رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الثلاثاء ۱ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Tuesday 3 December
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
فروردین ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اسفند   اردیبهشت »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829  

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، فراخوان چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاترخیابانی مریوان که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی برگزار می شود، به شرح زیر منتشر شد:

موضوع جشنواره:

  • آزاد

محورهای مورد تاکید:

  • وفاق و انسجام اجتماعی
  • ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری
  • موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر حفظ جنگل ها)
  • ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)
  • ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها
  • آگاهی بخشی و دانش افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق وتلاش در پیشگیری از این آسیب ها

بخش‌های جشنواره: 

الف) مسابقه ایران

  • آثار این بخش از میان نمایش‌های متقاضی با موضوع آزاد و با اولویت محورهای مورد تأکید جشنواره انتخاب می گردد. این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود و سقف پذیرش نهایی آثار جهت شرکت در این بخش ازجشنواره ۱۶ نمایش است.
  • آثار متقاضی این بخش می بایست تا پیش از این در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده باشند.
  • به آثار راه یافته به این بخش، حداقل ٤٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال و حداکثر ٦٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد.
  • با هدف ترویج و تشویق اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی، تنها آثاری می‌توانند در این بخش شرکت کنند که تا پیش از مهلت ارسال آثار، حداقل ۵ اجرای عمومی (به تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان به همراه اسناد درج خبر اجرای عمومی در پرتال استانی ایران تئاتر برای آثار استانها و تاییدیه کانون تئاتر خیابانی برای آثار شهر تهران) داشته باشند.

ب) دیگر گونه های اجرایی

  • با گسترش دیگر گونه های اجرایی مانند تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر کاربردی و هنرهای اجرایی بینا رشته ای، جشنواره بین المللی مریوان به عنوان تخصصی ترین جشنواره تئاتر بیرونی، علاوه بر آثار خیابانی، پذیرای تعدادی از این گونه های اجرایی نیز خواهد بود. با این رویکرد، انتظار می رود هنرمندان این عرصه، شیوه های متنوع تری را تجربه کنند.
  • هماهنگی واخذ موافقت برای بهره گیری از مکان ها و محیط های اجرایی مورد نظر، به عهده گروه اجرایی خواهد بود و دبیرخانه ی جشنواره تنها معرفی نامه های رسمی جهت ارتباط با مراجع مربوطه را صادر و به گروه ها ارائه خواهد کرد.
  • سقف پذیرش اثر در این بخش ۴ نمایش خواهد بود.
  • به آثار راه یافته به این بخش، حداقل ٤٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال و حداکثر ٦٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد.
  • آثار متقاضی حضور در این بخش میبایست صرفا برای اجرا در جشنواره ی چهاردهم تولید شده باشند.

ج) نمایش‌های آیینی و سنتی

  • آثار تولید شده بر اساس فرهنگ بومی و محلی، خرده فرهنگ‌ها، بازی‌های محلی، آیین و سنن اقوام مختلف کشورباشد. این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود و بر اساس انتخاب هیأت داوران در هر کدام از بخش‌های: ۱- تحقیق و پژوهش آیین‌ها ۲-کارگردانی ۳- طراحی فضای نمایشی ۴- موسیقی، به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.
  • آثار متقاضی این بخش می بایست تا پیش از این در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده باشند.
  • سقف پذیرش اثر در این بخش ۵ نمایش و حداکثر تعداد نفرات هر گروه در این بخش ۱۲ نفر خواهد بود.
  • به آثار راه یافته به این بخش حداقل ٥٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال و حداکثر ٦٥/۰۰۰/٠٠٠ ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد.

د) مسابقه تئاتر ملل

  • ستاد برگزاری جشنواره برای این بخش آثاری از سایر کشورهای جهان را انتخاب و دعوت خواهد کرد. آثار تولید شده بر پایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی که به مضامین انسانی همچون صلح و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان بپردازد در اولویت انتخاب خواهد بود.این بخش به صورت رقابتی برگزار شده وگروه های نمایشی ایرانی هم می توانند آثار خود را جهت شرکت دراین بخش به دبیرخانه ارسال نمایند.ضمنا سقف پذیرش گروه های ایرانی برای این بخش ۳ اثر خواهد بود.
  • آثار گرو ههای ایرانی متقاضی در این بخش می بایست تا پیش از این در هیچ جشنواره ای شرکت نکرده باشند.

ه) تئاترکودک ونوجوان

  • با هدف حمایت از آثار هنر خلاق وتربیت نسل آینده و رشد وپرورش فرزندان ایران ، ستاد برگزاری جشنواره این بخش را برگزار خواهد کرد. نقش آموزشی وتربیتی در انتقال مضمون به مخاطب، اولویت انتخاب در این بخش است. در این بخش دبیرخانه جشنواره، پذیرای نمایش های تولید شده متقاضیان خواهد بود که ضروری است به صورت نسخه تصویری ارائه شود.همچنین به انتخاب هیأت داوران، جایزه ویژه ای به مبلغ ٤٠/٠٠٠/٠٠٠ ریال به اثر برتر این بخش اهدا خواهد شد.
  • سقف پذیرش اثر در این بخش ۳ نمایش خواهد بود.
  • به آثار راه یافته به این بخش حداقل ٣٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال و حداکثر ٤٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد.

مهمان (برگزیده جشنواره های سراسری تئاتر خیابانی)

  • ستاد برگزاری جشنواره در نظر دارد با هماهنگی دبیرخانه جشنواره های اداره کل هنرهای نمایشی و رایزنی با دبیران جشنواره های سراسری تئاتر خیابانی کشور، از میان آثار معرفی شده، از ۵ اثر برتر نمایش خیابانی، جهت حضور در چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان دعوت و به اثر برتر به انتخاب هیأت داوران جایزه ای ویژه به مبلغ ٤٠/٠٠٠/٠٠٠ ریال اهدا می شود و ۲ اثر برتر به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.
  • به آثار حاضر در این بخش حداقل ٣٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال و حداکثر ٤٠/۰۰۰/٠٠٠ ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت می شود.

ز) پژوهش

  • ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقاء بنیه علمی تئاتر خیابانی کشور و تأمین بخشی از نیازهای مطالعاتی هنرمندان علاقه مند به این رشته، بخش پژوهش جشنواره را برگزار می نماید. علاقه مندان می توانند مقالات تخصصی خود را در موضوعات مختلف مرتبط با تئاتر خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
  • مقالات برگزیده به انتخاب هیأت داوران در قالب مجموعه مقالات جشنواره چاپ شده و به صاحبان این پژوهش ها تا سقف ٢٠/٠٠٠/٠٠٠ ریال در قالب حق التألیف پرداخت خواهد شد. همچنین از پژوهشگران آثار برتر جهت ارائه اثر خود در زمان برگزاری جشنواره در قالب سمینار یا پانل دعوت خواهد شد.
  1. رعایت قواعد پژوهش، تحقیق و نگارش در مقالات ارسالی الزامی می باشد.
  2. مقالات ارسالی می بایست تاکنون به چاپ نرسیده باشند.
  3. ترجمه مقالات تخصصی حوزه تئاتر خیابانی نیز در این بخش پذیرفته خواهد شد. (بدیهی است این آثار تنها برای چاپ ارزیابی خواهند شد)

ک) کارگاه های آموزشی

  • ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقای بنیه علمی این حوزه تئاتر کشور، کارگاه های آموزشی تئاتر بیرونی را باحضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می‌کند.

گاه شمار جشنواره:

  • مهلت ارسال لوح فشرده آثاربخش مسابقه ایران، دیگر گونه های اجرایی، آیینی وسنتی،تئاترملل و کودک و نوجوان: ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
  • اعلام نمایش های برگزیده: ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
  • مهلت ارسال اصل پژوهش ها (مقالات تخصصی) : ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
  • برگزاری جشنواره: ۱ تا ۵ شهریور ۱۳۹۸

تذکرات مهم:

  • چنانچه در هر مرحله‌ای، شرکت اثر ارسالی در جشنواره دیگری برای ستاد جشنواره محرز شود از ادامه حضور اثر در جشنواره جلوگیری خواهد شد.
  • متقاضی شرکت، مسئول کیفیت مدارک ارسالی به ویژه لوح فشرده تصویری است و در صورت عدم پخش تصویر یا صدای نمایش، ستاد برگزاری هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.
  • حضور در جشنواره به منزله پذیرش ضوابط اجرایی آن است و گروه‌های شرکت کننده ملزم به رعایت قوانین، مقررات و برنامه‌ریزی اجرایی جشنواره خواهند بود.
  • ستاد برگزاری، مسئولیتی در قبال تهیه سیستم صوتی، دکور، آکسسوار و… برای گروه های شرکت کننده نخواهد داشت.

مدارک مورد نیاز:

مدارک عمومی:

  • فرم تکمیل شده تقاضای حضور در جشنواره
  • یک قطعه عکس ۴☓۳ از کارگردان یا پژوهشگر
  • خلاصه سوابق هنری کارگردان یا پژوهشگر
  • تذکر: به مدارک ارسالی ناقص یا مدارکی که پس از موعد مقرربه دبیرخانه جشنواره ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.

مدارک اختصاصی هر بخش:

مسابقه ایران- دیگر گونه های اجرایی – نمایش‌های آیینی و سنتی- تئاتر ملل و نمایش های کودک ونوجوان

  • شش نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری با کیفیت اثر در فرمت‌های معمول قابل پخش DVD
  • یک نسخه لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از اجرا
  • خلاصه پژوهش آیین، بازی یا موضوع نمایش های آیینی وسنتی
  • تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان به همراه اسناد درج خبر اجرای عمومی در پرتال استانی ایران تئاتر برای آثار استانها و تاییدیه کانون تئاتر خیابانی (برای آثار شهر تهران) به استثنای نمایش های کودک ونوجوان.
  • مجوز طراح ایده یا نویسنده

بخش پژوهش

  • چهار نسخه لوح فشرده حاوی فایل word و pdf چکیده واصل مقاله
  • چهار نسخه پرینت شده از چکیده و اصل مقاله

نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان: کردستان، مریوان، بلوار امام خمینی(ره)، مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان-کد پستی: ۶۶۷۱۷۴۳۱۷۳
تلفن: ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۵- ۰۸۷۳۴۵۹۴۵۶۷
نمابر: ۰۸۷۳۴۵۹۰۳۶۶- ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۶
نشانی الکترونیکیmariwan.festival@gmail.com
سایت جشنواره www.Mariwanfestival.com
سایت ایران تئاتر www. Theater.ir

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2891
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: