رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
تیر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« خرداد   مرداد »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
  • چهارشنبه 14 تیر 1396 - 14:33
  • کد خبر : 5315
  • مشاهده : 880 بازدید
  • تیتر » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : ثبت نام در جشنواره «سینماحقیقت» هفته آینده آغاز می‌شود

فراخوان شرکت در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اوایل هفته آینده منتشر شده و امکان ثبت‌نام آثار روی وب‌سایت جشنواره مهیا خواهد شد.

به گزارش بینەر به نقل از سایت رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام کرد: عموم تهیه‌کنندگان و مستندسازان ضمن مطالعه آیین‌نامه‌ جشنواره، تا روز یکم مهرماه ۹۶ فرصت دارند که مشخصات جدیدترین آثار مستند خود (تولید فروردین ۱۳۹۵ به بعد) را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی irandocfest.ir ثبت کرده و نسخه‌ای از فیلم خود را جهت بازبینی به دفتر جشنواره سینماحقیقت ارائه نمایند.

شهنام صفاجو تاکید کرد: ساختار برپایی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در ورود به دومین دهه‌ حیات خود، تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل پیدا کرده است. از جمله اینکه بخاطر تعداد محدود فیلم‌های مستند با کیفیت زیر ۳۰ دقیقه و فاصله گرفتن از کار موازی با جشنواره فیلم کوتاه تهران، دو بخش «مسابقه ملی» و «جایزه شهید آوینی» یازدهمین جشنواره سینماحقیقت در دو گروه مستندهای کوتاه (تا ۴۵ دقیقه) و مستندهای بلند (بالای ۴۵ دقیقه) برگزار خواهد شد که این زمانبندی منطبق با جشنواره‌های معتبر مستند دنیا نیز هست. 

وی افزود: بخش مسابقه بین‌الملل «سینماحقیقت» بواسطه‌ اعلام قبلی فراخوان نزد نهادهای بین‌المللی فیلم مستند، امسال هم در همان سه گروه مستندهای کوتاه (زیر ۳۰ دقیقه)، نیمه‌بلند (۳۰ تا ۶۰ دقیقه) و بلند (بالای ۶۰ دقیقه) برگزار می‌شود.

صفاجو تصریح کرد که در بخش جنبی جشنواره که بصورت غیر‌رقابتی برگزار می‌شود نیز دو بخش «مستند سیاسی» و «مستندهای مردم‌شناسی» اضافه شده است.

مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ادامه داد: مثل همه‌ این سال‌ها، تمرکز مسئولین بر اجرای یک جشنواره حرفه‌ای بین‌المللی، استاندارد‌سازی بخش‌های مختلف جشنواره، برپایی کارگاه‌های تخصصی با حضور مدرسان خارجی، تاکید بر اهمیت اقتصاد سینمای مستند با برگزاری بازار فیلم و پخش مطلوب آثار منتخب ایرانی و خارجی، با هدف تکریم مستندسازان و علاقمندان فرهیخته‌ سینمای مستند است.

وی افزود: ثبت‌نام اینترنتی آثار بخش مسابقه‌ ملی یازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» از اوایل هفته آینده روی وب‌سایت irandocfest.ir آغاز شده و حدود دو ماه و نیم ادامه خواهد داشت. آخرین فرصت برای ارائه‌ فیلم‌های مستند به دبیرخانه جشنواره هم روز ۱۵ مهرماه ۹۶ اعلام شده که این مهلت تمدید نخواهد شد.

شهنام صفاجو در پایان گفت: اگرچه فرصت ثبت‌نام و ارائه‌ی فیلم به دبیرخانه جشنواره «سینماحقیقت» نزدیک به سه ماه ادامه خواهد داشت، اما از تمامی فیلمسازان محترم تقاضا دارم که هر چه زودتر نسبت به اعلام شرکت در جشنواره یازدهم سینماحقیقت و ارائه‌ فیلم خود به دفتر جشنواره اقدام کرده و این مهم را به یکی دو روز پایانی کار موکول نکنند.

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2868
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: