجرا برود.

امید خاکپور در گفتگوی تلفنی با بینەر عنوان کرد که این اتفاق مربوط به سال ۹۲ است و تازگی ندارد. وی ضمن اظهار بی اطلاعی از وجود این عکس ها در انجمن اعلام کرد که خود انجمن نیز به نوعی می تواند نسبت به دور ریخته شدن این عکس ها شاکی باشد و قول پیگیری داد.

بختیار پنجه ای مسئول انجمن هنرهای نمایشی مهاباد نیز در گفتگوی مشابهی به قدیمی بودن این رویداد اشاره کرد و ضمن اعلام بی اطلاعی عنوان داشت این عکس ها توسط فرهاد ایرانپناه احتمالا ازاتاق انجمن سینمای جوانان مهاباد با هماهنگی مسئول مربوطه برداشته شده و بعد از چند سال به دست صاحبانشان رسیده است. وی همچنین از صحبت های مناف ایران پناه و محکوم کردن مدیران انجمن در این ماجرا به شدت گلایه مند بود و خواهان ایجاد فضایی آرام تر برای گفتگو بود.

از سوی دیگر فرهاد ایران پناه که به عنوان کسی که عکس ها را از سطل آشغال نجات داده است یاد می شد در تماس تلفنی عنوان داشت: «سال ۹۲ که پیگیر ثبت موسسه ی فرهنگی بودیم، تعدادی از این عکس ها که روی هم در یکی از اتاق های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده شده بود، توجه مرا جلب کرد. در ورق زدن آن ها متوجه عکس هنرمندان شدم.تصمیم گرفتم عکس ها را در دفتر موسسه ای که قرار بود دایر کنم قرار دهم. از یکی از کارمندان اداره ی ارشاد اجازه خواستم که اگر عکس ها را لازم ندارید آن ها را بردارم. کارمند مربوطه نیز عنوان داشته مشکلی نیست و چه بسا ممکن است این عکس ها این جا دور ریخته شود.»

فرهاد ایران پناه در ادامه می افزاید:« بعد از برداشتن عکس ها و قرار دادن آن ها در قاب چوبی منتظر دریافت پروانه موسسه بودم که علیرغم موافقت با دایر کردن آن، تاکنون نیز پروانه ی رسمی به دستمان نرسید و از این رو از تصمیم قبلی منصرف شده و تصمیم گرفتم عکس ها را بعد از چند سال به صاحبانشان برگردانم.»

این بازیگر تئاتر اضافه کرد که احتمالا در بازگویی این ماجرا ممکن است برخی واژگان سوتفاهمی برای مناف ایران پناه ایجاد کرده و از این رو ایشان رنجیده خاطر شده اند.

 

در این جا ذکر این نکته لازم است که یادداشت " آَشغال های دوست داشتنی!" در بخش یادداشت های خصوصی بینەر منتشر شده که به نوعی مکانی برای ابراز نظر، نقد و یادداشت های مختلف تخصصی و تحلیلی و … هنرمندان است که با مسئولیت نویسنده ی آن منتشر می شود. در این بخش تنها مطالب حاوی کلمات رکیک، توهین آمیز و یا اتهام های حقوقی غیرقابل اثبات حذف شده و منتشر نمی شود و سایر مطالب عینا منتشر می گردد. این موضوع به عنوان یکی از اهداف بینەر حهت ایجاد فضایی مناسب برای گفتگو و نقد سازنده و شفاف و بدور از پشت سرگویی های متاسفانه رایج در بین برخی از هنرمندان صورت می گیرد تا بتوانیم بدور از توهین، عملکرد هنری و یا مدیریتی یکدیگر را در فضایی صحیح به چالش بکشیم. طبیعتا این راه بی عیب نیست، اما اینکه برخی از دوستان انتظار داشتند تا مطالب حذف شده و یا اساسا منتشر نشوند و اینکه خود ما نیز صدای همدیگر را خفه کنیم انتظاری غیر منطقی به نظر میرسد. همواره بینه ر آماده است تا به جای حذف مطلب و یا عدم درج یادداشت هنرمندان، پاسخ های شفاف و صریح طرفین را منعکس نماید و در این راه هیچ تبعیضی قایل نخواهد شد.

خروج از نسخه موبایل