رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٣(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 4-Moderate
    رطوبت ٢۵.۶٣(in)
  • چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
  • کد خبر : 5315
  • مشاهده : 101 بازدید
  • تیتر » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : ثبت نام در جشنواره «سینماحقیقت» هفته آینده آغاز می‌شود

فراخوان شرکت در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اوایل هفته آینده منتشر شده و امکان ثبت‌نام آثار روی وب‌سایت جشنواره مهیا خواهد شد.

به گزارش بینەر به نقل از سایت رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام کرد: عموم تهیه‌کنندگان و مستندسازان ضمن مطالعه آیین‌نامه‌ جشنواره، تا روز یکم مهرماه ۹۶ فرصت دارند که مشخصات جدیدترین آثار مستند خود (تولید فروردین ۱۳۹۵ به بعد) را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی irandocfest.ir ثبت کرده و نسخه‌ای از فیلم خود را جهت بازبینی به دفتر جشنواره سینماحقیقت ارائه نمایند.

شهنام صفاجو تاکید کرد: ساختار برپایی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در ورود به دومین دهه‌ حیات خود، تفاوت‌هایی با دوره‌های قبل پیدا کرده است. از جمله اینکه بخاطر تعداد محدود فیلم‌های مستند با کیفیت زیر ۳۰ دقیقه و فاصله گرفتن از کار موازی با جشنواره فیلم کوتاه تهران، دو بخش «مسابقه ملی» و «جایزه شهید آوینی» یازدهمین جشنواره سینماحقیقت در دو گروه مستندهای کوتاه (تا ۴۵ دقیقه) و مستندهای بلند (بالای ۴۵ دقیقه) برگزار خواهد شد که این زمانبندی منطبق با جشنواره‌های معتبر مستند دنیا نیز هست. 

وی افزود: بخش مسابقه بین‌الملل «سینماحقیقت» بواسطه‌ اعلام قبلی فراخوان نزد نهادهای بین‌المللی فیلم مستند، امسال هم در همان سه گروه مستندهای کوتاه (زیر ۳۰ دقیقه)، نیمه‌بلند (۳۰ تا ۶۰ دقیقه) و بلند (بالای ۶۰ دقیقه) برگزار می‌شود.

صفاجو تصریح کرد که در بخش جنبی جشنواره که بصورت غیر‌رقابتی برگزار می‌شود نیز دو بخش «مستند سیاسی» و «مستندهای مردم‌شناسی» اضافه شده است.

مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ادامه داد: مثل همه‌ این سال‌ها، تمرکز مسئولین بر اجرای یک جشنواره حرفه‌ای بین‌المللی، استاندارد‌سازی بخش‌های مختلف جشنواره، برپایی کارگاه‌های تخصصی با حضور مدرسان خارجی، تاکید بر اهمیت اقتصاد سینمای مستند با برگزاری بازار فیلم و پخش مطلوب آثار منتخب ایرانی و خارجی، با هدف تکریم مستندسازان و علاقمندان فرهیخته‌ سینمای مستند است.

وی افزود: ثبت‌نام اینترنتی آثار بخش مسابقه‌ ملی یازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» از اوایل هفته آینده روی وب‌سایت irandocfest.ir آغاز شده و حدود دو ماه و نیم ادامه خواهد داشت. آخرین فرصت برای ارائه‌ فیلم‌های مستند به دبیرخانه جشنواره هم روز ۱۵ مهرماه ۹۶ اعلام شده که این مهلت تمدید نخواهد شد.

شهنام صفاجو در پایان گفت: اگرچه فرصت ثبت‌نام و ارائه‌ی فیلم به دبیرخانه جشنواره «سینماحقیقت» نزدیک به سه ماه ادامه خواهد داشت، اما از تمامی فیلمسازان محترم تقاضا دارم که هر چه زودتر نسبت به اعلام شرکت در جشنواره یازدهم سینماحقیقت و ارائه‌ فیلم خود به دفتر جشنواره اقدام کرده و این مهم را به یکی دو روز پایانی کار موکول نکنند.

