رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد Mostly Cloudy
    ٢٧(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
تیر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« خرداد   مرداد »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
  • پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷
  • کد خبر : 5478
  • مشاهده : 506 بازدید
  • تیتر 2 » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : «ایستگاه» به ایستگاه پایانی رسید

فیلم کوتاه ایستگاه در سنقروکلیایی تولید و آماده نمایش شد.

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین فیلم تولید شده در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر سنقروکلیایی به ‌نویسندگی و کارگردانی نیلوفر خوش‌خلق تولید و آماده نمایش شد.

فیلم کوتاه «ایستگاه» سوءتفاهمی را روایت می‌کند که بین دو نفر درایستگاه  قطار رخ می‌دهد و …

«ایستگاه»، به عنوان دومین ساخته خوش‌خلق یک سکانس- پلان ۸ دقیقه‌ای است که مدیریت فیلم‌برداری آن را تورج اصلانی برعهده داشته است.

سایر عوامل تولید این فیلم عبارتند از: بابک اردلان (صدابردار)، روزبه معینی (مدیر تولید)، نغمه نظری (دستیارکارگردان و برنامه ریز)، حسن اصلانی (دستیارفیلم‌بردار)، الیکا عبدالرزاقی و میثا مولوی (بازیگران)، تیام محمدی و امیرعلی خان میرزایی و رها حسن زاده و امیرمحمد نیکنام و رومینا نیکنام و مریم خیبلی و مهیار پاشایی (بازیگران کودک)، مهدی اصلانی (تهیه‌کننده) و انجمن سینمای جوانان ایران – نمایندگی سنقروکلیایی (مجری طرح).

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
870
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php