رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
بازدید هنرمندان مطرح کشور از پردیس عروسکی «آران»؛

یک بازدید با طعم تشکر و قدردانی!

تعدادی از هنرمندان همراه با معاون هنری وزیر ارشاد و مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دفتر موسیقی، اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از پردیس عروسکی آران دیدن کردند.

به گزارش بینەر به نقل از مهر، بهروز غریب پور سرپرست گروه تئاتر «آران» و مجری طرح پردیس نمایش عروسکی «آران» دوشنبه ۲۱ فروردین ماه در جریان بازدید مدیران وزارت ارشاد از این مجموعه با اشاره به تاسیس موزه عروسکی اپراهای گروه «آران» بیان کرد: این موزه تئاتر عروسکی شامل مجموعه ای از عروسک های گروه «آران» در ۱۴ سال گذشته است که پیش از این در مکانی نامناسب آرشیو می شد، اما خوشبختانه با توجهی که از سوی علی مرادخانی، علی اکبر صفی پور، مهدی شفیعی و حسین مهرجردی صورت گرفت ما هفتم فروردین ماه امسال توانستیم موزه عروسک های این اپراها را تاسیس کنیم. طی سه سال گذشته نامه نگاری های زیادی برای تاسیس این موزه انجام می گرفت اما درنهایت با مساعدت های مدیران معاونت هنری وزارت ارشاد بالاخره توانستیم این موزه را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: تمام عروسک هایی که در این موزه مشاهده می کنید دارایی های کامل گروه تئاتر آران نیست و ما ۶۰۰ عروسک از مجموع اپراهای هشتگانه خود داریم که توسط همکارانم ساخته و در معرض اجرای عمومی گذاشته شده اند. تا امروز همه تلاش نیروی انسانی مغفول مانده بود به همین جهت بسیار خوشحالیم که با تاسیس این موزه شرایطی فراهم شده تا مخاطبان با تعداد زیادی از عروسک ها از مرحله طراحی و قالب گیری تا ارائه آن به مخاطب آشنا می شوند و می توانند در جریان گوشه ای از فعالیت های یک گروه حرفه ای قرار گیرند.

رونمایی از عروسک نخی شخصیت خیام در اپرای عروسکی خیام، اهدای لوح تقدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی و معاونت هنری وزارت ارشاد به بهروز غریب پور و بازدید هنرمندان از پردیس نمایش عروسکی گروه آران و تالار فردوسی از جمله برنامه های این مراسم بود.

شهرام ناظری، قباد شیوا، طاهر شیخ الحکمایی، محمدرضا درویشی، داوود فتحعلی بیگی، شهرداد روحانی، آتیلا پسیانی، محمود فرهنگ، فرزاد طالبی، حمیدرضا نوربخش، مجید ملانوروزی، حسین پارسایی، پیمان شریعتی، غلامحسین شاه علی، حسین سروی، علی اکبر صفی پور، مریم اقبالی، علی پاکدست و حسین مهرجردی از جمله افرادی بودند که در این برنامه حضور پیدا کردند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php