رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ١٣(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آبان ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مهر    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
از سوی انجمن ادبی مکریان مهاباد؛

فراخوان عصری با داستان منتشر شد

«ئێوارە چیرۆک» (عصر داستان) با موضوع آزاد، در دو بخش کُردی و فارسی و در دوره‌ی سنی ۱۲ تا ۱٨ سال و ۱٨ سال به بالا در مهاباد برگزار می‌شود.

به گزارش بینەر، انجمن فرهنگی، هنری و ادبی مکریان مهاباد با هدف ترویج داستان نویسی و فرهنگ کتاب خوانی، ۲ شهریور ماه عصر داستانی را در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد برگزار می‌کند.

ماهپاره لاهیجانی نماینده انجمن ادبی مکریان در گفتگو با بینەر گفت:  آثار  فرستاده شده باید در نرم‌افزار Word در ۳ صفحه و با فونت ۱٤ یونی کوردی دیاکو تایپ شده باشد. 

لاهیجانی گفت: هر نویسنده می‌تواند در هر بخش چند اثر ارسال کند و در این میان تنها یک اثر از سوی هیئت داوران پذیرفته می‌شود. 

وی افزود: موضوع داستان آزاد می‌باشد اما هیئت داوران از بررسی داستان کودک معذورند.

لاهیجانی خاطر نشان کرد: در صورت کپی برداری با استفاده از آثار دیگران داستان مورد نظر حذف خواهد شد.

نماینده انجمن ادبی مکریان گفت: مهلت ارسال آثار ۲۰ مرداد ماه می باشد و زمان برگزاری ۲ شهریور ماه از ساعت ۱۷ الی ۲۰ است.

علاقه‌مندان می‌توانند اثر و اطلاعات خود را از طریق پست الکترونیک به نشانی Anjomanadabi.mahabad@gmail.com ارسال کنند.

تلفن: ۰۹۱۴٨۵٨۹۷۹۹

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
659
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php