رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.٣٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.٣٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
تیر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« خرداد    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
  • پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
  • کد خبر : 5774
  • مشاهده : 282 بازدید
  • س.ت » سینما
  • چاپ خبر : مراحل ساخت فیلم کوتاه کارگردان بوکانی به پایان رسید

فیلم کوتاه «رسیدن» به کارگردانی محمدرضا میناپور و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر ارومیه مراحل ساخت خود را پشت سر گذاشت.

به گزارش بینەر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «رسیدن» تازه‌ترین اثر محمدرضا میناپور، کارگردان بوکانی، مراحل ساخت خود را پشت سرگذاشته و آماده نمایش شد.

داستان فیلم کوتاه «رسیدن» در مورد زن و مردی افغانی است که قصد مهاجرت از ایران را دارند و در راه اتفاقاتی برایشان پیش می‌آید.

محمدرضا میناپور پیش از این دو مستند، دو فیلم کوتاه داستانی و یک انیمیشن و کسب جوایزی چون جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره بین‌المللی فیلم سحر منچستر انگلستان برای فیلم کوتاه «آزمایش» و جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره انیفست روزافا کشور آلبانی برای مستند «فردا نزدیک است» را در کارنامه خود دارد.

عوامل این فیلم کوتاه عبارت‌اند از: محمدرضا میناپور (نویسنده، کارگردان و تدوینگر)، حمید مهرافروز (مدیر فیلم‌برداری)، پدرام نیلوفری و رضا مهدی‌زاده و سمیه علیزاده و ویان عزیزپور (بازیگران)، زانیار محمدی نکو (دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز)، محمدرضا میناپور (طراحی و ترکیب صدا)، نادر خالدی (صدابردار)، استودیو زاگرس – مصطفی حبیبی (امور فنی تصویر)، استودیو نور و صدا (امورفنی‌صدا)، ماردین فرجی و محمد خضریانی (عکاس)، احسان مهدیان (مجری طرح) و انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر ارومیه (تهیه‌کننده).

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php