رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


    مهاباد لطیف
    (°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.٧۶(in)
    محدوده دید ٢.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.٧۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

کارگردان فیلم «زیر سقف دودی» می‌گوید جامعه هم نیاز به خنده و تفریح دارد و هم نیازمند آگاهی است و باید بداند که چگونه از زندگی خود مراقبت کند و فیلم‌های اجتماعی این تأثیر را دارند.

به گزارش بینەر به نقل از هنرآنلاین، پوران درخشنده را همواره به‌واسطه ساخت فیلم های اجتماعی می‌شناسیم. از این کارگردان زن این روزها فیلم «زیر سقف دودی» در حال اکران است. او این روزها مشغول آماده‌سازی ساخت فیلم جدیدش با عنوان «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: برای دریافت پروانه ساخت فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» اقدام کردم و به‌زودی پس از صدور پروانه، پیش‌تولید فیلم را آغاز خواهم کرد.

درخشنده که این روزها با فیلم «زیر سقف دودی» به سفرهای استانی می‌رود، درباره بازخورد مخاطبان نسبت به این فیلم بیان کرد: خوشبختانه بازخوردها خیلی خوب است و مردم فیلم را دوست دارند. وقتی مخاطب مسئله و درد خود را در آن می‌بینند با فیلم ارتباط خوبی برقرار می‌کند. در همین دیدارهای مردمی خیلی از مخاطبان بودند که پس از دیدن فیلم، ابراز کردند قصه «زیر سقف دودی» دقیقاً زندگی خود آن‌هاست.

کارگردان «پرنده کوچک خوشبختی» که در ابتدا از زمان اختصاص‌یافته برای اکران فیلمش راضی نبود، در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان همان نظر مخالف و اعتراضی را دارد یا نه اظهار کرد: بالاخره باید شرایط را درک کرد. فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند هرکدام در زمان اکران مخاطب خود را پیدا می‌کنند، سینما به همه ژانرها نیاز دارد، هم کمدی‌هایی که با مردم ارتباط برقرار می‌کنند و هم فیلم‌های اجتماعی.

وی افزود: گاهی در گفتگوهایی که انجام می‌شود، درباره فیلم‌های کمدی تیترهایی زده می‌شود که اصلاً مناسب نیست. در آن زمان من هم درباره فیلم‌های کمدی‌ روی پرده صحبت نکرده بودم، ولی متأسفانه به‌اشتباه منتشر شد. من معتقدم فیلم‌های کمدی با استقبال مواجه هستند و مردم هم به دیدن این فیلم‌ها نیاز دارند تا از فضای پر از استرس و اضطراب کمی دور باشند و لحظاتی را بدون هیچ درگیری فکری به شادی سپری کنند، اما در کنار فیلم‌های کمدی و با توجه به اقبال آن‌ها در گیشه، فیلم‌های اجتماعی نیز هستند و باید همه امکانات برای همه فیلم‌ها به شکل مساوی باشد تا مخاطب بتواند مجال انتخاب داشته و از میان فیلم‌های مورد نظرش آنچه را که می‌خواهد انتخاب کند.

درخشنده در ادامه با اشاره به این‌که جامعه نیازمند آگاهی است، درباره تأثیر فیلم‌های اجتماعی و شکل‌گیری فرهنگ جامعه گفت: من فکر می‌کنم اگر مردم را تشویق کنیم تا در کنار فیلم‌های کمدی که جامعه به آن‌ها نیاز دارد، فیلم‌های اجتماعی را هم دنبال کنند قطعاً برای سینما اتفاق خوبی رخ خواهد داد. ضمن این‌که اگر فیلم‌های اجتماعی بتوانند فروش خوبی داشته باشند، فیلمسازان نیز در این زمینه فعالیت جدی‌تری خواهند داشت. جامعه هم نیاز به خنده و تفریح دارد و هم نیازمند آگاهی است و باید بداند که چگونه از زندگی خود مراقبت کند و فیلم‌های اجتماعی این تأثیر رادارند و می‌توانند آگاه‌کننده باشند.

 کارگردان «شمعی در باد» درباره میزان استقبال مردم از سینمای اجتماعی عنوان کرد: استقبال از فیلم‌های اجتماعی، امروز نسبت به گذشته بیشتر شده است. وقتی فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» اکران شد استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و نشان داد که مردم نیازمند دانستن هستند و این فیلم‌ها بسیار تأثیرگذارند، الآن هم از فیلم «زیر سقف دودی» و فیلم‌های مشابه نیز استقبال می‌شود و فرصت خوبی است برای ما فیلمسازان تا عمیق‌تر به موضوعات جامعه نگاه کنیم.

درخشنده درباره تشابه اسمی «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» با «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، گفت: فیلم باید حرف خودش را داشته باشد، این کار من را به‌عنوان نویسنده و کارگردان سخت‌تر می‌کند، اما مراقبت می‌کنم و تلاش می‌کنم این شباهت عنوان مخاطب را دچار سوءتفاهم نکند. موضوع فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» نیز یکی از موضوعات مهم اجتماع است و نمی‌شود خیلی راحت از آن گذشت.

کارگردان «پرنده کوچک خوشبختی» درباره فیلم بعدی خود و موضوع کار آینده‌اش بیان کرد: فیلم بعدی من بر اساس تحقیقاتی که از قبل داشتم و فایلی که بعد از فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» باز است درباره پسرها است و این بار می‌خواهم درباره مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها صحبت کنم. زمان شروع کار را نمی‌دانم اما قطعاً درباره این موضوع فیلم خواهم ساخت.

