رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الجمعة ۱۴ ربيع ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Friday 18 October
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« آبان   دی »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

به گزارش بینەر،  ادریس دلارامی در اعتراض به روند مدیریت جشنواره تئاتر کردی و آنچه او یکسویه نگری و تک صدایی بودن مدیریت این جشنواره نامیده، نامه ی سرگشاده ای خطاب به شورای شهر سقز نوشته است. متن این نامه ی سرگشاده به شرح زیر است:


ریاست محترم  و اعضای محترم شورای اسلامی شهر سقز 
با سلام
احتراما " بدینوسیله لازم و ضروری دانستم بر حسب اعلام رسمی در رسانه های جمعی و خصوصا" فضای مجازی در ارتباط با برگزاری جلسه هم اندیشی شورای اسلامی شهر سقز با دبیر جشنواره تئاتر کوردی سقز و جمعی از اعضای ستاد اجرایی این جشنواره پیرامون روند برگزاری آن مواردی را معروض دارم .
اعتقاد دارم کاربردی ترین ابزار در دنیا در ارتباط با فرهنگ شهر نشینی زبان هنر و به تبع آن تولید آثار هنری است. با برخورد مناسب واجرای سیاست های کلان فرهنگی از سوی شورای اسلامی و شهرداری ها میتوان از همه ظرفیت ها و پتانسیل موجود هنرمندان استفاده نمود که در این راستا و ادوار گذشته شورای اسلامی و دوستان ارجمند عضو شورا ی پنجم نیز رغبت فراوانی در همکاری با هنرمندان از خود نشان داده اند و یا به مرحله اجرا در آورده اند که قطعا همکاری در برگزاری جشنواره تئاتر کوردی سقز می تواند از مهم ترین اتفاق فرهنگی در غرب کشور و استانهای کردنشین باشد. پس ضروری است در حفظ آن کوشا باشیم و تلاش نماییم هر دوره بهتر از دوره قبل برگزار گردد . ولی در کمال تاسف آنچه انتظار نمی رفت یک سویه نگری و تک بعدی بودن و تک صدایی در حوزه اجرایی دوره چهارده هم این جشنواره است که شورای محترم اسلامی با اعمال خود بر این موارد صحه گذاشته و در کمال تعجب در قبال کمک به این جشنواره سهم خواهی نیز نموده است (واگذاری مسئولیت دبیر اجرایی جشنواره به یکی از اعضای شورا ) که این با وظیفه ذاتی شورا که کمک و همیاری به مسایل و رویداداهای فرهنگی آن منافات دارد وشورای اسلامی نه مجری جشنواره ها ی فرهنگی و…که باید یاریگر این جشنواره ها و همایش های تخصصی باشد . حال چگونه است که شورای اسلامی شهر سقز کمک به این جشنواره را مختص یک گروه و فرد یا افرادی خاص قرار داده و در مقابل حذف کسانی که سالها برای این جشنواره در سمت های گونا گون و عضویت در دبیر خانه و تمام کارهای اجرایی زحمت کشیده اند سکوت نموده و فقط به خواسته خویش بسنده نموده است .
مگر میشود این اینجانب بعنوان یکی از سرپرستان و مدیران گروههای نمایشی شهرستان سقز که سالهای عمرم را در راه اعتلای تئاتر و فرهنگ این شهر سپری نموده ام به باد فراموشی سپرده شوم چون دبیر محترم جشنواره احتمالا از ریخت وقیاقه بنده خوشش نمی آید و یا کینه ای بدل دارد . آیا جشنواره تئاتر کوردی متعلق به شخص و گروه و دسته است که راحت و بنا به سلیقه شخصی کسانی را که از بنیانگذاران این جشنواره بوده اند براحتی حذف و کسانی را وارد این دایره نموده اند که در سالیان متمادی در برپایی و اجرای این جشنواره هیچ نقشی نداشته اند .
باید بدانید و دانسته باشید که امثال اینجانب را نمی شود براحتی از دل مردم و تاریخ هنری این شهرستان حذف کرد  و عدم حضور امثال بنده و دعوت نکردن برای حضور در چرخه ی برگزاری این جشنواره قطعا عمدا صورت گرفته و بیم آن رفته است در صورت حضور، مانع از اعمال مستبدانه افراطی، سهم خواهی، نان به قرض دادن و … شوند که این دور از شان یک جشنواره فرهنگی است
مضافا در هفته گذشته از سوی دبیر خانه چهارده همین جشنواره تئاتر کوردی تیزر تبلیغاتی در اکثریت رسانه های جمعی انتشار و پخش گردید و در تیتراژ آن قید گردیده است موسسه نقش آفرینان برگزار میکند . حال سوال اینست؟
 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان ، فرمانداری ویژه شهرستان سقز ، شورای اسلامی شهر سقز با هزاران مشکل قصد دارند به جشنواره تئاتر کوردی سقز که متعلق به هنرمندان تئاتر این شهر و مردم فرهنگ دوست سقز میباشد کمک نمایند ، یا به موسسه ای خصوصی که هنرمندان تئاتر هیچ نقشی در آن ندارند .
در روز چهارشنبه ۲۴/۰۸/۱۳۹۶ با حضور خود در دفتر شورای اسلامی قصد داشتم که این مکتوبه را حضورا مطرح نمایم که عدم حضور اعضای شورا آنرا ممکن نساخت و عدم پاسخ به تماسهای تلفنی ام با دوستان نا چار این مکتوبه را به محضرتان تقدیم و امیدوارم رسیدگی فرمایید .
ضمنا لازم میدانم از دوست عزیز و عضو‌ محترم شورا جناب آقای افشین عزیزی تشکر نمایم که در آن جلسه هم اندیشی نسبت به غیبت باقی هنرمندان و‌ سرپرست گروه تئاتر یونا معترض بوده اند . سپاس از خانم شکوری که تلفنی به حرفهایم گوش فرا دادند .

ادریس دلارامی
سر پرست رسمی گروه تئاتر یونا

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2845
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: