رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الخميس ۱۹ جماد أول ۱۴۴۶
  • 2024 Thursday 21 November
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اسفند ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

این روزها تب بالای اسکارنقل هرمحفل تخصصی وغیرتخصصی سینما شده است. "فروشنده" فرهادی باتمام غلط های فاحشی که در فیلمنامه اش موج می زند و به قول آقای منتقد "فراستی" فیلم ضد ایرانی محسوب می شود، فعلا توانسته چهره ای از فرهادی خلق کند که گویی با ته مجسمه اسکار تودهنی محکمی به سیاست های […]

این روزها تب بالای اسکارنقل هرمحفل تخصصی وغیرتخصصی سینما شده است. "فروشنده" فرهادی باتمام غلط های فاحشی که در فیلمنامه اش موج می زند و به قول آقای منتقد "فراستی" فیلم ضد ایرانی محسوب می شود، فعلا توانسته چهره ای از فرهادی خلق کند که گویی با ته مجسمه اسکار تودهنی محکمی به سیاست های ضد بشری و قرون وسطایی ترامپ زده باشد و باتمام حواشی سیاسی امسال جشن بزرگ اسکار این هنرمند هوشمند ایرانی بود که توانست افتخار بزرگی رانصیب سینمای به گل نشسته ایران بکند و جان تازه ای به این زورق کهنه درآستانه غرق شدگی بدهد، ترامپی که از ته نظام زر و زور و تزویر سرمایه داری فرزند خلف این مکتب محسوب میشود که توانست رویای دوراز انتظار تکیه بر تخت کاخ سفید را به واقعیت مبدل سازد اکنون درمقابل جریانی از روشنفکران اعضای آکادمی اسکارخود را قرار داده که با تمام سیاست ورزی از نوع آمریکایی اش – همچون تصویر معروف آن سربازذلیل آمریکایی اسیر یک سرباز ویتنامی که برای کل جهان شناخته شده و معروف است – می نمایاند که بازنده این تقابل و جنگ زرگری خواهد شد که هیچ گونه منفعت طلبی درقبال کوتاه آمدن از مواضعش او را برآن نمی دارد که حداقل این قشر به شدت خطرناک جامعه روشنفکری که به سلاح قدرت مندی چون سینما مسلح است نباید برآشوبد و هیمنه پوشالی همه سالهای وجودش را مدیون سینمای هالیوود در انظار عمومی جهانیان است که از این کانون شرارت تصویری از یک آمریکای ناجی بشریت به نمایش گذاشته اندف دراصل  همین دوستان چپ گرای هالیوودی بوده اند و می توانند هم یک شبه همه را به باد دهند و غافل که دست در لانه زنبور گذاشته و این دهن کجی عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت. این وسط ازاین دو قطبی شدن جامعه متزلزل آمریکا که طبقه متوسط شهری اکثریت آن رابا آن سبک زندگی فرمالیته خود تشکیل میدهد و آمادگی هرگونه تغییر توازن طبقاتی را دارد، این فرهادی بود که دراین تقسیم سیاه و سفید مهرها دست به مهره بازی کیش و مات رابه نمایش گذاشت و با فروشنده و مجسمه اسکارش توانست ترامپ سرمایه دار یک شبه پرزدنت شده را رسوای جهانیان بکند، پیچیدگی این رسوایی و ابعاد این دیپلماسی سینمایی را فقط کسانی می دانند که ازعلم سیاست خارجی و روابط بین الملل خورده اطلاعی داشته باشند آنگاه می دانند که سینما سلاح بی صدای شریف انتحاری ستودنی خاک گرفته ای بوده که میلیون ها بالستیک را باید فدای یک فریمش کرد.اما افسوس اعتراف به ندانستن دانستنی ست بس بزرگ.به همین سادگی…

 

 

توجه: انتشار مطالب و مقاله ها الزاماً به معنای تأیید و یا عدم تأیید محتوای آن توسط تحریریه بینەر نیست.

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2879
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: