رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٠(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
  • چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
  • کد خبر : 4704
  • مشاهده : 250 بازدید
  • تیتر 3 » س.ت » موسیقی
  • چاپ خبر : «روناک» ایران در عراق می نوازد

گروه موسیقی نواحی «روناک» که از این پس با عنوان «روناک نوین» به فعالیت خود ادامه می‌دهد، شهریورماه امسال در فستیوال بزرگ موسیقی فولکلور جهانی شرکت می‌کند.

به گزارش بینەر به نقل از مهر، احسان میرضیایی مدیر موسسه فرهنگی هنری «فروغ فلق» گفت: طبق برنامه ریزی هایی که انجام  گرفته قرار بر این است که بعد از کنسرت های موفقی که توسط گروه اجرا شد در آینده ای نزدیک موسیقی کشورهای دیگر نیز به تناسب برنامه ها در کنسرت های پیش رو اجرا شود.

وی افزود: مجموعه «روناک» با هدف معرفی موسیقی اقوام ایران به ملت های مختلف، شهریور ماه امسال عازم فستیوال بزرگ فولکلور جهانی در شهر رانیه عراق است. در این فستیوال که هر سال با حضور برترین گروه های موسیقی فولکلور برگزار می شود گروه هایی از ۱۵ کشور جهان آثار خود را به مخاطبان عرضه می کنند که گروه «روناک» نیز بنا به اهدافی که مدنظر قرار داده تصمیم دارد رپرتوار کاملی را برای حضور در این فستیوال اجرا کند.

مدیر اجرایی گروه موسیقی «روناک» با اشاره به فعالیت های دیگر این مجموعه موسیقایی بیان کرد: در حال برنامه ریزی برای کنسرت بعدی در برج میلاد تهران هستیم و در آینده ای نه چندان دور شاهد انتشار آلبوم جدید خواهیم بود. برنامه دیگری که غیر از فعالیت های گروه «روناک» توسط موسسه فرهنگی هنری «فروغ فلق» انجام خواهد شد کنسرت گروه «زاگرسیان ایران زمین» به خوانندگی استاد داریوش نظری است که روز جمعه ۳۰ تیر ماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

میرضیایی درباره جزئیات کنسرت بیان کرد: سرنا نظری، یوسف سابیزا، مهران ترک زبان، آیدا امیری مقدم، رکسانا نظری، علی حداد، کیمیا کوگانی، پارمیدا نظری، حامد نظری و احسان عبدی پور نوازنده چیره دست سرنا گروه اجرایی کنسرت «زاگرسیان ایران زمین» را تشکیل می دهند. این گروه پیش از این هم اجراهایی در داخل و خارج از کشور داشته و در کنسرت پیش‌رو با حضور لرزبانان پایتخت نشین قطعاتی از موسیقی لری را به دوستداران موسیقی نواحی ارائه می دهد.

مدیر موسسه فرهنگی هنری «فروغ فلق» در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد:  موسسه فرهنگی هنری فروغ فلق فعالیت خود را اختصاصا در زمینه موسیقی نواحی ایران انجام می دهد و از سال ۹۰ تا اکنون اجراهای متعددی از موسیقی اقوام کشور از جمله لری، کردی، آذری، جنوبی و شمالی برگزار کرده است. گروه «روناک» به سرپرستی کیوان علیمحمدی نیز ترکیبی از خوانندگان و نوازندگان برجسته موسیقی نواحی کشور است که در قالب یک گروه، موسیقی همه ایران از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق را اجرا می کنند.

وی در پایان گفت: به تازگی در گروه «روناک» تغییراتی ایجاد شده که این گروه را به گروه «روناک نوین» تبدیل کرده است و این گروه علاوه بر اجرای رپرتوارهای مختلف موسیقی نواحی ایران قطعاتی از موسیقی پاپ و موسیقی ملل از جمله عربی و انگلیسی نیز اجرا می کند. کنسرت اخیر هم که سوم خرداد ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد به نوعی رونمایی از گروه «روناک نوین» بود که با شعار «روناک را جهانی می کنیم» برای مخاطبان اجرا شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php