رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴
  • کد خبر : 6001
  • مشاهده : 302 بازدید
  • تیتر 4 » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : «آلان»، بهترین فیلم پنجمین جشنواره بین‌المللی دهوک شد

فیلم کوتاه آلان به کارگردانی مصطفی گندمکار در پنجمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم دهوک توانست جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه کردی را از آن خود کند.

به گزارش بینەر، در اولین نمایش آسیایی این فیلم کوتاه، «آلان» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی گندمکار، هنرمند همدانی، جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه کردی را از آن خود کرد.

زبان اصلی این فیلم کوتاه ٢١ دقیقه‌ای که محصول سال ٢٠١٧ می‌باشد، کُردی و دارای زیرنویس انگلیسی است. 

در خلاصه فیلم «آلان» آمده است: «جنگ بسیاری از خانواده های سوری و عراقی را آواره کرد. این فیلم داستان آوارگی یکی از این خانواده هاست»

گفتنی است پیش از این اولین نمایش جهانی این فیلم در جشنواره کلرمون فرانت فرانسه و اولین نمایش قاره امریکا در جشنواره سائوپائولو برزیل بوده است.

جشنواره بین‌‌المللی فيلم «دهوک» که بعنوان تخصصی ترین فستیوال فیلم کردی شناخته می شود با هدف پل ارتباطی میان کارگردانان کُرد و کارگردانان سراسر جهان و همچنین ایجاد تبادل فرهنگی میان ملتهای مختلف تأسیس شده است؛ با حمایت «نچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان و استانداری دهوک و از طرف اداره کل هنر سينمای شهر دهوک وابسته به وزارت روشنبيری و لاوان (فرهنگ و جوانان) حکومت اقليم کردستان عراق با مدیریت هنری «ممد اکتاش» در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق برگزار گردید.

فیلم کوتاه آلان تا کنون در جشنواره‌های مختلفی جهانی از جمله بخش مسابقه بین الملل سی و نهمین دوره جشنواره کلرمونت فرانسه، جشنواره سائوپائولو برزیل، جشنواره فیلم‌های ایرانی پاریس، سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بخش مسابقه شانزدهمین دوره جشنواره Silhouette فرانسه، جشنواره Partie(S) De Campagne در پاریس و هشتمین دوره جشن مستقل فیلم کوتاه ایران حضور داشته است.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: ﻣﺼﻄﻔﯽ ﮔﻨﺪﻣﮑﺎﺭ (تهیه کننده، کارگردان و نویسنده)، هاشم مرادی (تصویربردار)، صادق رضانیا (تدوینگر)، مجید هاشمی پور (صدابردار)، آرش قاسمی (صداگذار)، فرجاد جولانی و علی طالبی (دستیاران کارگردان)، فریاد صالحی (طراح صحنه)، محمود اسمایی (طراح گریم)، مجید مجد وفایی (اصلاح رنگ) و مجید محمد دوست و کمپانی کات آپ سوییس (پخش جشنواره‌ای و بین‌المللی).

شایان ذکر است پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک از ۹ الی ۱۶ سپتامبر (۱۸ الی ۲۵ شهریور) در شهر دهوک اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php