رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 4-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
  • کد خبر : 5315
  • مشاهده : 234 بازدید
  • تیتر » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : ثبت نام در جشنواره «سینماحقیقت» هفته آینده آغاز می‌شود

فراخوان شرکت در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اوایل هفته آینده منتشر شده و امکان ثبت‌نام آثار روی وب‌سایت جشنواره مهیا خواهد شد.

به گزارش بینەر به نقل از سایت رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام کرد: عموم تهیه‌کنندگان و مستندسازان ضمن مطالعه آیین‌نامه‌ جشنواره، تا روز یکم مهرماه ۹۶ فرصت دارند که مشخصات جدیدترین آثار مستند خود (تولید فروردین ۱۳۹۵ به بعد) را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی irandocfest.ir ثبت کرده و نسخه‌ای از فیلم خود را جهت بازبینی به دفتر جشنواره سینماحقیقت ارائه نمایند.

شهنام صفاجو تاکید کرد: ساختار برپایی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در ورود به دومین دهه‌ حیات خود، تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل پیدا کرده است. از جمله اینکه بخاطر تعداد محدود فیلم‌های مستند با کیفیت زیر ۳۰ دقیقه و فاصله گرفتن از کار موازی با جشنواره فیلم کوتاه تهران، دو بخش «مسابقه ملی» و «جایزه شهید آوینی» یازدهمین جشنواره سینماحقیقت در دو گروه مستندهای کوتاه (تا ۴۵ دقیقه) و مستندهای بلند (بالای ۴۵ دقیقه) برگزار خواهد شد که این زمانبندی منطبق با جشنواره‌های معتبر مستند دنیا نیز هست. 

وی افزود: بخش مسابقه بین‌الملل «سینماحقیقت» بواسطه‌ اعلام قبلی فراخوان نزد نهادهای بین‌المللی فیلم مستند، امسال هم در همان سه گروه مستندهای کوتاه (زیر ۳۰ دقیقه)، نیمه‌بلند (۳۰ تا ۶۰ دقیقه) و بلند (بالای ۶۰ دقیقه) برگزار می‌شود.

صفاجو تصریح کرد که در بخش جنبی جشنواره که بصورت غیر‌رقابتی برگزار می‌شود نیز دو بخش «مستند سیاسی» و «مستندهای مردم‌شناسی» اضافه شده است.

مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ادامه داد: مثل همه‌ این سال‌ها، تمرکز مسئولین بر اجرای یک جشنواره حرفه‌ای بین‌المللی، استاندارد‌سازی بخش‌های مختلف جشنواره، برپایی کارگاه‌های تخصصی با حضور مدرسان خارجی، تاکید بر اهمیت اقتصاد سینمای مستند با برگزاری بازار فیلم و پخش مطلوب آثار منتخب ایرانی و خارجی، با هدف تکریم مستندسازان و علاقمندان فرهیخته‌ سینمای مستند است.

وی افزود: ثبت‌نام اینترنتی آثار بخش مسابقه‌ ملی یازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» از اوایل هفته آینده روی وب‌سایت irandocfest.ir آغاز شده و حدود دو ماه و نیم ادامه خواهد داشت. آخرین فرصت برای ارائه‌ فیلم‌های مستند به دبیرخانه جشنواره هم روز ۱۵ مهرماه ۹۶ اعلام شده که این مهلت تمدید نخواهد شد.

شهنام صفاجو در پایان گفت: اگرچه فرصت ثبت‌نام و ارائه‌ی فیلم به دبیرخانه جشنواره «سینماحقیقت» نزدیک به سه ماه ادامه خواهد داشت، اما از تمامی فیلمسازان محترم تقاضا دارم که هر چه زودتر نسبت به اعلام شرکت در جشنواره یازدهم سینماحقیقت و ارائه‌ فیلم خود به دفتر جشنواره اقدام کرده و این مهم را به یکی دو روز پایانی کار موکول نکنند.

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php