رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٠(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
  • یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
  • کد خبر : 6265
  • مشاهده : 203 بازدید
  • تئاتر » تیتر » س.ت
  • چاپ خبر : «پانکیه کان » در تالار فروردین سنندج به روی صحنه رفت

نمایش ” پانکیه کان ” تولید واحد نمایش حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان به نویسندگی صابر نیک بخت و به کارگردانی حسن ترقی از ۱۷ دی ماه به مدت ۱۴ روز در محل تالار فروردین مجتمع فرهنگی وهنری فجر سنندج به روی صحنه می رود .


ب به گزارش بینه‌ر و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اعلام این خبر گفت : این نمایش که در چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی سقز موفق به کسب ۷ جایزه برتر این جشنواره گردید به منظور اجرای عمومی در سنندج از ۱۷ لغایت ۳۰ دیماه۹۶ به مدت ۱۴روز به اجرای عمومی گذاشته می شود .
وی گفت : در این نمایش صحنه ای که با محوریت اقتصاد و معیشت مردم آماده شده است مسائل و معضلات مردم استان خصوصا مناطق مرزی و کولبری را با نویسندگی صابر نیک بخت و کارگردانی حسن ترقی و با بازیگری زاهد زندی و سمیه رحیمی درمعرض نمایش عمومی گذاشته می شود .
مرادی افزود : در این نمایش تولیدی واحد نمایش حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان  بازیگران هوشیار قوامی ، علی هاشمی ، صباح گویلی ، بهرام بهرامی، رامیار داوودی و فرید رحیمی ، کامبیز اسدی و محراب قیطاسی در بخش موسیقی ، شعیب مکتب داری به عنوان طراح پوستر و بروشور، سارینا ترقی دستیار کارگردان ، سارا حسینی به عنوان گریمور،آیدا نیکبخت به عنوان طراح لباس ، روزبه قبادی به عنوان منشی صحنه و هنرمند نامی و توانمند تئاتر و سینما حمید قوامی به عنوان طراح نور ، حسن ترقی را در این نمایش یاری رسان می باشند .
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در این زمینه گفت : این نمایش در آذرماه ۹۶ و در چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی سقز موفق به کسب رتبه اول نمایشنامه نویسی توسط آقای صابر نیک بخت ، کسب رتبه اول کارگردانی توسط آقای حسن ترقی ، کسب رتبه اول موسیقی توسط آقایان فرید رحیمی و کامبیز اسدی، کسب رتبه اول طراحی صحنه آقای حسن ترقی، کسب رتبه دوم بازیگری زن خانم سمیه رحیمی، کسب رتبه دوم بازیگری مرد آقای زاهد زندی و همچنین کسب عنوان برتر و تقدیری طراحی نور آقای حمید قوامی ، گردید و جواز حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر را نیز به عنوان اثر برگزیده کسب نمود .
مرادی گفت : علاقه مندان جهت دیدن این نمایش بسیار زیبا می توانند در ایام اجرا همه روزه از ساعت ۱۸:۳۰ با حضور در محل مجتمع فرهنگی و هنری فجر سنندج ، تالار فروردین هنرنمایی هنرمندان گروه نمایش مدرن سنندج را به نظاره بنشینند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php