رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الأربعاء ۳ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 12 December
    مهاباد لطیف
    ٧(°C)
    وزش باد ١٨(mph)
    فشار ٢۵.۵٩(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٩(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
  • یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
  • کد خبر : 6398
  • مشاهده : 1058 بازدید
  • تیتر » س.ت » هنر
  • چاپ خبر : هنرمندان در دفاع از مردم عفرین همصدا شدند

پس از اعلام فراخوان هنرمندان جهت حمایت از مردم عفرین طی دو روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر از هنرمندان کشور به این کمپین پیوسته اند. هنرمندانی چون دکتر قطب الدین صادقی – هادی ضیا‌الدینی- تورج اصلانی – ابراهیم سعیدی – فاتح بادپروا  – هانا کامکار – رسول کریمی (سوتاو) – مهدی ضیاالدینی – مناف ایرانپناه […]

پس از اعلام فراخوان هنرمندان جهت حمایت از مردم عفرین طی دو روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر از هنرمندان کشور به این کمپین پیوسته اند. هنرمندانی چون دکتر قطب الدین صادقی – هادی ضیا‌الدینی- تورج اصلانی – ابراهیم سعیدی – فاتح بادپروا  – هانا کامکار – رسول کریمی (سوتاو) – مهدی ضیاالدینی – مناف ایرانپناه – اسماعیل پاشایی – سعدالله نصیری – احمد نقده – آرش رصافی – باقر سروش – فريدون حامدی –  سوران حسینی – توفیق امانی- هیوا امین نژاد- سالم صلواتی- مهرداد سلیمانی- پرویز رستمی – برهان احمدی – ستار چمنى گل- وحید وکیلی فر- جلال ویسی – اشکان احمدی – ارسطو مفاخری – لقمان سخنور- کاوان محمدپور – جلال نصیری – بختیار لحیمی – ویدا صالحی و … با اعلام حمایت از مردم عفرین خواستار پایان یافتن جنگ و کشتار بی رحمانه مردم عفرین هستند. این کمپین در پایان هفته جاری بیانه ای رسمی صادر خواهد کرد و طی آن از تمامی نهادهای داخلی و بین المللی درخواست خواهد شد تا نسبت به جنگی که بر مردم کانتون عفرین تحمیل شده است اقدام نمایند و از ادامه آن جلوگیری کنند. انتظار می رود در روزهای آتی هنرمندان بیشتری به این کمپین ملحق شوند. لیست هنرمندانی که از مردم عفرین اعلام حمایت کرده اند تا این لحظه به شرح زیر است:

