رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٧(in)
    محدوده دید ٧.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵٧(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر اعلام كرد:

حضور نمايشی از مهاباد در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر

٤٠ اثر نمایشی به‌عنوان آثار برگزیده در بخش مرور سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

به گزارش بینەر، دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر پس از بررسی دقیق ٢١٩ اثر درخواست‌کننده برای حضور در بخش مرور پس از برگزاری جلسه‌ای ١٢ ساعتی جهت ارزیابی نهایی و انتخاب آثار بر اساس ویژگی‌های کیفی، محورهای اعلام شده در فراخوان جشنواره و گستره ملی تولیدهای تئاتری در فاصله زمانی آغاز آذر ماه ١٣٩٤ تا پایان آبان ماه ١٣٩٥ آثار منتخب را برای حضور در جشنواره برگزید و آثار را به ترتیب الفبایی به شرح ذیل اعلام کرد:
نمایش «آری یا نه» نوشته حسین جمالی و کارگردانی مجید رحمتی با گروه «نیست» از اراک
نمایش «اسب‌ها ایستاده می‌میرند» نوشته و کارگردانی حسن عابدی با گروه «تئاتر میم» از بجنورد
نمایش «اسکورسیزی» نوشته و کارگردانی رسول کاهانی با گروه «من» از تهران
نمایش «افراسیاب» نوشته مشترک حامد امان‌پور و سحر رضوانی و کارگردانی مصطفی حمیدی‌فر با گروه «میمیک» از سبزوار
نمایش «افسانه ببر» نوشته داریو فو و کارگردانی هادی عامل با گروه «پاپتی‌ها» از تهران
نمایش «آکواریوم کانگورو» نوشته و کارگردانی مجیدکاظم‌زاده مژدهی با گروه «جهش» از رشت
نمایش «آوای کوهسار آشفته» (چریكەی چیای هاڵۆز) نوشته و کارگردانی بختیار پنجه‌ای با گروه «اهورا» از مهاباد
نمایش «گلدونه خانم» نوشته اسماعیل خلج به کارگردانی النا آهی با گروه «کا» از تهران
نمایش «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» نوشته رئوف دشتی و کارگردانی رضا حسینی با گروه «آئین» از مشهد
نمایش «پرتره مرد ریخته» نوشته مشترک غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان و کارگردانی آراز بارسقیان با گروه «چیستا» از تهران
نمایش «پرسه‌های موازی» نوشته و کارگردانی پیام لاریان با گروه «امپرسیون» از تهران
نمایش «پنجگانه خون، خور، ملمداس» نوشته و کارگردانی علیرضا داوری با گروه «آئینه جنوب» از رودان
نمایش «جهان انزوا» نوشته نائومی والاس و کارگردانی رضا کوچک‌زاده با گروه «قطره» از تهران
نمایش «چهل گیس و حسن کچل» نوشته ساغر خواجه‌امیری و کارگردانی پوران مرادی مزرعه‌نو با گروه «هنرپیشه» از تهران
نمایش «چیدا» نوشته مسعود شاکرمی و کارگردانی احسان ملکی با گروه «تیتال» از کوهدشت
نمایش «خرمهره» نوشته فرهاد نقدعلی و کارگردانی محسن قصابیان با گروه «آرمان» از تهران
نمایش «خواب زمستانی» نوشته و کارگردانی لیلی عاج با گروه «آی وری» از تهران
نمایش «خوب، بد، زشت» نوشته ابوالفضل حاجی‌علیخانی و کارگردانی شقایق فتحی با گروه «دیوار چهارم» از تهران
نمایش «خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن» نوشته مشترک نادر برهانی‌فرد و فرهاد امینی و کارگردانی آزاده انصاری با گروه «معاصر» از تهران
نمایش «دال» نوشته و کارگردانی مسلم خراسانی با گروه «دال» از تهران
نمایش «دامپزشکی» نوشته و کارگردانی شیرین جروقی از تهران
نمایش «دستاری که بر پیکر اسب پیک در راه در عجب راهی، دی و روز مسخ پیک ماند، تا در راه دستاری خونین شود» نوشته و کارگردانی جواد صداقت با گروه «آسوریک» از بوشهر
نمایش «دوازده» نوشته رجینالدرز به کارگردانی جواد خورشا با گروه «چیز» از تهران
نمایش «راهبان معبد وانگ» نوشته محمدرضا کوهستانی و کارگردانی احمد سلیمانی با گروه «ایده» از تهران
نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» نوشته باقر سروش (ویلیام شکسپیر) به کارگردانی مصطفی کوشکی با گروه «مستقل» از تهران
نمایش «از زیرزمین تا پشت بام» نوشته مهین صدری و کارگردانی افسانه ماهیان با گروه «شیوه» از تهران
نمایش «سین گاف» نوشته کیمیا کاظمی و کارگردانی پوریا رحیمی ‌سام از تهران
نمایش «صوراسرافیل» نوشته سیاوش پاکراه و کارگردانی عامر مسافر آستانه با گروه «صوراسرافیل» از تهران
نمایش «فاوست++» نوشته و کارگردانی میلاد اکبرنژاد با گروه «نه آترکولی» از تهران
نمایش «ماتریوشکا» نوشته و کارگردانی پارسا پیروزفر از تهران
نمایش «مرگ آنجلها» نوشته و کارگردانی محسن اردشیر از آمل
نمایش «مستاجر» نوشته و کارگردانی ستاره امینیان با گروه «صحنه» از تهران
نمایش «مهراوه عشق» نوشته سید مهدی شجاعی و کارگردانی راشین امامی با گروه «سرمستان» از تهران
 نمایش «ناسور» نوشته خیرا.. تقیانی‌پور و کارگردانی افسانه زمانی با گروه «آرین» از تهران
نمایش «نگاهمان می‌کنند» نوشته نغمه ثمینی و به کارگردانی محمدرضا اصلی از  تهران
نمایش «نیم روز اسکاتلند» با نگاهی به مکبث اثر شکسپیر و کارگردانی ندا هنگامی با گروه «یرما» از تهران
نمایش «هاروی» نوشته مری چیس و کارگردانی ملودی آرام‌نیا با گروه «سوئیچ» از تهران
نمایش «و هزار سال و یک روز» نوشته و کارگردانی عباس کریمی با گروه «همراه» از بجنورد
نمایش «یتیم خانه فونیکس» نوشته آرش خیرآبادی و کارگردانی محمد نیازی با گروه «یتیم‌خانه فونیکس» از مشهد
نمایش «یرما» برداشت آزاد از لورکا به کارگردانی مشترک اشکان صادقی و الهام شکیب با گروه «یرما» از تهران

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php