رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الأربعاء ۲ ربيع أول ۱۴۴۴
  • 2022 Wednesday 28 September
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت   تیر »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
  • جمعه 19 خرداد 1396 - 11:00
  • کد خبر : 4858
  • مشاهده : 671 بازدید
  • س.ت » سینما
  • چاپ خبر : گزارشی از تجمع مستندسازان معترض در مقابل خانه سینما

صبح روز ۱۶ خردادماه جمعی از مستندسازان کشور با حضور مقابل خانه سینما، ضمن اعتراض به حذف انجمن مستندسازان سینمای ایران از خانه سینما، خواستار از سرگیری فعالیت‌های این انجمن طبق روال گذشته شدند.

به گزارش بینەر و به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سینما تجربی، مستندسازان در این تجمع پلاکاردهایی تحت عنوان «کلید اتاق ما را پس دهید» و «خانه انجمن مستندسازان کجاست؟» در دست داشتند. 

در دقایق نخستین این تجمع همایون اسعدیان با حضور در جمع خبرنگاران، پیرامون اعتراض مستندسازان توضیح داد: اینکه گروهی از مستندسازان می‌خواهند برای خانه سینما تعیین تکلیف کنند درست نیست، چون هیچ صنفی نمی‌تواند چنین کاری کند و اگر عده‌ای حتی تصور می‌کنند مسیر خانه سینما غلط است، می‌توانند با اعضای صنوف و شوراهای مرکزی صحبت کنند و تقاضای مجمع عمومی خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: در آن صورت اگر نظر مجمع برگشت و گفت مسیر را اشتباه رفته است که ثبت قانونی در وزارت کار درست نبوده، می‌تواند همانند قبل به وزارت ارشاد بازگردد. ما به دوستان مستندساز احترام می‌گذاریم، چون همکار ما هستند، اما به خلاف گفته شده که از خانه سینما بیرون شده‌اند، چون مستندسازان در خانه سینما حضور دارند و برای من جالب است کسانی معترض هستند که خودشان جزو موسسان انجمن صنفی مستندسازان در وزارت کار هستند و هنوز اسامی آن‌ها در آنجا موجود است.

اسعدیان در ادامه تصریح کرد: آن‌ها اکنون نظرشان برگشته و فکر می‌کنند باید اساس خانه سینما را زیر سوال ببرند، اما قطعا خانه سینما و هیأت مدیره صنوف چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند. پس از بازگشایی خانه سینما، به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد که صنوف در وزارت کار به طور قانونی ثبت شوند. این وظیفه به عهده هیأت مدیره خانه سینما محول شد تا مراحل پیگیری و ثبت را انجام دهند. هیأت مدیره دو دوره قبل، چهار سال این کار را انجام داد و در آن مدت حدود ۱۵ صنف در وزارت کار ثبت قانونی شدند و یکی از اولین صنوف هم مربوط به مستندسازان بود. به جز آن حدود ۱۵ صنف دیگر باقی مانده که آن هم در حال انجام شدن است، اما بعضی‌ها مشکلاتی دارند، چون مثلاً طبق قوانین وزارت کار باید حداقل ۵۰ عضو داشته باشند، اما بعضی صنوف مثل «ویژوال افکت» (جلوه‌های ویژه) این تعداد عضو ندارند.

او تأکید کرد:‌ از نظر خانه سینما به دلیل آن که این مصوبه همچنان پابرجاست، وظیفه به هیأت مدیره جدید محول شده و صنوفی که در وزارت کار ثبت قانونی شده باشند، در خانه سینما رسمیت پیدا می‌کنند و دیگر صنوفی که هنوز مراحل ثبت را طی نکرده‌اند هم فعالیت می‌کنند، اما مراحل ثبت پیگیری می‌شود تا به محض آنکه ثبت نهایی صورت گرفت، دیگر با دو گروه روبرو نباشیم. الان در خانه سینما هم انجمن تهیه‌کنندگان مستند حضور دارند و هم انجمن کارگردانان مستند.