وی که در فیلم جدید خود دو چهره جوان را به سینما معرفی کرده است، درباره حضور بازیگران جوان در آثار سینمایی اظهار کرد: من صد در صد با ورود بازیگران جوان موافقم، چرا که بازیگران حال حاضر روزی بازنشسته می‌شوند و ما نیازمند معرفی نیروهای جوان هستیم؛ بنابراین وظیفه‌داریم و باید زحمت بکشیم علاقه‌مندانی را که توانایی بازی دارند، کشف کنیم و این فرصت را به آن‌ها بدهیم تا خودشان را نشان دهند. ما باید تجربیاتمان را در اختیار آن‌ها بگذاریم و اجازه دهیم وارد سینما شوند. ما سینماگران وظیفه‌ داریم نسل دیگری را که به سینما و بازیگری علاقه دارند حمایت کنیم. باید جوان‌هایی که هزینه می‌کنند و به کلاس‌های بازیگری می‌روند، ببینیم و برای بازی انتخاب کنیم. نسل جدید باید بیایند، افت‌وخیز داشته باشند و دیده شوند، مطمئن باشید اگر مسیر را درست انتخاب کرده باشند، می‌مانند، اما اگر بخواهند فقط مشهور شوند، خودشان هم افول می‌کنند.

درخشنده در خاتمه درباره اینکه آیا ممکن است به دلیل موضوعی که فیلم جدیدش دارد، فیلمنامه وی با ممیزی روبه‌رو شود یا نه گفت: نمی‌دانم، چون معمولاً این‌گونه فیلم‌ها برای آگاهی مردم ساخته می‌شود و نگاه کردن به بحث خانواده و جایگاه آن و تعلیلم و تربیت است و هرچقدر هم که بیان این موضوعات سخت باشد و جزو ممیزی‌ها ما خودمان خط قرمزها را بلد هستیم و نسبت به آن‌ها آگاهی داریم و قطعاً ازآنچه به‌عنوان خط قرمز یادشده است، پس از سال‌ها فیلمسازی رد نخواهیم شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یک جوان ٢١ ساله و ٤ سالن سینما

بازگشایی یا بازبسته شدن سینما؟

سالها از تعطیلی سینماهای مهاباد و بوکان به مانند بسیاری از شهرهای دیگر می گذرد و در این میان به غیر از اکران پراکنده آثار برخی از فیلمسازان، به مفهوم واقعی سینما، این شهرها فاقد این نشانه ی برجسته ی فرهنگی بوده اند. با این حال بعد از اعلام چندباره ی فراخوان مزایده ای جهت واگذاری سالن سینمای ! شهرهای مهاباد، بوکان، میاندوآب و خوی در اوایل سال جاری، بالاخره و بعد از عدم استقبال معنادار،  جوانی ٢١ ساله از خوی در تاریخ ١٧ تیرماه ٩٦ به طور رسمی برنده ی این مزایده اعلام و قرار شد سالن مجتمع فرهنگی و هنری ٤ شهرها ذکر شده در قالب سینما همزمان به وی  واگذار شود. فارغ از روند برگزاری مزایده و میزان مبلغ آن در این میان چند سوال مهم تر قابل طرح است که شاید نیازمند پاسخ مناسبی برای روشن شدن موضوع باشد. سوال اول اینکه آیا مدیریت همزمان ٤ سالن سینما در ٤ شهر متفاوت برای یک جوان ٢١ ساله  به واقع امکان پذیر است؟ ممکن است در نگاه اول این جواب به ذهن متبادر شود که وی دارای توانمندی های خاصی است که ممکن است دیگران تاکنون از آن بی خبر بوده اند. اما با یک جستجوی ساده دراینترنت عکس آن اثبات می شود و اسم ایشان به غیر از یک وبلاگ معمولی و غیر مرتبط با مقوله ی سینما و یا مدیریت فرهنگی، در هیچ جایی ذکر نشده و نشانی از پیشینه و سابقه ی فرهنگی و یا مدیریتی این جوان دیده نمی شود. با این اوصاف پرسش دوم مطرح می شود که به راستی مدیران فرهنگی استان چه رویکردی نسبت به مفهوم « مدیریت سالن سینما» دارند؟ این روزها در حالی که در شهرهای بزرگ برای بوفه های سینما نیز چارچوب و مقررات خاصی در نظر گرفته شده و خود به مسئله ی مهمی در امر سینماداری تبدیل شده ، به نظر می رسد در استان آذربایجان غربی مدیریت سینما در پایین ترین حد ممکن تصور شده و چه بسا مدیریت سینما با دستفروشی لوح فشرده (DVD) فیلم در کنار خیابان هم تراز انگاشته شده است. حال فارغ از این جنبه باید از این مدیر ٢١ ساله پرسید که اصلا این سالن ها را از نزدیک دیده است؟  بنا به گفته ی برخی از شاهدان این بازدید در چند مورد رخ داده است. پس آیا این مدیر جوان اطلاع دارند برای نمونه سالن مجتمع فرهنگی و هنری مهاباد که ایشان به عنوان سالن سینما برنده ی آن شده اند هیچ استانداردی برای تبدیل شدن به سالن سینما را  ندارد؟ مشخص نیست سالنی که شرایط اولیه ی کمسیون ماده ٥ را دارا نیست چگونه قرار است میزبان مردم و علاقمندان باشد؟ اگر چه ظاهراً سالن های مجتمع فرهنگی و هنری بوکان و میاندوآب و خوی از وضع مناسب تری نسبت به سالن مهاباد برخوردار هستند ، اما آن ها نیز لزوماً چندان در وضعیت کاملا مطلوبی که به عنوان سالن سینما شایسته ی شهروندانشان باشند قرار ندارند و مشخص ...
css.php