رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مهر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
ابراز تاسف هنرمند سرشناس مهابادی از درگذشت عروسک گردان كلاه قرمزی:

تکنیک عروسک‌گردانی فنی‌زاده منحصر به فرد بود

مدرس و هنرمند پیشکسوت تئاتر عروسکی با ابراز تاسف از درگذشت دنیا فنی زاده از ویژگی های فنی و اخلاقی این هنرمند فقید نمایش عروسکی سخن گفت.

به گزارش بینەر و بە نقل از مهر، دنیا فنی‌زاده هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان «کلاه قرمزی» که از سرطان رنج می‌برد، سرانجام صبح امروز ۸ دی‌ماه در بیمارستان از دنیا رفت.
حسن دادشکر مدرس و هنرمند پیشکسوت تئاتر عروسکی با ابراز تاسف از فقدان اين هنرمند بیان کرد: زنده‌یاد دنیا فنی‌زاده یکی از هنرمندان فعال نمایش عروسکی بود که به زعم بنده به لحاظ تکنیک عروسک‌گردانی یکی از بهترین‌های این عرصه بودند و من فکر می‌کنم این تکنیک بالا و اعجاب‌انگیز عروسک‌گردانی در ژن این هنرمند وجود داشت همان‌طور که پدرش مرحوم پرویز فنی زاده نیز در حوزه بازیگری منحصر به فرد بود.
اين هنرمند مهابادی در ادامه خاطر نشان كرد: او علاوه بر توانایی‌های منحصر به فردی که در حوزه عروسک‌گردانی داشت از خلاقیت بسیار شگفت انگیزی نیز برخوردار بود که برای من همواره جالب توجه بود. من به خاطر دارم که در اوایلی که مجموعه «کلاه قرمزی» از تلویزیون پخش می‌شد تمامی میزانسن ها و حرکت عروسک ها روی صحنه بر اساس حرکت های خلاقه ای که وی طراحی می کرد، چیده می شد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی در پایان تصریح کرد: زنده‌یاد دنیا فنی زاده یکی از با اخلاق ترین، آرام ترین، متین ترین و فروتن ترین هنرمندان حوزه نمایش عروسکی بود که همه اهالی تئاتر عروسکی او را با این ویژگی های اخلاقی می شناختند. او هنرمندی بود که با هر کارگردانی کار نمی کرد و همواره با کارگردانانی همکاری می کرد که به عروسک گردانانش اجازه خلاقیت می دهند. او هنرمند بسیار مستعدی بود که بنده واقعا از خبر درگذشت او شوکه شدم و از خداوند مهربان علو درجات الهی را خواستارم. درگذشت ایشان ضایعه بسیار تاسف باری برای نمایش عروسکی کشور است که من به سهم خودم به خانواده این هنرمند تسلیت می گویم.

پايگاه هنری بینەر، درگذشت زنده ياد دنيا فنی زادە را به خانواده ايشان و جامعه هنری تسليت عرض می نماید.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
656
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php