رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 4-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

هشت اثر نمایشی، به نمایندگی از استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام به دومین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «روبان قرمز» کرمان راه یافتند.

به گزارش بینەر، جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «روبان قرمز» کرمان که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی پیشگیری از بیماری ایدز و افزایش آگاهی مردم از رفتارهای مخاطره‌آمیز، دومین دوره از این جشنواره را با شعار «ستاره‌های تئاتر ایران درکوی کویری کریمان کرمان، هم پیمان در برابر گسترش بیماری ایدز» در شهر کرمان برگزار می کند، فهرست نهایی آثار راه یافته به این جشنواره را منتشر کرده است.

بر اساس این فهرست، از استان‌های کردنشین کرمانشاه ، کردستان و ایلام ٨ نماینده موفق به راهیابی به این جشنواره شده اند که نام آن ها به شرح زیر است: 

  1. «مطرود»، به نویسندگی صابر دلبینا و کارگردانی سید فریدون احمدی – سنندج
  2. «دجال»، به نویسندگی و کارگردانی مشترک عزیز زادسر و نامعه سعیدی – مریوان
  3. «یه اتفاق ساده»، به نویسندگی و کارگردانی مهران عبدالله نژاد – سقز
  4. «کلینیک مثلثی»، به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی – ایلام
  5. «دلقک و سیاه با من می خندند»، به نویسندگی محسن یارمحمدی و کارگردانی علی چناری – هرسین
  6. «تنهایی»، به نویسندگی و کارگردانی آرش منصوری – کرمانشاه
  7. «برزخ دربست»، به نویسندگی احمد صمیمی و کارگردانی مرجان قاسمی – دهلران
  8. «مهمان ناخوانده»، به نویسندگی و کارگردانی مرتضی اسدی مرام – کرمانشاه

شایان ذکر است دومین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «روبان قرمز» در مردادماه ١٣٩٦ در شهرستان‌های استان کرمان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php