رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الخميس ۴ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Thursday 13 December
    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٩(°C)
    وزش باد ١١(mph)
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز روز یکشنبه ١١ آذر ١٣٩٧ به دبیری دکتر قطب الدین صادقی به کار خود پایان داد

به گزارش بینه‌ر، پانزدهمین دورەی جشنواره تئاتر کوردی سقز بالاخره در ساعت ١٤ روز یکشنبه ١١ آذرماه به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه که ساعت ١٠:٣٠ شروع شد، جدا از معرفی برگزیدگان، تقدیرهایی نیز انجام گرفت. 

قبل از شروع مراسم اختتامیه، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، فرماندار سقز و دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز، احداث یک سالن پلاتوی نمایش با زیربنای ٢٧٨ متر کلنگ‌زنی شد. این پلاتو که قرار است با ظرفیت ١٤٠ نفر ساخته شود، قرار است میزبان نمایش‌های شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کوردی باشد. مناف ايرانپناه، هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، به نمایندگی از تمامی هنرمندان کردستان از مسئولین و مجموع هنرمندان که برای احداث اين پلاتو تلاش كرده اند، تقدیر و تشكر كرد.

بخش ابتدایی مراسم با سخنرانی هایی از مسئولین و نوازندگی گروه موسیقی سپری شد. دکتر قطب الدین صادقی، دبیر پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کوردی نیز به ارائەی گزارش این دوره پرداخت. وی عنوان کرد: اولین کاری که در این دوره از جشنواره انجام شد این بود که جنبه رقابتی آن را حذف کردیم. جشنواره باید جای برادری، آشتی و تعامل باشد. امروزه تمام جشنواره های مهم دنیا غیررقابتی هستند. دومین کار دیگر که انجام شد این بود که اجازه شرکت به متن های خارجی و ترجمه شده داده نشد تا از متن های تالیفی حمایت شود که به نظرم کار بسیار مهمی بود. و سومین کاری که انجام گرفت تبدیل جلسات نقد و بررسی به جلسات آکادمیک و علمی در مدت زمان کمتری بود.

سپس در ادامه مراسم از سه پیشکسوت عرصه تئاتر عمر فاروقی (سقز)، مناف ایران‌پناه (مهاباد) و هواس پلوک (کرمانشاه) با پخش کلیپ و با اهدای  تندیس و لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

در ادامه شهرام کرمی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور به سخنرانی پرداخت. کرمی گفت: ٨٢ جشنواره در كشور وجود دارد كه از اين بين ١٠ جشنواره هویت ملی هستند كه جشنواره تئاتر كوردی سقز جزو آنهاست.

وی اضافه کرد: باید به هویت و فرهنگ قومیتی و زبان کوردی که یکی از زبانهای غنی دنیاست اهمیت داده شود. تئاتر کوردی اتفاقی بزرگ جهت حفظ اصالتها و فرهنگ اصیل کورد می‌باشد. 

این کارگردان تئاتر همچنین عنوان کرد: توجه به آئینهای ویژه کوردی که فراموش شده بودند در این جشنواره زنده شده و مورد توجه قرار گرفته است. 

وی با حمایت از غیررقابتی بودن جشنواره اضافه کرد: کار مهم این دوره از جشنواره این بود که رویکرد خود را مطابق معیارها و الگوهای جشنواره های تئاتر دنیا تغییر داد و جشنواره به فضایی غیررقابتی و مخاطب محور تبدیل شد.

در پایان مراسم از نمایش‌های «فەرامۆشی» به کارگردانی حسن ترقی (سنندج) و «ملاییکەت» به کارگردانی دیاکو دولت خواه (ارومیه) با اهدای لوح و تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد.
 
همچنین نمایش‌های «شاره دوور» به کارگردانی غلامرضا همتیان (بیجار)، «بازی زاکان» به کارگردانی نیلوفر قلعه شاخانی (کرمانشاه) و «نآئِر» به کارگردانی حمید کردستانی (سنندج) با اهدای لوح و تندیس جشنواره تجلیل و برای اجرای عمومی در شهرستان‌ها ۵ میلیون تومان کمک نقدی داده شد.

نمایش‌های «کچه سەتلیەکه» به کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان، «هەنارێ» به کارگردانی افشین خدری از سنندج و «هەموومان باشین» به کارگردانی مشترک فرزاد محمدمیرزایی و سامان مهران توانستند بعد از موفقیت در جشنواره پانزدهم تئاتر کوردی جواز حضور در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را به دست آورند. 

همچنین نمایش «بەردەرگای جەهەننەم» به کارگردانی حمه مصطفی از سلیمانیه به بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهد شد.

شایان ذکر است که پانزدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز، ٧ تا ١١ آذر ١٣٩٧ به دبیری دکتر قطب الدین صادقی در شهر سقز برگزار شد.


تنظیم گزارش: لقمان شهابی – احسان عباسی – کاروان دوراندیش

عکاسان: احسان عباسی – لقمان شهابی

[برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید]

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
709
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php