رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٧(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.٣۶(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.٣۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« تیر    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

به گزارش بینەر، هیئت انتخاب آثار بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان متشکل از سیدپیمان ادب آموز، حمیدرضا احمدی کردستانی و صلاح محمدی، پس از بررسی تعداد ۱۴ اثر نمایشی متقاضی، در مقایسه با یکدیگر، ۸ نمایش را بدون ترتیب اولویت جهت حضور در بخش رقابتی (مسابقه) جشنواره معرفی کرد. آثار نمایشی راه یافته به بیست و هشتمین جشنواره تئاتر […]

به گزارش بینەر، هیئت انتخاب آثار بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان متشکل از سیدپیمان ادب آموز، حمیدرضا احمدی کردستانی و صلاح محمدی، پس از بررسی تعداد ۱۴ اثر نمایشی متقاضی، در مقایسه با یکدیگر، ۸ نمایش را بدون ترتیب اولویت جهت حضور در بخش رقابتی (مسابقه) جشنواره معرفی کرد.

آثار نمایشی راه یافته به بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان به شرح زیر می‌باشد:

  1. «دهانی پر از پرنده» به نویسندگی فارس باقری و کارگردانی یاسر هاشم‌زاده از بیجار
  2. «در حصار باد» به نویسندگی و کارگردانی عبید رستمی از سنندج
  3. «نبض سرخ کلاغ» به نویسندگی سعید شهریار و کارگردانی اسماعیل پاشایی از سقز
  4. «کردها تروریست نیستند» به نویسندگی و کارگردانی افشین خدری از سنندج
  5. «قصه‌های تمام نشدنی» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی محمد سلیمی از دیواندره
  6. «تراس» به نویسندگی و کارگردانی یونس صحرارو از قروه
  7. «والیوم» به نویسندگی و کارگردانی محمد علیزاده از مریوان
  8. «و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» به نویسندگی اکبر صادقی و کارگردانی فرشید کرمی از سنندج

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کردستان از ۲ تا ۴ شهریورماه ۹۶ به دبیری مازیار قبادی در سنندج برگزار می‌گردد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php