دکتر قطب الدین صادقی – هادی ضیاالدینی- تورج اصلانی- ابراهیم سعیدی – فاتح بادپروا  – هانا کامکار – رسول کریمی (سوتاو) – مهدی ضیاالدینی -فردین صادق ایوبی- مناف ایرانپناه – اسماعیل پاشایی – سعدالله نصیری – احمد نقده – آرش رصافی – باقر سروش – فريدون حامدی –  سوران حسینی -دیمن زندی-  توفیق امانی- هیوا امین نژاد- سالم صلواتی- مهرداد سلیمانی- پرویز رستمی – برهان احمدی – ستار چمنى گل- وحید وکیلی فر- جلال ویسی – اشکان احمدی – ارسطو مفاخری – لقمان سخنور- کاوان محمدپور – جلال نصیری – بختیار لحیمی – ویدا صالحی – کیوان فهیمی- هژار نورانی – شیلان سعدی – محدثه گلچین عارفی – دنیا گفتاری – آذر منصوری- روزبه میربیگی – امید پیروی اسلام – امید خاکپور- سامان ارمي – تیمور قادری- هادی احمدی- ناصر نیک بخت – کاوه بابان زاده – رحمت ابراهيميان – محسن ضیایی – متین طه زاده – عبدالقادر طه زاده – شبنم یوسفی – محمد علی مکری – هلاله کلهر – سارا بهرامي – هادی ساعدی محکم – رامین محمدیار – نیما زرگه – کمال فتحی- احسان عباسی – رحمان هوشیاری – نسترن رستمی – محمد سلیمی – ندا صادقیان – نادر مومیوند- فردین ابوالمحمدی – مختار محمدی – کیانوش محمدی- سمکو فیضی – شهرام قادری- زكريا احمدنژاد – ریبوار باپیری- کیوان ویسی – عظیم عثمانیان- هیرش باربار- حسین بلدی – کمال صالح زاده – امین هناره – زانیار محمدی نکو- سیده هاوژین کلیجی-  روناک آهن خاهی – نسرین چوپانی- شکوفه مخدومی- امید منصوری- سیاوش ساعد پناه – ناهید نوبخت- مژگان بلدی – فوزیه کوردستانی – پیام آقایی- سوما توتونچی – زینب شمس آوری – رضا محمدی – منصور چمنی- اسماعیل قربانی – شهرام معروفی-  مجید درویش نژاد – یزدان باقری – رحیم صداقت – صالح عبادی- یحیی زاهدپور- فریبا رستمی – محمد توریوریان – مانا شمسی – جمشید آریانا – ریبوار محمدپور- احمد معظمی – نیوشا مدبر- نیما دولاب نیا- محمد حمزه پور- دل نیا رضایی- وحید اسماعیل پور- رضا تهرانی – محمد رییسی- مهران امیری حسینی – سلام عیسی زاده – محمد احمدزاده (نوا)- روزا آرایش – بهنام درویش پور- لقمان شهابی – کانی اسمعیل پور- رحیم فیضی – جمشید بهرامی – سینا جاسمی – اكرم كريمي – هەتاو شیروانی – زادمهر لاوی – کامران رضایی – دیار دولتخواه – لقمان ارشادی – احسان فروزش – راضیه حاجی پور- اوین عباسی – بیانه معرفت – حسن خضرپور- صنم سازواري – جمشید محمدی – سیامک آذرباد – بهمن شهبازی- بختیار عباسی – علی اصغر فیض‌الهی- کژوان محمدی – زاهد کریمی – مهسا طاهری – رویا خادمی – فرشید حسامی – اسماعیل زوئینه – سارینا پناهنده – شاهو احمدی – پویا حاتم زاده – کیوان مولودزادە – سهند رستمی – رضا شجیعی – حنانه فرامرزی – ابراهیم راستگو – میلاد عطاری – احسان حسینی- صهیب یوسفی – کوروش انتظاری – مژده مولودی – علي كارگر- دیار دولتخواه  – زانا صالح زاده – یحیی صمدی- مژگان اسماعيلی – جمال ایمانی – چرو طلایی – بهنام مندا – فردین علیزاده جوان- سامان امیری – عادل قادری – شورش مباشری – سامان زاهدی – یحیی رسولپور- ژوان رضایی – بهار قادری – وهاب عباسی- حشمت نارنجی – عزیز نعمتی – جعفر سریش آبادی – کیوان مجیدی – جمال دانا – نشوان نادری – بهمن مطلبی – میدیا معروفی- ژیان بیگ زادە – محمد عارفی- سیوه شریفی- بابک کاظمیان مقدم- کامران وهابی – فرمیسک زاهدی- امید فدایی – نوید زارع – پوریا فرهادی- شاهرخ هدایتی- بصیر علاقه بند- ساجد حق شناس- روان فرامرزی- سوران شریفی – پریا رحمانی – فراز معروفی – نسیم چمنی – کریم خاوری – سينا الياسي زاده – عباس (ئاراکۆ)محمودی- اسعد آسیابان  – چیمن پریزن- هیمن قادری – آرام توکلی – نیما سلطانی – سیروان شریف زاده – نینا کریمی – جمیل نصیری – عدنان زندی- اشکان عبدالهی – رسول احمدی – امید زارعی – اکبر گلی – کیومرث فقیه سلیمانی – هِژان حسین نژاد – بهزاد فرج اللهي – بهزاد باهنر – شهین عباسی – امید زندی – عثمان‌نیک منش- بهاالدین قادری – آرمان ساعدی – نگار حسن پور- شورش نصیری – ارسلان حسین پور- افشین ملکی- سالار محمدی- محمد رضا مرادی- محمد سوره فرد – امید زندی – عثمان محمدی – علی جدی شاکر- اشکان گرمسیری – پخشان نازدار- آرش نوری- چرو پاکنهاد – سایه حسینی – کمال شنگالی((امینی)) – سامرند محمدنژاد- برهان هورامی – كامران وهابی – تروسكه جولا- محسن مصطفی پور – پدرام نیلوفری – مریم عجمی – شهرام عليمحمدی – فتح الله امینی – رضا علایی – امید امینی – قربانی اسماعیلی – سارا بهرامی-( اسامی به روز رسانی می شود…)

متن فراخوان به شرح زیر است:

