رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٠(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
  • کد خبر : 3226
  • مشاهده : 258 بازدید
  • س.ت » سینما
  • چاپ خبر : رتبه سوم مستندساز مهابادی در جشنواره ملی «ایران ساخت»

مدیر روابط عمومی صدا و سیما مرکز مهاباد گفت: صدا و سیمای مرکز مهاباد در نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» رتبه سوم را کسب کرد.

به گزارش بینەر بە نقل از كردپرس، اکبر قبادی روز چهارشنبه (٢٢ ديماه) ضمن اعلام این خبر افزود: علی قادری از همکاران سیمای مرکز مهاباد در نخستین جشنواره «ایران ساخت» با مستند تلویزیونی «آفراندن» با کسب رتبه سوم در بخش فیلم مستند و در سطح حرفه ای موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه و حمایت از تولید اثر در آینده شد. 
وی ادامه داد: «آفراندن» عنوان مستندی تلویزیونی است که به مدت ٢١ دقیقه با موضوع شعار سال (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) به تهیه کنندگی و کارگردانی علی قادری در سیمای مرکز مهاباد تهیه شده است. 
قبادی گفت: این مستند نحوه فعالیت اقتصادی جوانی خلاق و مبتکر به نام سوران پیامی را که تولید کننده ترازوی دیجیتالی است به تصویر می کشد. پیامی در سال ١٣٩٥ به عنوان یکی از چهره ای ماندگار ایران در بخش صنعت، تجارت و معدن کشورمان شناخته شد. 
وی افزود:تصویربرداری و نورپردازی مستند «آفراندن» را کمال ریزه ای و شیرکو حسن نژاد و تدوین آن را علی قادری و حسین گرمسیری انجام داده و خالد عظیمی نیز دستیار تصویر و نور مستند است.
مدیر روابط عمومی صدا و سیما در پایان گفت: اولین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با حضور معاون اول و معاون علمی فناوری رئیس جمهور از ١٦ تا ١٨ دی‌ماه با شعار «فناوری ایرانی = کسب و کار ایرانی» با هدف جریان‌سازی در حمایت از تولید ساخت داخل و دانش بنیان در بخش‌های ادبیات، رسانه‌های شنیداری، دیداری، دیجیتال و هنرهای در تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php