رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٨(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آبان ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مهر    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
  • سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴
  • کد خبر : 6001
  • مشاهده : 126 بازدید
  • تیتر 4 » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : «آلان»، بهترین فیلم پنجمین جشنواره بین‌المللی دهوک شد

فیلم کوتاه آلان به کارگردانی مصطفی گندمکار در پنجمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم دهوک توانست جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه کردی را از آن خود کند.

به گزارش بینەر، در اولین نمایش آسیایی این فیلم کوتاه، «آلان» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی گندمکار، هنرمند همدانی، جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه کردی را از آن خود کرد.

زبان اصلی این فیلم کوتاه ٢١ دقیقه‌ای که محصول سال ٢٠١٧ می‌باشد، کُردی و دارای زیرنویس انگلیسی است. 

در خلاصه فیلم «آلان» آمده است: «جنگ بسیاری از خانواده های سوری و عراقی را آواره کرد. این فیلم داستان آوارگی یکی از این خانواده هاست»

گفتنی است پیش از این اولین نمایش جهانی این فیلم در جشنواره کلرمون فرانت فرانسه و اولین نمایش قاره امریکا در جشنواره سائوپائولو برزیل بوده است.

جشنواره بین‌‌المللی فيلم «دهوک» که بعنوان تخصصی ترین فستیوال فیلم کردی شناخته می شود با هدف پل ارتباطی میان کارگردانان کُرد و کارگردانان سراسر جهان و همچنین ایجاد تبادل فرهنگی میان ملتهای مختلف تأسیس شده است؛ با حمایت «نچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان و استانداری دهوک و از طرف اداره کل هنر سينمای شهر دهوک وابسته به وزارت روشنبيری و لاوان (فرهنگ و جوانان) حکومت اقليم کردستان عراق با مدیریت هنری «ممد اکتاش» در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق برگزار گردید.

فیلم کوتاه آلان تا کنون در جشنواره‌های مختلفی جهانی از جمله بخش مسابقه بین الملل سی و نهمین دوره جشنواره کلرمونت فرانسه، جشنواره سائوپائولو برزیل، جشنواره فیلم‌های ایرانی پاریس، سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بخش مسابقه شانزدهمین دوره جشنواره Silhouette فرانسه، جشنواره Partie(S) De Campagne در پاریس و هشتمین دوره جشن مستقل فیلم کوتاه ایران حضور داشته است.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: ﻣﺼﻄﻔﯽ ﮔﻨﺪﻣﮑﺎﺭ (تهیه کننده، کارگردان و نویسنده)، هاشم مرادی (تصویربردار)، صادق رضانیا (تدوینگر)، مجید هاشمی پور (صدابردار)، آرش قاسمی (صداگذار)، فرجاد جولانی و علی طالبی (دستیاران کارگردان)، فریاد صالحی (طراح صحنه)، محمود اسمایی (طراح گریم)، مجید مجد وفایی (اصلاح رنگ) و مجید محمد دوست و کمپانی کات آپ سوییس (پخش جشنواره‌ای و بین‌المللی).

شایان ذکر است پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک از ۹ الی ۱۶ سپتامبر (۱۸ الی ۲۵ شهریور) در شهر دهوک اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یک جوان ٢١ ساله و ٤ سالن سینما

بازگشایی یا بازبسته شدن سینما؟

سالها از تعطیلی سینماهای مهاباد و بوکان به مانند بسیاری از شهرهای دیگر می گذرد و در این میان به غیر از اکران پراکنده آثار برخی از فیلمسازان، به مفهوم واقعی سینما، این شهرها فاقد این نشانه ی برجسته ی فرهنگی بوده اند. با این حال بعد از اعلام چندباره ی فراخوان مزایده ای جهت واگذاری سالن سینمای ! شهرهای مهاباد، بوکان، میاندوآب و خوی در اوایل سال جاری، بالاخره و بعد از عدم استقبال معنادار،  جوانی ٢١ ساله از خوی در تاریخ ١٧ تیرماه ٩٦ به طور رسمی برنده ی این مزایده اعلام و قرار شد سالن مجتمع فرهنگی و هنری ٤ شهرها ذکر شده در قالب سینما همزمان به وی  واگذار شود. فارغ از روند برگزاری مزایده و میزان مبلغ آن در این میان چند سوال مهم تر قابل طرح است که شاید نیازمند پاسخ مناسبی برای روشن شدن موضوع باشد. سوال اول اینکه آیا مدیریت همزمان ٤ سالن سینما در ٤ شهر متفاوت برای یک جوان ٢١ ساله  به واقع امکان پذیر است؟ ممکن است در نگاه اول این جواب به ذهن متبادر شود که وی دارای توانمندی های خاصی است که ممکن است دیگران تاکنون از آن بی خبر بوده اند. اما با یک جستجوی ساده دراینترنت عکس آن اثبات می شود و اسم ایشان به غیر از یک وبلاگ معمولی و غیر مرتبط با مقوله ی سینما و یا مدیریت فرهنگی، در هیچ جایی ذکر نشده و نشانی از پیشینه و سابقه ی فرهنگی و یا مدیریتی این جوان دیده نمی شود. با این اوصاف پرسش دوم مطرح می شود که به راستی مدیران فرهنگی استان چه رویکردی نسبت به مفهوم « مدیریت سالن سینما» دارند؟ این روزها در حالی که در شهرهای بزرگ برای بوفه های سینما نیز چارچوب و مقررات خاصی در نظر گرفته شده و خود به مسئله ی مهمی در امر سینماداری تبدیل شده ، به نظر می رسد در استان آذربایجان غربی مدیریت سینما در پایین ترین حد ممکن تصور شده و چه بسا مدیریت سینما با دستفروشی لوح فشرده (DVD) فیلم در کنار خیابان هم تراز انگاشته شده است. حال فارغ از این جنبه باید از این مدیر ٢١ ساله پرسید که اصلا این سالن ها را از نزدیک دیده است؟  بنا به گفته ی برخی از شاهدان این بازدید در چند مورد رخ داده است. پس آیا این مدیر جوان اطلاع دارند برای نمونه سالن مجتمع فرهنگی و هنری مهاباد که ایشان به عنوان سالن سینما برنده ی آن شده اند هیچ استانداردی برای تبدیل شدن به سالن سینما را  ندارد؟ مشخص نیست سالنی که شرایط اولیه ی کمسیون ماده ٥ را دارا نیست چگونه قرار است میزبان مردم و علاقمندان باشد؟ اگر چه ظاهراً سالن های مجتمع فرهنگی و هنری بوکان و میاندوآب و خوی از وضع مناسب تری نسبت به سالن مهاباد برخوردار هستند ، اما آن ها نیز لزوماً چندان در وضعیت کاملا مطلوبی که به عنوان سالن سینما شایسته ی شهروندانشان باشند قرار ندارند و مشخص ...
css.php