حدود دو هفته است که ارتش ترکیه با همراهی گروهی موسوم به ارتش آزاد سوریه که جماعتی تکفیری و وابسته به گروههای جهادی هستند با انواع سلاح سنگین و هواپیما کانتون عفرین را مورد حمله و تجاوز قرار داده اند. دلیل واهی اردوغان برای این اقدام دفع خطر از مرزهای ترکیه و ایجاد منطقه امن مرزی برای جلوگیری از ورود به قول او تروریستهاست. حال آنکه همه آگاهند که نیت ترکیه تنها و تنها ضربه زدن به دست آوردهای کوردهای روژئاواست، از همین رو ایشان را تروریست می خواند. همگان آگاهند که نیروهای اروپایی داعش از چه طریقی و از چه کشوری به راحتی خود را به سوریه می رساندند. در این بین سکوت مرگبار جهانی دست ترکیه را در انجام هر جنایتی باز گذاشته. همه به خوبی به یاد داریم که مقاومت کوبانی نیز ابتدا با چنین سکوتی روبرو بود اما پشتیبانیهای گسترده نهادهای مردمی، چهره های مدنی، سیاسی، هنری، ورزشی و … و دعوت از نهادهای بین المللی بالاخره صدای مقاومت کوبانی را به گوش همگان رساند. تفاوت جنگ کوبانی با عفرین در این است که در کوبانی پیش از تنگتر شدن حلقه محاصره شهر تقریبا تخلیه و خالی از سکنه شده بود، اما عفرین با توجه به اینکه در ۷ سال گذشته و در جریان جنگهای داخلی سوریه جزو معدود مناطق امن و جنگ ندیده محسوب می شد، نه تنها مردم محلی خانه ها و شهر و روستاهایشان را ترک نکردند بلکه پناهی شدند برای جمع کثیری از مردم دیگر نواحی سوریه که به این منطقه پناه آورده بودند، از جمله مسیحیان و علویان برای حفظ جانشان از دست گروههای تکفیری، طوری که جمعیت این منطقه و شهر کوچک عفرین در این مدت چندین برابر شده و به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسید. اما اینک مردم عفرین در محاصره کامل هستند، از شمال و غرب توسط ارتش ترکیه، از شرق توسط نیروهای ترکمن و عرب تکفیری مورد حمایت اردوغان و از جنوب توسط النصره _ مورد حمایت ترکیه_  محاصره شده اند. اگر مردم کوبانی پس از ترک شهرشان مورد حمایت حزب دمکراتیک خلقها (ه د پ) و شهرداریهای ئامد (دیاربکر)، ماردین و دیگر شهرهای کوردنشین ترکیه قرار گرفتند, اینک مردم عفرین این فرصت را نیز ندارند و آن نمایندگان و شهردارها همگی در بند هستند و حملات کور و متعدد هواپیماها و توپخانه نیروهای اردوغان بیش از هر کسی، جان مردم بی گناه، زنان و کودکان عفرین و پناه بردگان به این منطقه را تهدید می کند. در حال حاضر به دلیل عدم حضور خبرنگاران و خبرگزاریها و همچنین بایکوت خبری این فاجعه از سوی رسانه های بین المللی، اردوغان با خیال راحت و بی دغدغه به ویران نمودن شهرها و روستاهای کانتون عفرین و کشتار مردم بی گناه می پردازد. طی روزهای گذشته، برخی از نمایندگان کورد در مجلس، تعدادی از روحانیان شهرهای کوردنشین ایران، تعدادی از فرهنگیان، وکلا و فعالین مدنی، تعدادی از انجمنهای مردم نهاد بانه و … طی بیانیه هایی این حمله وحشیانه را محکوم کرده اند. اما سکوت چهره های شاخص هنری و در کل هنرمندان و فعالین عرصه هنر جای تعجب دارد. ناگفته پیداست که انتظار مردم از هنرمندانشان همراهی و همدلی و همچنین متعهد بودن است. چرا که بدون شک بیان اعلام محکومیت و بیان اعتراض به چنین وقایعی از سوی چهرهای هنری بازتاب رسانه ای گسترده تری دارد، همانگونه که پیشتر نیز تاثیر چنین حرکتهایی را در مقاومت کوبانی، زلزله اخیر کرمانشاه و … دیده ایم. این روزها فضای هنری کشور متاثر از جشنواره های موسیقی، تجسمی، تئاتر و فیلم فجر است و مشغولیت هنرمندان قابل درک، اما بی شک در کنار همه مشغولیتها انتظار می رود مسئولیت اجتماعی و مردمی خویش را نیز فراموش نکنند و تا پیش از آنکه بسیار دیر شود و فجایع انسانی در عفرین گسترده تر شود با محکوم نمودن قتلعام مردم و حمایت از دفاع عفرین صدای مردمی شوند که گوش شنوایی برای صدایشان وجود ندارد. بی شک حرکت هنرمندان و اعلام موضع ایشان دیگر اقشار و نهادهای مردمی را نیز به حرکت وا خواهد داشت و باعث شکست سکوت مرگبار بین المللی خواهد شد.
در همین راستا از تمامی هنرمندانی که تمایل دارند صدای فریاد در گلو مانده مردم عفرین باشند با پیوستن به کمپین (حمایت هنرمندان از مردم عفرین) سکوت جهانی در برابر این جنایت بشری را به چالش بکشند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
708
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php