اسعدیان یادآور شد: اینکه برخی دوستان ما به اشتباه تصور می‌کنند خانه سینما به ۶۴ صنف تبدیل می‌شود، یعنی ۳۲ صنف ثبت قانونی هستند و در کنار آن‌ها ۳۲ انجمن فرهنگی هم وجود خواهد داشت اشتباه است، چون اساساً لغت انجمن فرهنگی را همان گونه‌ای به کار می‌برند که آقای شمقدری به کار می‌برد.

وی افزود: حتی آن‌هایی که ادعای انجمن فرهنگی دارند انجمن فرهنگی نیستند، چون باید در وزارت ارشاد ثبت شوند و هیأت موسس تشکیل دهند، آن هم هیأت موسسی که ابدی است و قابل عزل شدن نیست. در حالی که انجمن فرهنگی می‌تواند تعداد زیادی باشد. مثلاً انجمن علاقه‌مندان به سینمای مستند یا علاقه‌مندان به مستند اجتماعی یا حیات وحش؛ اما در خانه سینما باید یک صنف وجود داشته باشد که هم فعالیت صنفی و رفاهی اعضایش را انجام می‌دهد و هم طبق اساسنامه کار فرهنگی می‌کند.

اسعدیان همچنین درباره اینکه گفته شده بود اتاق مستندسازان در خانه سینما قفل شده است هم گفت: ما اتاقی را قفل نکردیم، چون آن اتاق متعلق به انجمن صنفی مستندسازان است که در خانه سینما هستند.

* مخالفت مستندسازان با دعوت اسعدیان

در ادامه همایون اسعدیان برای آرام کردن معترضان، در جمع تجمع‌کنندگان حضور پیدا کرده و از حاضران دعوت کرد داخل خانه سینما حضور داشته باشند که با مخالفت حاضران همراه شد.

وی به نمایندگی از اعضای هیات مدیره خانه سینما علاوه بر تکرار حرف‌هایی که در جمع خبرنگاران بیان کرده بود، با حضور جلوی درب خانه سینما گفت: از آقای ابراهیم مختاری می‌خواهم که راه آقای جواد شمقدری رییس اسبق سازمان سینمایی را دنبال نکنند و از همه شما دعوت می‌کنم که به جامعه صنفی مستندسازان بپیوندید.

این سخنان اسعدیان با اعتراض مستندسازان حاضر در این تجمع روبه رو شد و آن‌ها تلاش کردند خواسته‌های خود را به گوش این کارگردان برسانند.

در ادامه این تجمع ابراهیم مختاری با تاکید بر این که خود را پنهان نکرده و پس از پایان دوره ریاست هیات مدیره، مقاله‌ای نگاشته که موضع خود را در آن منتشر کرده است، افزود: انجمن مستندسازان سینمای ایران عضو خانه سینما بوده و نمی‌توان این عضویت را به بهانه ثبت گروه دیگری در وزارت کار لغو کرد. انجمن‌های ثبت شده در وزارت کار که راهشان مشخص است و انجمن‌هایی که در خانه سینما از گذشته حضور داشته‌اند، نیاز به پشتیبانی این خانه و ضوابط وزارت ارشاد دارند تا بتوانند رسمی شوند.

وی ادامه داد: این مشکلی است که هم خانه سینما به آن دچار است و هم انجمن‌های فرهنگی زیرمجموعه آن مانند انجمن مستندسازان سینمای ایران و می‌توان این مشکل را با یاری یکدیگر حل کرد. آوردن انجمن‌های صنفی به خانه سینما و بیرون راندن انجمن‌های فرهنگی از این خانه خلاف فعالیت فرهنگی در کشور است. وزارت ارشاد هم ایده‌ای مطرح کرده تا تشکل‌های عضو محوری مانند ما بتوانند رسمیت پیدا کنند. امیدوارم هیات مدیره فعلی خانه سینما این موضوع را با بی‌طرفی مورد بررسی قرار دهد.

اُرُد زند (رئیس انجمن مستندسازان) هم به نمایندگی از معترضان بیان کرد: ما ۶ بار نامه نوشته‌ایم و از هیات مدیره جدید خانه سینما خواسته‌ایم تا جلسه‌ای با ما برگزار کند، اما هیچ وقت به ما وقت نداده‌اند و ما را کاملاً نادیده گرفته‌اند و ما نمی‌خواستیم این اتفاق رخ دهد.

در ادامه اسعدیان در جمع مستندسازان تاکید کرد: ما کلید خانه سینما را از شما نگرفته‌ایم و این اشتباه آقای مختاری است.

در واکنش به این صحبت، یکی از مستندسازان فریاد زد که مشکلات شخصی خود و آقای مختاری را پیش نکشید.

مهدی قربانپور یکی از مستندسازان معترض بیانیه انجمن مستندسازان را قرائت کرد و گفت: اگر تجمع مقابل درب خانه سینما به جایی نرسد، ما جلوی درب وزارت ارشاد جمع می‌شویم و تجمع می کنیم. همچنین اگر لازم باشد مقابل مجلس هم می‌رویم.

وی با اشاره به تابلوی ورودی خانه سینما ادامه داد: باید این تابلو به جامعه کارگری تهران تغییر کند؛ چون مرکز جامعه صنفی مستندسازان نیست و مستندسازان شهرستان را هم در برنمی‌گیرد که در این‌باره همایون اسعدیان توضیح داد: ۳۰ سال در ایران عادت به هیأتی کار کردن وجود داشته و تشکلی که پیش از این نامگذاری شده، شکل دیگری داشته و الان برای اصولی کردن فعالیت‌ها اقدامات ثبت انجام می‌شود. ضمن اینکه در شهرستان‌ها هم فعالان می‌توانند انجمن‌هایی تشکیل داده و به کانون‌های خود بپیوندند.

در ادامه این تجمع، مستندسازان خواستار رویت مصوبه خروج انجمن مستندسازان سینمای ایران از خانه سینما به عنوان سندی کتبی شدند و معتقد بودند به گفته بازرس آنها که در جلسات هیات مدیره حضور داشته، چنین مصوبه‌ای وجود ندارد.

همچنین آنها مدعی شدند که مسئولان خانه سینما برای تجمع امروز درخواست حضور پلیس را داده‌اند که اسعدیان این موضوع را به شدت رد کرد و با خروج از محوطه اظهار کرد که حاضر به پاسخ‌گویی به افرادی که دروغ می‌گویند نیست.

در پایان «ناهید رضایی» به عنوان یکی از حاضران در این تجمع بیان کرد: مجمع عمومی ۲۲ خردادماه در محلی خارج از خانه سینما یعنی در یک گالری برگزار می‌شود، چون به آن‌ها اجازه داده نشده تا مجمع خود را در خانه سینما برگزار کنند.

او با دعوت از همکاران خود تأکید کرد که در صورت به نتیجه نرسیدن موضوع، تجمع بعدی در وزارت ارشاد و پس از آن در مقابل مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

گفتنی است: کامران شیردل، ابراهیم مختاری، ارد زند، پیروز کلانتری، همایون امامی، منوچهر مشیری، مرتضی شاملی، مهدی قربانپور، محسن استادعلی، محمدرضا وطن‌دوست، مهدی اسدی، حمید جعفری، ناهید رضایی، مهناز محمدی، فرحناز شریفی، فرشاد اکتسابی، مهرداد گودرزپور، هادی معصوم‌دوست، نادر طریقت، کیومرث صمدی‌طاری، هوشنگ میرزایی، محمود مزرعتی، نادر شیخ‌الاسلامی، سیدصادق جعفری، مصطفی شیری، جواد توانا، مهران زینت‌بخش، عباس روزبهانی، عبدالخالق طاهری، فرزاد خوشدست و… از جمله مستندسازان حاضر در این تجمع بودند که روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد برگزار شد. 

منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، مرتضی رزاق‌کریمی و کامران ملکی، از مدیران خانه سینما در تجمع مستندسازان بودند که به گفتگو با آنها پرداختند.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2094
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: