رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • الإثنين ۱ ربيع أول ۱۴۳۹
  • 2017 Monday 20 November
    مهاباد تا قسمتی ابری
    ١۴(°C)
    وزش باد ١١(mph)
    فشار ٢۵.۶٠(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 2-Low
    رطوبت ٢۵.۶٠(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آبان ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مهر    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
ابراز تاسف هنرمند سرشناس مهابادی از درگذشت عروسک گردان كلاه قرمزی:

تکنیک عروسک‌گردانی فنی‌زاده منحصر به فرد بود

مدرس و هنرمند پیشکسوت تئاتر عروسکی با ابراز تاسف از درگذشت دنیا فنی زاده از ویژگی های فنی و اخلاقی این هنرمند فقید نمایش عروسکی سخن گفت.

به گزارش بینەر و بە نقل از مهر، دنیا فنی‌زاده هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان «کلاه قرمزی» که از سرطان رنج می‌برد، سرانجام صبح امروز ۸ دی‌ماه در بیمارستان از دنیا رفت.
حسن دادشکر مدرس و هنرمند پیشکسوت تئاتر عروسکی با ابراز تاسف از فقدان اين هنرمند بیان کرد: زنده‌یاد دنیا فنی‌زاده یکی از هنرمندان فعال نمایش عروسکی بود که به زعم بنده به لحاظ تکنیک عروسک‌گردانی یکی از بهترین‌های این عرصه بودند و من فکر می‌کنم این تکنیک بالا و اعجاب‌انگیز عروسک‌گردانی در ژن این هنرمند وجود داشت همان‌طور که پدرش مرحوم پرویز فنی زاده نیز در حوزه بازیگری منحصر به فرد بود.
اين هنرمند مهابادی در ادامه خاطر نشان كرد: او علاوه بر توانایی‌های منحصر به فردی که در حوزه عروسک‌گردانی داشت از خلاقیت بسیار شگفت انگیزی نیز برخوردار بود که برای من همواره جالب توجه بود. من به خاطر دارم که در اوایلی که مجموعه «کلاه قرمزی» از تلویزیون پخش می‌شد تمامی میزانسن ها و حرکت عروسک ها روی صحنه بر اساس حرکت های خلاقه ای که وی طراحی می کرد، چیده می شد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر عروسکی در پایان تصریح کرد: زنده‌یاد دنیا فنی زاده یکی از با اخلاق ترین، آرام ترین، متین ترین و فروتن ترین هنرمندان حوزه نمایش عروسکی بود که همه اهالی تئاتر عروسکی او را با این ویژگی های اخلاقی می شناختند. او هنرمندی بود که با هر کارگردانی کار نمی کرد و همواره با کارگردانانی همکاری می کرد که به عروسک گردانانش اجازه خلاقیت می دهند. او هنرمند بسیار مستعدی بود که بنده واقعا از خبر درگذشت او شوکه شدم و از خداوند مهربان علو درجات الهی را خواستارم. درگذشت ایشان ضایعه بسیار تاسف باری برای نمایش عروسکی کشور است که من به سهم خودم به خانواده این هنرمند تسلیت می گویم.

پايگاه هنری بینەر، درگذشت زنده ياد دنيا فنی زادە را به خانواده ايشان و جامعه هنری تسليت عرض می نماید.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یک جوان ٢١ ساله و ٤ سالن سینما

بازگشایی یا بازبسته شدن سینما؟

سالها از تعطیلی سینماهای مهاباد و بوکان به مانند بسیاری از شهرهای دیگر می گذرد و در این میان به غیر از اکران پراکنده آثار برخی از فیلمسازان، به مفهوم واقعی سینما، این شهرها فاقد این نشانه ی برجسته ی فرهنگی بوده اند. با این حال بعد از اعلام چندباره ی فراخوان مزایده ای جهت واگذاری سالن سینمای ! شهرهای مهاباد، بوکان، میاندوآب و خوی در اوایل سال جاری، بالاخره و بعد از عدم استقبال معنادار،  جوانی ٢١ ساله از خوی در تاریخ ١٧ تیرماه ٩٦ به طور رسمی برنده ی این مزایده اعلام و قرار شد سالن مجتمع فرهنگی و هنری ٤ شهرها ذکر شده در قالب سینما همزمان به وی  واگذار شود. فارغ از روند برگزاری مزایده و میزان مبلغ آن در این میان چند سوال مهم تر قابل طرح است که شاید نیازمند پاسخ مناسبی برای روشن شدن موضوع باشد. سوال اول اینکه آیا مدیریت همزمان ٤ سالن سینما در ٤ شهر متفاوت برای یک جوان ٢١ ساله  به واقع امکان پذیر است؟ ممکن است در نگاه اول این جواب به ذهن متبادر شود که وی دارای توانمندی های خاصی است که ممکن است دیگران تاکنون از آن بی خبر بوده اند. اما با یک جستجوی ساده دراینترنت عکس آن اثبات می شود و اسم ایشان به غیر از یک وبلاگ معمولی و غیر مرتبط با مقوله ی سینما و یا مدیریت فرهنگی، در هیچ جایی ذکر نشده و نشانی از پیشینه و سابقه ی فرهنگی و یا مدیریتی این جوان دیده نمی شود. با این اوصاف پرسش دوم مطرح می شود که به راستی مدیران فرهنگی استان چه رویکردی نسبت به مفهوم « مدیریت سالن سینما» دارند؟ این روزها در حالی که در شهرهای بزرگ برای بوفه های سینما نیز چارچوب و مقررات خاصی در نظر گرفته شده و خود به مسئله ی مهمی در امر سینماداری تبدیل شده ، به نظر می رسد در استان آذربایجان غربی مدیریت سینما در پایین ترین حد ممکن تصور شده و چه بسا مدیریت سینما با دستفروشی لوح فشرده (DVD) فیلم در کنار خیابان هم تراز انگاشته شده است. حال فارغ از این جنبه باید از این مدیر ٢١ ساله پرسید که اصلا این سالن ها را از نزدیک دیده است؟  بنا به گفته ی برخی از شاهدان این بازدید در چند مورد رخ داده است. پس آیا این مدیر جوان اطلاع دارند برای نمونه سالن مجتمع فرهنگی و هنری مهاباد که ایشان به عنوان سالن سینما برنده ی آن شده اند هیچ استانداردی برای تبدیل شدن به سالن سینما را  ندارد؟ مشخص نیست سالنی که شرایط اولیه ی کمسیون ماده ٥ را دارا نیست چگونه قرار است میزبان مردم و علاقمندان باشد؟ اگر چه ظاهراً سالن های مجتمع فرهنگی و هنری بوکان و میاندوآب و خوی از وضع مناسب تری نسبت به سالن مهاباد برخوردار هستند ، اما آن ها نیز لزوماً چندان در وضعیت کاملا مطلوبی که به عنوان سالن سینما شایسته ی شهروندانشان باشند قرار ندارند و مشخص ...
css.php