رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 4-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
بنیاد بیشکچی دیاربکر فراخوان داد؛

دعوت از همه ی فیلمسازان کورد

به گزارش بینه‌ر بنیاد بیشکچی شاخه ئامد (دیاربکر) طی فراخوانی از همه ی فیلمسازان کورد جهت رویداد سینمایی این بنیاد ددعوت به عمل آورد. متن فراخوان به شرح زیر است: دعوت از فیلمسازان هر چهار بخش کوردستان بنیاد بیشکچی شاخه ئامد (دیاربکر) در نظر دارد از اسفند ماه سال جاری رویداد سینمایی (روزهای سینمای ملی […]

به گزارش بینه‌ر بنیاد بیشکچی شاخه ئامد (دیاربکر) طی فراخوانی از همه ی فیلمسازان کورد جهت رویداد سینمایی این بنیاد ددعوت به عمل آورد. متن فراخوان به شرح زیر است:
دعوت از فیلمسازان هر چهار بخش کوردستان
بنیاد بیشکچی شاخه ئامد (دیاربکر) در نظر دارد از اسفند ماه سال جاری رویداد سینمایی (روزهای سینمای ملی کورد) را برگزار نماید، لذا از تمامی فیلمسازان کورد دعوت می شود فیلم هایشان را جهت نمایش در این رویداد ارسال نمایند. حضور فیلمهای شما عزیزان در این رویداد سینمایی مایه مسرت و خوشحالی ما خواهد بود. جهت ارسال فیلمهای خویش فایل ویدئو را از طریق ایمیلهای زیر ارسال نمایید.
مسئول سازماندهی: فتوش یلدز
fatossyldzz@gmail.com
weqfabesikci@gmail.com

این رویداد از اسفند ماه بصورت هفتگی برگزار خوهد شد و فیلمسازان تا پنجم بهمن ۹۶ امکان ارسال فیلمهایشان را خواهند داشت و برنامه نمایش فیلمها نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.
لازم به توضیح است که بنیاد بیشکچی یک بنیاد مستقل فرهنگی و پژوهشی کوردی در استانبول ترکیه است. این بنیاد زیرنظر اسماعیل بیشکچی پژوهشگر، جامعه شناس، فیلسوف و سیاستمدار تورک تأسیس شده است. اسماعیل بیشکچی پژوهشگر و متفکری است که از دهه ۱۹۶۰ به دفاع از حقوق ملت کورد پرداخته و در این زمینه کتابهای متعددی را به چاپ رسانده و همچنین نظریه "کورستان مستعمره بین المللی" را مطرح کرد. وی پس از کودتای ۱۹۷۱ ترکیه دستگیر و به ۱۳سال زندان محکوم شد. اگر چه ۳ سال بعد مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد اما تمامی مشاغل دانشگاهی و دولتی از وی سلب شد و از آن پس تحت عنوان یک پژوهشگر مستقل و با هزینه شخصی به پژوهشهایش در مورد کوردستان ادامه داد. بیشکچی تا کنون بارها محاکمه و زندانی شده و حدود ۱۷ سال از عمرش را پشت میله های زندان سپری کرده است. ویژگی منحصر به فرد وی این است در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی که در ترکیه حتی بیان واژه کورد جرم محسوب می شد، تنها متفکر تورک بود که حقوق ملت کورد را فریاد می زد و تمامی عمرش را صرف فعالیتهای پژوهشی در مورد ملت کورد نموده است.
آرشیو غنی اسناد، روزنامه ها، پژوهشها و کتبی که طی سالها فعالیت بیشکچی جمع آوری شده بود ایده ایجاد بنیادی پژوهشی را فراهم نمود و این موضوع از سال ۲۰۰۴ مطرح شد که البته از سال ۲۰۱۱ با مجوز رسمی در استانبول آغاز بکار کرد. یکی از فعالیتهای این مرکز نمایش فیلمهای کوردی و بحث و تبادل نظر درباره آنهاست. این امر از چند سال قبل در دفتر مرکزی بنیاد در استانبول صورت می گیرد و به زودی شاخه دیاربکر بنیاد نیز این فعالیت را آغاز خواهد نمود و هدف آن آشنایی اقشار مختلف مردم با سینمای کوردی است و می توان گفت در حال حاضر تنها فعالیت سینمای کوردی بصورت رسمی در ترکیه محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php