بینه‌ر

اکران فیلم كردی برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر در هفته بین‌المللی فیلم کردی «سنه‌دژ»

به گزارش بینەر، فیلم سینمایی «بیکس» (Bekas) به کارگردانی «کارزان قادر» و با بازی دو نوجوان کُرد به نام‌های «زماند طاها» و «سرور بصیر» محصول سال ۲۰۱۱ کشورهای سوئد و فنلاند و اقلیم کردستان عراق که در بخش رقابتی بین‌الملل «سینما سعادت» (سینمای غیرمتعهدها) در سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد این جشنواره معتبر سینمای ایران را از آن خود کند، در ساعت ۲۱ روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه جاری در نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» در شهر سنندج در استان کردستان به نمایش درمی‌آید.
فیلم ۹۲ دقیقه‌ای «بیکس» درباره زندگی دو برادر هفت و ده ساله بی‌خانمان کُرد عراقی‌ که به سختی زندگی می‌کنند. کارگردان این فیلم، یک بار در سال ۲۰۱۰ فیلم کوتاه و موفقی به همین نام ساخته که این نسخه بلند از این فیلم هم مورد توجه منتقدان سینمای جهان قرار گرفته ‌است. فیلم کوتاه «بیکس» در جشنواره‌های بسیاری از جمله «نوردیک» و جوایز اسکار دانشجویان سینما موفق به دریافت جایزه شده است.
«کارزان قادر» فیلمساز سوئدی ـ کُرد، از مهاجرین عراقی ‌است که در سال ۱۹۹۰ به سوئد کوچ کرده است. او با فیلم کوتاه «بیکس» که در واقع پایان‌نامه او برای فارغ‌التحصیلی از موسسه فیلم‌سازی سوئد محسوب می‌شد در سال ۲۰۱۰ مطرح و موفق به کسب جوایز فراوانی گردید. فیلم سینمایی «بیکس» در جشنواره‌های مختلف فیلم از جمله؛ در جشنواره بین‌المللی فیلم «بنگلور» در هندوستان و همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم دبی در کشور امارات در سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد که در بخش «مهر عربی» نامزد دریافت جایزه بود و توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران را از آن خود کند.
نخستین هفته بین‌المللی فیلم کُردی «سنه‌دژ» با همت شرکت سینمایی «ستاک فیلم سنندج» به مدیریت «ستار چمنی‌گُل» و «ویدا صالحی» و با حمایت مالی بانک صادرات ایران، مدیریت شعب استان کردستان و همچنین با حضور مسئولان فرهنگی و هنری و سینماگران اقلیم کردستان عراق و هنرمندان استان کردستان با نمایش فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه و مستند و با همکاری تعدادی از ارگانهای استان کردستان در روزهای ۱۴ تا ۱۷ دی ماه سال جاری در پردیس سینمایی «بهمن» در شهر سنندج در استان کردستان برگزار می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل