رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 4-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی تئاتر معلولین ایران، نمایشنامه‌های پذیرفته شده در مرحله بازخوانی پنجمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای زاگرس معرفی شدند. این جشنواره در ٤ بخش صحنه‌ای، خیابانی و محیطی، کودک و نوجوان و نمایشنامه‌نویسی با محوریت «معلولین و برابرسازی فرصت ها درتمامی عرصه های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، هنری»، «ارتقاء سطح آگاهی […]

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی تئاتر معلولین ایران، نمایشنامه‌های پذیرفته شده در مرحله بازخوانی پنجمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای زاگرس معرفی شدند.

این جشنواره در ٤ بخش صحنه‌ای، خیابانی و محیطی، کودک و نوجوان و نمایشنامه‌نویسی با محوریت «معلولین و برابرسازی فرصت ها درتمامی عرصه های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، هنری»، «ارتقاء سطح آگاهی عمومی وتغییرنگرش منفی نسبت به افراد دارای معلولیت»، «درونی سازی الگوهای رفتاراخلاقی، رشد دیدگاه همدلی وارزش های مثبت فرهنگی»، «تقویت حس مسئولیت پذیری وپرورش نگرش مطلوب اجتماعی و احترام به حقوق معلولین و منزلت آنان»، «تلفیق اجتماعی فرد معلول و کمک به مشارکت وی درجامعه»، «توانمند سازی افراد دارای معلولیت» و «تشویق به آفرینش هنری و افزایش همکاری میان هنرمندان تئاتر و معلولین علاقمند به هنر نمایش» برگزار می‌شود.

پنجمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین زاگرس با مشارکت سازمان بهزیستی استان‌های کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام و کردستان ١٦ تا ٢٠ آذرماه ۹۶ در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

نمایشنامه‌های پذیرفته شده به شرح زیر می‌باشد:

 

بخش صحنه‌ای

  1. «عروسک خیابانی» به نویسندگی خداداد رضایی و کارگردانی مهتاب نجفی از کرمانشاه
  2. «ساعت ٥ شد بابا» به نویسندگی حسین فضل الهی و کارگردانی گلنار اکبری از کرمانشاه
  3. «پاره تن» به نویسندگی محسن یارمحمدی و کارگردانی مجید احمدی از کرمانشاه
  4. «شب تولد» به نویسندگی و کارگردانی سمیرا رحیمی از کرمانشاه
  5. «سرخ و سفید» به نویسندگی هومن روح تافی و کارگردانی نعمت اسدی مرام از کرمانشاه
  6. «چاه که کنی بهر…» به نویسندگی یدالله آقاعباسی و کارگردانی فاطمه محمدیان از ایلام
  7. «وقتی ماهی‌ها…» به نویسندگی حمدالله جمالی و کارگردانی عبدالرضا محمدی از ایلام
  8. «ما عاشق همیم» به نویسندگی عبدالله عظیم پور و کارگردانی زهرا چراغی از ایلام
  9. «قلبی که کوک شد» به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی از لرستان
  10. «عشق من آمیتا باچن» به نویسندگی و کارگردانی سعید حسین پور از همدان
  11. «پسر قوس و قزح» به نویسندگی بهنام میرزایی و کارگردانی نرگس سوری از همدان
  12. «محراب» به نویسندگی و کارگردانی بهنام میرزایی از همدان
  13. «ربات و آدم» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کاووسی از همدان
  14. «من، یک دوم» به نویسندگی علی حسینی و کارگردانی مرضیه علیزاده از همدان
  15. «کسوف» به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی مهدی روزبهانی از همدان
  16. «نامه‌ای از پدر» به نویسندگی و کارگردانی امیر زارع زاده از کردستان
  17. «رستگاری در شب» به نویسندگی طلا معتضدی و کارگردانی صباح مجیدی از کردستان
  18. «دزد سرگردنه» به نویسندگی فرشید گویلی و کارگردانی صباح مجیدی از کردستان
  19. «انتهای خیابان دهم» به نویسندگی و کارگردانی هیوا شاه ویسی از کردستان

 

