رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٩(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

فراخوان هفتمین سالانه هنر معاصر پرسبوک با محوریت، تمرکز و تاثیر علم بر هنر و نیاز محیط زیست با مطالعه بر «کبوترخانه های اصفهان» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بینه‌ر به نقل از مهر، هفتمین سالانه هنر معاصر پرسبوک مانند دو دوره پیشین با تمرکز و تاثیر علم بر هنر و نیاز زیست محیطی پایه ریزی شده است و هنرمندان خلاق و نوگرا را به همکاری با یک پروژه فضامحور دعوت می کند. مکان در نظر گرفته شده برای این پروژه کبوترخانه های اصفهان است.

هفتمین هنر معاصر «پرسبوک» با محوریت مکانی کبوترخانه از هنرمندان می خواهد که با توجه به مستندات موجود در کانال تلگرام «پرسبوک» آثاری فضامحور و ملهم از محیط را به وجود آورند.

هدف این پروژه بازاندیشی اهمیت معماری و طراحی پایدار در مناطق خشک ایران و کمک به جلب توجه عموم مردم برای مرمت و احیای این بناها از طرف جامعه هنرمندان و معماران است.

معماری داخلی کبوترخانه ها مانند سایر آثار معماری ایرانی هم از عملکرد وافر و هم از فرم زیبایی پیروی کرده است. متاسفانه این برخورد فکور با  اقلیم خشک ایران به مرور زمان از خاطره جمعی ما پاک شده است و بدین سان نیاز به یادآوری و احیای چنین شگردهایی در هنر و طراحی امروز به شدت محسوس است. متأسفانه کبوترخانه ها، مانند بسیاری دیگر از مظاهر هنری ایران ناشناخته مانده اند.

برنامه ریزان و طراحان هفتمین سالانه «پرسبوک» را ندا درزی و پاملا کریمی تشکیل می دهند و پویا آریان پور، شادمهر راستین، بهرنگ صمدزادگان، محمدرضا قانعی و پاملا کریمی داوری آثار این دوره را برعهده دارند.

امید قجریان مشاور هنری، مژده اتراک کوکیوریتور، مریم آموسا مدیریت رسانه، نسترن صفایی ساخت تندیس، صالح تسبیحی گرافیست و علیرضا ارواحی دبیری مباحث هنری این سالانه را به عهده دارند.

هنرمندان ایرانی برای شرکت در این رویداد باید ۵۰ هزار تومان به عنوان هزینه ثبت نام واریز کنند. مبلغ فوق صرف تامین بخشی از هزینه های اجرایی سالانه می شود.

هنرمندان حیطه هنرهای تجسمی، فیلمسازی، هنر صدا، هنر نور، هنر الیاف، سفال و سرامیک و معماری می توانند حداکثر سه اثر برای شرکت در سالانه ارائه و تصاویر آثار (حداقل یک مگا پیکسل) را به ایمیل دبیرخانه پرسبوک ارسال کنند.

هنرمندان شرکت کننده که تاییدیه ای از طرف «پرسبوک» تا تاریخ ۳۰ شهریور ۹۶ دریافت کنند، آثارشان به مرحله داوری و درصورت انتخاب نهایی به بخش نمایش آثار راه می یابند.

آثار ارائه شده باید از سال ۱۳۹۳ به بعد خلق شده و برای اولین بار به نمایش درآمده باشند، در غیر اینصورت دبیرخانه از پذیرش آثار معذور خواهد بود. زمان آثار ویدیو بیش از یک دقیقه نباشد.

در صورت چاپ کاتالوگ، کتاب یا بروشورهای تبلیغاتی، حق انتشار آثار در اینترنت و موارد مشابه متعلق به سایت «پرسبوک» و حامیان آن است.

 دربخش جنبی کارگاه هنر محیطی در طبیعت سعی بر آن است تا با برگزاری کارگاه تخصصی در طبیعت، فضاهای جدیدی در زمینه خلق اثر هنری در بستری متفاوت ایجاد شود. در این کارگاه تلاش است با بیان مفهومی جدید برای سفر، ایده پردازی و خلق اثر هنری در طبیعت تجربه شوند. همچنین بررسی هنر محیطی و ابعاد گسترده آن، گرایشات زیست محیطی این هنر، پیوند آن با سفال و سرامیک و انجام اجراهایی در محیط پرداخته می شود.

 این کارگاه سه روزه توسط هنرمندان این حیطه؛ عاطفه خاص و مجید ضیایی تدریس می شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php