رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٣٢(°C)
    وزش باد ١٣(mph)
    فشار ٢۵.۴٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 5-Moderate
    رطوبت ٢۵.۴٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
  • پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
  • کد خبر : 6339
  • مشاهده : 244 بازدید
  • تئاتر » تیتر » س.ت
  • چاپ خبر : فراخوان نخستین جشنواره نمایشنامه  نویسی کردی منتشر شد

فراخوان نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی کردی که در اردیبهشت سال آینده در شهر بوکان برگزار می شود منتشر شد.

به گزارش بینه‌ر در این فراخوان از تمامی نویسندگان و هنرمندان تئاتر کرد دعوت شده است تا با ارسال آثار از این حرکت ارزشمند حمایت کنند. متن فراخوان بدین شرح است:
 
انجمن هنرهای نمایشی بوکان با مشارکت فرمانداری شهرستان بوکان و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان برگزار می کند
فراخوان نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی کردی- بوکان اردیبهشت ۱۳۹۷
با توجه به خلأ نمایشنامه¬های کردی که برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم و مسائل مناطق کردنشین باشد و بتواند مسائل مربوط به این مناطق را بازگو کند و همچنین با توجه به ضرورت پرداختن به مسائلی چون کاهش آسیب-های اجتماعی و توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی و اقتصاد مقاومتی و نقش خانواده در آن، ایثار و شهادت و نقش مرزنشینان در دفاع از انقلاب اسلامی،  انجمن هنرهای نمایشی بوکان با مشارکت فرمانداری شهرستان بوکان و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه های فرهنگی شهرستان در نظر دارد نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی کردی را در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ برگزار نماید
اهداف جشنواره:
حمایت از نمایشنامه نویسی و اشاعه و تقویت نمایشنامه نویسی بومی و توجه به متون منطقه
ترغیب هنرمندان و نویسندگان به خلق متون نمایشی برگرفته از فرهنگ و دغدغه های منطقه
چاپ و انتشار متون فاخر و معرفی آن به هنرمندان
امکان آشنایی بیشتر با نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات نمایشی
توجه به امر آموزش در زمینه ادبیات نمایشی منطقه
برگزاری نشست تخصصی با موضوع تئاتر کردی و  نمایشنامه نویسی  کردی
موضوع:
موضوع جشنواره آزاد است اما متونی که به تاریخ، سنن ، فرهنگ و مسائل امروز منطقه بپردازند در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت.
متونی که به موضوعاتی چون کاهش آسیب¬های اجتماعی (اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی) اقتصاد مقاومتی و نقش خانواده در آن، ایثار و شهادت و نقش مرزنشینان در دفاع از ایران اسلامی و توجه به سبک زندگی ایرانی، اسلامی بپردازند دارای امتیاز ویژه خواهند بود.
شرایط شرکت در جشنواره:
متون باید حتماً به زبان کردی نوشته شده باشند ( متونی با تمامی لهجه های زبان کردی می توانند در جشنواره حضور یابند)
نمایشنامه های ارسالی عودت داده نخواهند شد
حق چاپ نخست آثار برگزیده برای جشنواره محفوظ است
هیچ محدودیتی برای آثاری که پیش از این چاپ یا منتشر شده اند و یا آثاری که اجرا شده اند برای شرکت در جشنواره وجود ندارد.
در هر مرحله ای برای دبیرخانه نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی کردی محرز شود که نویسنده خلاف قوانین جشنواره عمل کرده است دبیرخانه این حق را دارد که آثار نویسنده را حذف نماید.
مدارک لازم جهت حضور در جشنواره:
نام نویسنده، سال تولد، محل تولد و محل سکونت، میزان و رشته تحصیلی و شماره تماس در یک صفحه جداگانه
ارسال سه نسخه تایپ شده نمایشنامه
ارسال لوح فشرده حاوی نمایشنامه در دو  قالب word و pdf که با یونیکورد تایپ شده باشند.
ارسال یک قطعه عکس مولف و خلاصه نمایشنامه به دو زبان کردی و فارسی حداکثر در ۸ سطر بر روی لوح فشرده
جوایز جشنواره:
به سه اثر برگزیده لوح و جوایز نقدی اهدا خواهد  شد

جایزه نخست دیپلم افتخار، هه لاله زیرین و مبلغ ۱۵ ملیون ریال

جایزه دوم دیپلم افتخار، هه لاله زیوین و مبلغ ۱۲ ملیون ریال

جایزه سوم دیپلم افتخار، هه لاله مسین و مبلغ ۱۰ ملیون ریال)
سه اثر برگزیده در قالب کتاب از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر خواهد شد
از اجرای اثر نخست توسط دبیرخانه جشنواره حمایت مالی صورت خواهد گرفت
برای نمایشنامه نویسان راه یافته به جشنواره کارگاه آموزشی با حضور یکی از اساتید به نام نمایشنامه نویسی کشور برگزار می شود.

گاهشمار جشنواره:
آخرین مهلت پذیرش آثار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۷
زمان برگزاری: نیمه دوم اردیبهشت ۱۳۹۷
آدرس جهت ارسال آثار: آذربایجان غربی- بوکان- خیابان شهید فهمیده- اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی- صندوق پستی ۳۶۵ – دبیرخانه نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی کردی
تلفن: ۴۶۲۶۰۹۹۱-۰۴۴    نمابر: ۴۶۲۲۲۰۰۹-۰۴۴
پست الکترونیک: kurdi.shanonama@gmail.com
علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به تارنمای جشنواره به آدرس: www.boukanshano.ir مراجعه کنند

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php