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یک جوان ٢١ ساله و ٤ سالن سینما

بازگشایی یا بازبسته شدن سینما؟

سالها از تعطیلی سینماهای مهاباد و بوکان به مانند بسیاری از شهرهای دیگر می گذرد و در این میان به غیر از اکران پراکنده آثار برخی از فیلمسازان، به مفهوم واقعی سینما، این شهرها فاقد این نشانه ی برجسته ی فرهنگی بوده اند. با این حال بعد از اعلام چندباره ی فراخوان مزایده ای جهت واگذاری سالن سینمای ! شهرهای مهاباد، بوکان، میاندوآب و خوی در اوایل سال جاری، بالاخره و بعد از عدم استقبال معنادار،  جوانی ٢١ ساله از خوی در تاریخ ١٧ تیرماه ٩٦ به طور رسمی برنده ی این مزایده اعلام و قرار شد سالن مجتمع فرهنگی و هنری ٤ شهرها ذکر شده در قالب سینما همزمان به وی  واگذار شود. فارغ از روند برگزاری مزایده و میزان مبلغ آن در این میان چند سوال مهم تر قابل طرح است که شاید نیازمند پاسخ مناسبی برای روشن شدن موضوع باشد. سوال اول اینکه آیا مدیریت همزمان ٤ سالن سینما در ٤ شهر متفاوت برای یک جوان ٢١ ساله  به واقع امکان پذیر است؟ ممکن است در نگاه اول این جواب به ذهن متبادر شود که وی دارای توانمندی های خاصی است که ممکن است دیگران تاکنون از آن بی خبر بوده اند. اما با یک جستجوی ساده دراینترنت عکس آن اثبات می شود و اسم ایشان به غیر از یک وبلاگ معمولی و غیر مرتبط با مقوله ی سینما و یا مدیریت فرهنگی، در هیچ جایی ذکر نشده و نشانی از پیشینه و سابقه ی فرهنگی و یا مدیریتی این جوان دیده نمی شود. با این اوصاف پرسش دوم مطرح می شود که به راستی مدیران فرهنگی استان چه رویکردی نسبت به مفهوم « مدیریت سالن سینما» دارند؟ این روزها در حالی که در شهرهای بزرگ برای بوفه های سینما نیز چارچوب و مقررات خاصی در نظر گرفته شده و خود به مسئله ی مهمی در امر سینماداری تبدیل شده ، به نظر می رسد در استان آذربایجان غربی مدیریت سینما در پایین ترین حد ممکن تصور شده و چه بسا مدیریت سینما با دستفروشی لوح فشرده (DVD) فیلم در کنار خیابان هم تراز انگاشته شده است. حال فارغ از این جنبه باید از این مدیر ٢١ ساله پرسید که اصلا این سالن ها را از نزدیک دیده است؟  بنا به گفته ی برخی از شاهدان این بازدید در چند مورد رخ داده است. پس آیا این مدیر جوان اطلاع دارند برای نمونه سالن مجتمع فرهنگی و هنری مهاباد که ایشان به عنوان سالن سینما برنده ی آن شده اند هیچ استانداردی برای تبدیل شدن به سالن سینما را  ندارد؟ مشخص نیست سالنی که شرایط اولیه ی کمسیون ماده ٥ را دارا نیست چگونه قرار است میزبان مردم و علاقمندان باشد؟ اگر چه ظاهراً سالن های مجتمع فرهنگی و هنری بوکان و میاندوآب و خوی از وضع مناسب تری نسبت به سالن مهاباد برخوردار هستند ، اما آن ها نیز لزوماً چندان در وضعیت کاملا مطلوبی که به عنوان سالن سینما شایسته ی شهروندانشان باشند قرار ندارند و مشخص ...
css.php