رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز شامل؛ محورهای مورد تاکید، مقررات، گاه شمار، مدارک مورد نیاز برای شرکت و میزان کمک هزینه گروه های راه یافته به بخش مسابقه منتشر شد.

به گزارش بینەر، بر اساس این فراخوان نگاه ویژه به شعار سال (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) و توجه ویژه به زبان کُردی و مفاهیم فرهنگ کهن کُردستان با رویکردی خلاقانه و نو از محورهای مورد تاکید این جشنواره خواهد بود.

همچنین باز آفرینی آیین ها، رسوم و سنن ارزشمند کُردها در قالب نمایش، نگاه هنرمندانه و تحلیلی به مسائل اجتماعی روز به ویژه مسائل خانواده، جوانان و طلاق و مبارزه با مصرف مواد مخدر و ارائه نمایش هایی در جهت نفی خشونت و جنگ طلبی در حمایت از گسترش صلح جهانی از دیگر محورهای مورد تاکید این برنامه فرهنگی هنری است.

مقررات جشنواره

  • چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی سقز ویژه نمایش های صحنه ای می باشد.
  • آثار نمایشی متقاضی بایستی قبل از جشنواره (پس از مرحله بازبینی) در یکی از شهرهای استان شرکت کننده، اجرای عمومی داشته باشد.
  • متقاضیان نباید پیشتر با همین گروه (بازیگران و کارگردان) در هیچ جشنواره‌ی استانی، منطقه‌ای و سراسری در بخش مسابقه شرکت کرده باشند.
  • متون خارجی و ایرانی به شرطی که علاوه بر زبان نوشتاری به لحاظ فرهنگی نیز کُردی شده باشند در بخش مسابقه‌ی جشنواره بلامانع است.
  • هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی می تواند در جشنواره حضور داشته باشد.
  • تعیین زمان، مکان و تعداد اجرا در جشنواره بر عهده ستاد برگزاری جشنواره و بر اساس امکانات موجود بوده و دبیرخانه هیچ تعهدی نسبت به هماهنگی حضور بازیگران مشترک در اجراهای متفاوت را نخواهد داشت.
  • با هدف حمایت از حقوق نویسندگان و ناشرین آثار هنری، ارائه‌ی مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر اثر ضروری است و آثاری که این بند را رعایت ننمایند مورد ارزیابی و بازبینی جشنواره قرار نخواهند گرفت.
  • چنانچه مواردی در فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق ستاد جشنواره تصمیم گیری، اعلام و اجرا خواهد شد. (اگر مشخص شود که آثار برگزیده از فراخوان تخطی نموده اند، ستاد جشنواره مانع حضور اثر نمایشی در هر مرحله از جشنواره می شود.)
  • زمان نمایش ها حداقل ٣٠ دقیقه و حداکثر ٩٠ دقیقه می باشد.

 

مدارک مورد نیاز جهت شرکت در جشنواره

  • فرم تکمیل شده تقاضای شرکت در چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی سقز
  • ارسال سه نسخه (تایپ شده) متن به زبان کُردی و لوح فشرده در محیط word به همراه مجوز کتبی نویسنده و مترجم یا ناشر (جهت ارائه در مرحله بازخوانی متون نمایشی)
  • ارسال ٣ عدد لوح فشرده از اجرای عمومی نمایش (مسئولیت کیفیت مطلوب صدا و تصویر لوح های فشرده با کارگردان می باشد) پس از اعلام نتایج مرحله بازخوانی متون
  • چکیده سوابق هنری کارگردان در یک صفحه A4 به صورت تایپ شده
  • ارسال یک قطعه عکس ٤*٣ کارگردان و چهار قطعه عکس از اجرای عمومی نمایش با حضور تماشاگران و در سالن های نمایشی (پس از اعلام نتایج مرحله بازبینی)
  • ارائه مجوز شورای صدور پروانه‌ی نمایش و تاییدیه کتبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان مربوطه مبنی بر اجرای عمومی

 

کمک هزینه

  • به گروه های راه یافته به بخش مسابقه با نظر کارشناسی حداقل ١٠,٠٠٠,٠٠٠ ریال و حداکثر ٢٥,٠٠٠,٠٠٠ ریال کمک هزینه تعلق خواهد گرفت.

 

گاه‌شمار جشنواره

  • آخرین مهلت ارسال متون نمایشی جهت مرحله بازخوانی: تا پایان وقت اداری ٢٠ شهریور ١٣٩٦
  • زمان اعلام نتایج مرحله بازخوانی متون: ٣٠ شهریور ١٣٩٦
  • آخرین مهلت ارسال آثار برای بازبینی: تا پایان وقت اداری روز پنج‌شنبه ٢٥ آبان ١٣٩٦
  • زمان اعلام نتایج بازبینی: ٣٠ آبان ١٣٩٦
  • زمان برگزاری جشنواره: ١٥ تا ١٨ آذرماه ١٣٩٦

 

آدرس دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کردی سقز

استان کردستان، شهرستان سقز، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد سقز، دبیرخانه جشنواره تئاتر کردی سقز

تلفن تماس: ٠٨٧٣٦٢٢٢٢٧٠ – ٠٨٧٣٦٢٢٢٢٦٦

این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز و انجمن هنرهای نمایشی استان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، فرمانداری سقز، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز در راستای ارتقاء، تشویق و ترویج هنر نمایش در جامعه با تاکید بر تولید نمایش هایی مبتنی بر فرهنگ کردستان برگزار خواهد شد.

جشنواره تئاتر کُردی سقز از سال ٧٨ به مدت شش سال برگزار شد، اما به دلیل مشکلات مالی این جشنواره بعد از شش دوره متوقف و دوباره از سال ٨٧ از سر گرفته شد و تا سال ٩٠ به مدت چهار دوره دیگر پیگیری و اجرا شد.

این جشنواره از سال ٩٣ دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و سال ٩٤ نیز دوازدهمین دوره این جشنواره با حضور ١٢ گروه نمایشی از ایلام، بانه، بوکان، تهران، دیاربکر ترکیه، سقز، سلیمانیه عراق، سنندج، شیروان، کرمانشاه و مریوان از ١٥ تا ١٩ شهریور در سالن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php