رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٩(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
  • کد خبر : 5990
  • مشاهده : 229 بازدید
  • تیتر 3 » س.ت » موسیقی
  • چاپ خبر : کنسرت شهرام ناظری در ۵ شهر اروپایی

گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. سعید فرجپوری معتقد است؛ هزینه‌های اجرای کنسرت در کشورمان بسیار بالاتر از اروپاست.

به گزارش بینەر به نقل از ایلنا، سعید فرجپوری که این روزها در ونکوور مشغول آماده‌سازی رپرتوار کنسرت مشترک شهرام ناظری و گروه دستان است؛ در گفتگو با ایلنا گفت: قرار است از اواخر نوامبر و اوایل دسامبر (دی ماه) گروه “دستان” تور کنسرت‌هایی را به همراه استاد شهرام ناظری در اروپا برگزار کند. این کار در چند بخش اجرا می‌شود؛ بخشی از این کنسرت، کار جدیدی است که من آهنگسازی آن را انجام داده‌ام و به صورت باکلام است. قطعات این بخش روی اشعاری از حافظ و سایه (هوشنگ ابتهاج) و در فضای بیات ترک ساخته شده است به اضافه تصنیفی از آقای ناظری براساس شعری از عراقی البته قطعه ضربی بدون کلام نیز در این بخش وجود دارد. قرار است در بخش‌هایی روی این قطعات ضربی؛ آواز خوانده شود. در ادامه برنامه مانند همیشه یک بخش سازی بدون کلام را اجرا خواهیم کرد. این بخش توسط آقای حسین بهروزی‌نیا آهنگسازی و طراحی شده است. البته برای قسمت‌هایی از بخش دوم کنسرت نیز چند تصنیف کردی و فارسی خاطره‌انگیز درنظر گرفته‌ایم.

وی همچنین عنوان کرد: در گروه “دستان” ما چند سالی بود که همکاری جدیدی با آقای شهرام ناظری نداشتیم و کارهای مختلف دیگری انجام می‌دادیم. از نظر شیوه‌ی اجرایی و شیوه آهنگسازی روال کاری گروه “دستان” مشخص است و این روال در ادامه کارهایی صورت می‌گیرد که در گذشته انجام داده‌ایم.

فرجپوری ادامه داد: ذائقه موسیقی ایرانی و ریشه در سنت که مشخصه‌ی موسیقی ما محسوب می‌شود همواره در مسیر حرکتی گروه “دستان” لحاظ شده است. به عنوان مثال من؛ شخصا در آهنگسازی، بسیار به محوریت ملودی توجه می‌کنم. رنگ‌آمیزی که در کارهای گروه دستان انجام می‌شود مربوط به همین شاخصه‌هایی است که در موسیقی ایرانی وجود دارد. کنسرت گروه “دستان” با شهرام ناظری نیز در ادامه همان روند است.

این موسیقیدان درباره همکاری گروه “دستان” با شهرام ناظری گفت: خیلی وقت بود که ما می‌خواستیم این همکاری، دوباره شکل بگیرد ولی موقعیتش پیش نمی‌آمد؛ ما هر کدام کارهایی داشتیم و مشغول آنها بودیم و آقای شهرام ناظری هم مشغول کارها و طرح‌های دیگری بودند. بالاخره برای این زمان خاص قرار همکاری مشترک را گذاشتیم. این کنسرت در پنج شهر اروپایی شامل کلن، برلین، بروکسل، یوتوبوری و استکهلم برگزار خواهد شد.. اعضای دستان همان ترکیب همیشگی شامل آقایان حمید متبسم، حسین بهروزی نیا، پژمان حدادی، بهنام سامانی و بنده خواهند بود.

فرج پوری همچنین درباره تفاوت شرایط کنسرت در ایران با کشورهای اروپایی گفت: به طور طبیعی مشکلات و موانعی که به موضوع “گرفتن مجوز” مربوط می‌شود در خارج از ایران وجود ندارد. یعنی شما هر وقت بخواهید برنامه‌ای را برگزار کنید بدون اینکه لازم باشد از جایی اجازه بگیرید، با سالنی که قرار است برنامه‌تان را آنجا برگزار کنید؛ مذاکره خواهید کرد. اما این بخشی از ماجرای تفاوت برگزاری کنسرت در ایران با اروپاست. تفاوت مهم در این زمینه به مسئله هزینه‌های برگزاری کنسرت بازمی‌گردد؛ واقعا برگزاری کنسرت در ایران از نظر هزینه‌های مالی سخت‌تر از اروپاست.

وی همچنین عنوان کرد: در گذشته برگزاری کنسرت در ایران با هزینه‌های بسیار کمتری انجام می‌شد اما امروز این هزینه‌ها به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است. در اروپا، امریکا، کانادا، هزینه اجاره انواع سالن‌های اجرا از هزینه اجاره سالن‌های اجرا در ایران پایین‌تر است. این مسئله مشکل جدی محسوب می‌شود. اگر یک برنامه‌گذار در ایران بخواهد علاوه بر پرداخت هزینه اجاره سالن، سود مالی هم داشته باشد طبیعتا مجبور است بلیت‌ها را گران‌تر بفروشد و این مسئله شرایط را برای مردم بسیار سخت کرده است. درست است که عده‌ای می‌توانند بلیت‌های کنسرت را با هر قیمتی که باشد؛ تهیه کنند اما این قیمت‌ها برای اکثر مردمی که علاقمند به استفاده از کنسرت‌ها و محصولات فرهنگی هستند، واقعا گران است.

عضو گروه “دستان” در ادامه افزود: دولت باید در زمینه کاهش هزینه‌های برگزاری کنسرت در ایران کمک کند تا قیمت بلیت‌ها برای مردم پایین بیاید. این حمایت‌ها به خصوص باید از موسیقی رسمی ایران صورت بگیرد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. موسیقی پاپ باتوجه به جنبه اینترتیمنت و سرگرم‌کننده‌اش و  تعداد شنونده‌هایی که دارد؛ شاید چندان نیاز به حمایت نداشته باشد اما در زمینه موسیقی رسمی اگر قرار باشد کنسرتی باتوجه به این هزینه‌ها برگزار شود یا اجرا نمی‌شود و یا اگر اجرا شود؛ هزینه‌اش بسیار بالا می‌رود و قطعا همه طیف‌های مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

این موسیقیدان گفت: در چنین شرایطی هر روز طیف بیشتری از مردم از امکان دستیابی به هنری که متعالی باشد و سطح فرهنگ شنیداری مردم را ارتقا بدهد، محروم می‌شوند. این زنگ خطری برای مسئولان است و ما متاسفانه روزبه‌روز شاهد تنزل سطح فرهنگ شنیداری مردم ایران هستیم. قطعا مسئولان و کارشناسان می‌دانند آثار هنری و کارهایی که فکر جدی در آنها وجود دارد و با وسواس بیشتری شکل گرفته‌اند معمولا برای ارائه با مشکل مواجه هستند و این هزینه‌های سنگین کار را بسیار سخت کرده است.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php