رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
در نشستی با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان؛

صالحی امیری: موسیقی، تئاتر و شعر کردستان می‌تواند در جهان مطرح شود

صالحی امیری گفت: وجود تئاتر در تمامی نقاط ایران می‌تواند موجب همبستگی اجتماعی در کشور شود و باید از این ظرفیت هنری بهره کافی را برد.

به گزارش بینەر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشستی با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با بیان اینکه وجود تئاتر در تمامی نقاط ایران موجب همبستگی کشور می‌شود، افزود: تئاتر ریشه‌ای‌ترین کانون انتقال مفاهیم فرهنگی است که پیشینه تاریخی برجسته‌ای دارد.

او ادامه داد: یکی از ویژگی‌های تئاتر دائمی و پایدار بودن است و امسال بودجه و اعتبارات حوزه تئاتر و قرآن در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش یافته است.

صالحی امیری گفت: گرچه جشنواره تئاتر خیابانی به نام مریوان و یک جغرافیای خاص ثبت شده اما نباید به آن جغرافیا محدود شود. و باید در سراسر کشور گروه‌های نمایشی، به نام مریوان و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان فرصت اجرا داشته باشند.

او افزود: برپایی هفته‌های فرهنگی مریوان در داخل و خارج از کشور با حضور گروه‌های تئاتر نقش به سزایی در معرفی این هنر دارد.

صالحی امیری در عین حال تصریح کرد: استان کردستان دارای یکی از غنی‌ترین زبان و فرهنگ ایران زمین است و موسیقی، تئاتر و شعرش می‌تواند در جهان مطرح شود.

در ادامه این نشست زاهدی استاندار کردستان گزارشی از جایگاه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و تاریخچه آن ارائه داد و گفت: جشنواره تئاتر خیابانی با مردم مریوان آمیخته شده است.

وی افزود: با توجه به مرزی بودن مریوان این جشنواره به لحاظ امنیت و موقعیت سیاسی منطقه تاثیر به سزایی در همبستگی بین مردم داشته است.

در بخش دیگر از این نشست ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان  برگزاری این جلسات را نشانی از اهمیت رویدادهای هنری تئاتر دانست و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد.

در ادامه مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در بین پنج جشنواره اصلی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

او تاکید کرد: این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌های خارج از سالن است که حتی در حوزه بین‌الملل نیز شناخته شده است.

شفیعی انتخاب دبیر جشنواره امسال از بین هنرمندان استان را یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره دانست که با توجه به مطالبه هنرمندان استان صورت گرفته است.

تسریع در تخصیص اعتبار اداره کل استان، تمهیدات جشنواره امسال و برنامه های پیش رو برای جشنواره، افزایش بخش ویژه تئاتر کودک و نوجوان، حمایت از ساخت پنج پلاتو نمایشی و تفاهم‌نامه با سازمان همیاری شهرداری‌ها در این خصوص از محورهای مورد بحث در این نشست بود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php