رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ١٣(mph)
    فشار ٢۵.۴٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۴٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

نشست تخصصی و شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره با حضور اساتید برجسته شعر و داستان استان عصر شنبه ۱۶ دی ماه ۹۶ در محل حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان برگزارشد.

به گزارش بینه‌ر، در این نشست که اساتید شعر و داستان کامبیزکریمی، رحیم لقمانی ، محمد رضا کلهر، امجد ویسی، نسرین علی اکبری، امید ورزنده ، رضا امیری، هادی یوسفی، بهروز خیریه ، ایرج کاکی معاون فرهنگی وهنری حوزه هنری، بهزاد کرم اللهی مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری استان حضور داشتند  امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان  در سخنانی گفت : بر اساس برنامه های پیش بینی شده سالیانه حوزه هنری و به منظور شناسایی ، جذب و پرورش استعدادهای درخشان ادبی جوانان ، تبادل اندیشه و تجربه اندوزی شاعران ونویسندگان جوان و اینده داران ادبیات این سرزمین و همچنین جریان سازی  درشعر و ادبیات منطبق بر ارزش های اسلامی در پایان هر سال این جشنواره برگزار می گردد و انشاء ا… در سالجاری نیز نهمین دوره جشنواره را برگزار می نماییم.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری سالیانه روند برگزاری جشنواره افزود : در دوره هشتم تغییرات بسیار خوبی در روند جشنواره داده شد که مهمترین آن نامگذاری جشنواره به نام یکی از شخصیت های برجسته ادبی استان زنده یاد سید ابراهیم ستوده بود که جایگاه ویژه ای در عرصه ادبیات ایران زمین برعهده داشتند و بسیار هم مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز بودند.
مرادی تصریح نمود : از مهمترین نتایج این اتفاق ضمن معرفی شایسته این ادیب توانمند و ساخت فیلم مستند و کلیپ ویژه ای توسط واحد هنرهای تصویری این حوزه زمینه ای هم بوجود آمد تا بخشی از مشکلات روستای محل زندگی و آرامگاه آن مرحوم توسط استاندار وقت مهندس زاهدی مرتفع گردید که بسیار جای تقدیر و تشکر را دارد.
وی برهمین مبنا ضمن تشریح محورهای پیشنهادی دوره نهم گفت: بناداریم این دوره از جشنواره به نام یکی دیگر از ادبای نام آشنای سنندج نامگذاری گردد که پیشنهاد ما زنده یاد سید محمود گلشن کردستانی می باشد که سال ها عضویت و دبیری شورای شعروزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و صدا وسیمای جمهوری اسلامی را برعهده داشته اند .
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان تصریح نمود : دوره گذشته یکی از بهترین دوره های جشنواره شعر و داستان بود و در این دوره نیز تلاش خواهیم نمود تا جشنواره به مراتب از لحاظ کمی و کیفی بالاتری را نسبت به دوره قبل برگزار نماییم.
وی ضمن تقدیرو تشکر از تمامی عزیزان حاضر در این شورای سیاستگذاری گفت : در این دوره در بخش شعر و داستان کردی و به منظور توجه ویژه به این بخش به عنوان یکی از سرمایه های ملی ، تمامی شاعران و نویسندگان کرد زبان کشور در این رده سنی می توانند آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند .
سپس هریک از هنرمندان و اساتید حاضر در نشست نقطه نظرات خود را ارائه نمودند که پس از جمع بندی مقرر گردید اختتامیه جشنواره در دو روز برگزار و با دعوت از اساتید مطرح و بهره گیری از نظرات داوران نقاط ضعف و قوت آثار در کارگاه های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و همچنین دو پنل تخصصی شعر و داستان نیز با موضوع مشخص برنامه ریزی گردد .
برهمین اساس مقررگردید تمامی شرکت کنندگان بخش نهایی به قرائت اثر خود پرداخته و بخشی از امتیاز داوری به آن تعلق گیرد و ضمن محوریت قرار کرفتن جشنواره به نام شاعر نامی کرد ،گلشن کردستانی از تعدادی از شاعران و داستان نویسان توانمند استان نیز به صورت ویژه تجلیل به عمل آید .

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php