رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 4-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
  • کد خبر : 5964
  • مشاهده : 274 بازدید
  • تئاتر » تیتر 2 » س.ت
  • چاپ خبر : ادای دین به خانواده تئاتر در افتتاحیه نمایش «پرتره»

نمایش «پرتره» در سالن فرهنگسرای سیمرغ  با ادای دین به خانواده بزرگ تئاتر افتتاح می‌شود.

به گزارش بینەر، مدیر راوبط عمومی کارگاه تئاتر «مانا» در مورد افتتاح این اثر نمایشی در فرهنگسرای سیمرغ بوکان گفت: «پرتره» نمایشی است حاصل یک سال آموزش بی وقفه و مستمر توسط بهترین اساتید تحصیل‌کرده و با سایقه برای هنرجویان و علاقمندان تئاتر و با تاکید ویژه بر این امر مهم که متاسفانه فراموش شده بود.

عبدالرحمن عزیزی در ادامه افزود: نمایش کمدی «پرتره» در فضای کارگاهی و اتودهای تمرین زاده شد و طی ١٢ ماه پژوهش درون گروهی و تدریس اساتید و هنرمندان تئاتر بوکان به دور از هرگونه حاشیه و فضای جشنواره‌ای بنا شد و اینک تقدیم خانواده تئاتر می‌گردد. 

عزیزی همچنین خاطرنشان کرد: انگیزه اصلی تشکیل کارگاه تئاتر «مانا» ادای دین به مردم بوکان و خانواده تئاتر بود که مدیون آنان هستیم و حق دارند که تئاتر خوب ببینند و امیدواریم که روزهای طلایی تئاتر دوباره رونق گیرد.

وی ادامه داد: عوامل کارگاه تئاتر مانا که در طول این ١٦ ماه در راستای توسعه هنر نمایش و آموزش نسل جوان بصورت اصولی و علمی بدون هیچ چشم داشت مادی تلاش کردند. 

این پیشکسوت تئاتر افزود: کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و مدرس دانشگاه جناب استاد رحیم عبدالرحیم‌زاده درهمه زمینه‌ها خصوصا بحث تحلیل و تئوری علمی تئاتر، پرورش بدن و بیان و حرکت در بازیگری با متد روز دنیا و الخصوص بهره گیری از متد ژاک لو کوک توسط هنرمندان آقای سعد قهرمانی و خانم سعادت بدوی، سلفژ و آواز آقای فواد یاره، بازیگردانی و انتقال حس در صحنه توسط پیشکسوت تئاتر آقای اسماعیل احمدیان، همراهی و یاری‌گری آقای امید اسراری در آموزش و اجرا.

نمایش کمدی «پرتره» به نویسندگی و کارگردانی بهروز اسراری از ٩ لغایت ١١ شهریور هر شب ساعت ٢١ در سالن فرهنگسرای سیمرغ بوکان به روی صحنه می‌رود.

در این نمایش دلنیا محمودی، مسعود عنایتی، کامران قسیمی، زانا حسن زاده، شادی افتخاری، سامان سلیمی، آرام احمدیان، دیانا ماهی، کوثر محمدامینی و یوسف عزیزی به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل نمایش کمدی پرتره عبارتند از: افسانه مهرفر و سمیرا مهرفر (گریم)، شورش احمدپوری (نورپرداز)، آریان اسراری (موسیقی).

شایان ذکر است ورود عموم برای مشاهده این نمایش، آزاد و رایگان اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php