بخش خیابانی

  1. «با ما باشید» به نویسندگی مرتضی اسدی مرام و کارگردانی گلنار اکبری از کرمانشاه
  2. «ماده ٧» به نویسندگی مرتضی اسدی مرام و کارگردانی گلنار اکبری از کرمانشاه
  3. «روزنامه روزنامه» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه
  4. «رونمایی از درد» به نویسندگی و کارگردانی حسنی قبادی از ایلام
  5. «اول شخص مفرد» به نویسندگی و کارگردانی سعید خیرالهی از ایلام
  6. «سرزمین آرزوها» به نویسندگی و کارگردانی مرجان قاسمی از ایلام
  7. «اگر تو بودی» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه محمدیان از ایلام
  8. «پروفسور بالتازار…» به نویسندگی و کارگردانی لارا باقری از ایلام
  9. «پمپ» به نویسندگی حسنی قبادی و کارگردانی فاضل خانی از ایلام
  10. «رویای رویا» به نویسندگی حسنی قبادی و کارگردانی فاضل خانی از ایلام
  11. «دردهای پنهان که…» به نویسندگی و کارگردانی فاضل خانی از ایلام
  12. «چرخ برهم زنم از غیر» به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی مهتاب زند از لرستان
  13. «زنه کشو» به نویسندگی و کارگردانی حسین ایزدی از لرستان
  14. «قهرمانان تغییر» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کاووسی از همدان
  15. «کودکان کار» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کاووسی از همدان
  16. «ازدواج کوچک» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کاووسی از همدان
  17. «کفش» به نویسندگی و کارگردانی ناصر اسدی از همدان
  18. «من هنرمندم ما می‌توانیم» به نویسندگی و کارگردانی بهنام میرزایی از همدان
  19. «نور زندگی» به نویسندگی بهنام میرزایی و کارگردانی یاسر پاشایی از همدان
  20. «نقش فروش» به نویسندگی علیرضا قاسمی و کارگردانی جبار فرج زاده از کردستان
  21. «مدال» به نویسندگی علیرضا قاسمی و کارگردانی کالی مرادی از کردستان
  22. «آرزوی خاموش» به نویسندگی و کارگردانی مهدی محمدیان از کردستان
  23. «سمای روستای پرتوان» به نویسندگی و کارگردانی سوران حسینی از کردستان
  24. «ما هم می‌توانیم» به نویسندگی و کارگردانی فریدون احمدی از کردستان
  25. «آخرش به این راحتی نیست» به نویسندگی بهزاد فرمانی و کارگردانی محمد صمدی از کردستان
  26. «بک آپ» به نویسندگی صباح سلطانی و کارگردانی لیدا میهمی از کردستان
  27. «فرغونی پر از امید» به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از کردستان

 

بخش کودک و نوجوان

  1. «روزی که هر لب…» به نویسندگی رها جهانشاهی و کارگردانی حسین نادری از کرمانشاه
  2. «قلمبه‌ها» به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی از کرمانشاه
  3. «شب، سکوت، سطل…» به نویسندگی آرش منصوری و کارگردانی مجید احمدی از کرمانشاه
  4. «خانه خورشید» به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی بهاره سعیدی از کرمانشاه
  5. «شاپرک» به نویسندگی خداداد رضایی و کارگردانی موسسه توانبخشی از ایلام
  6. «من می‌خواهم ماه…» به نویسندگی لارا باقری و کارگردانی عبدالله عظیم پور از ایلام
  7. «عمو دزده» به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی از همدان
  8. «یه دنیای رنگی» به نویسندگی و کارگردانی فریبا یعقوب لو از همدان
  9. «خان خُل خان» به نویسندگی نیما میرزایی و کارگردانی یاسر پاشایی از همدان
  10. «خروس زری و دوستان» به نویسندگی فرشید گویلی و کارگردانی صباح مجیدی از کردستان
  11. «چشم در برابر چشم» به نویسندگی غلامحسین ساعدی و کارگردانی صباح مجیدی از کردستان
  12. «ماهی‌های عاشق» به نویسندگی فرشید گویلی و کارگردانی صباح مجیدی از کردستان
  13. «کوچ» به نویسندگی و کارگردانی محمد صمدی از کردستان
  14. «یونیلیت با ت دسته‌دار» به نویسندگی و کارگردانی محمدابراهیم کریمی از کردستان

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php