رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • الإثنين ۵ جماد أول ۱۴۳۹
  • 2018 Monday 22 January
    مهاباد لطیف
    (°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
بهمن ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« دی    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
  • یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
  • کد خبر : 5990
  • مشاهده : 147 بازدید
  • تیتر 3 » س.ت » موسیقی
  • چاپ خبر : کنسرت شهرام ناظری در ۵ شهر اروپایی

گروه دستان از اواخر نوامبر و اواسط دسامبر (دی ماه) تور کنسرت‌هایی را به همراه شهرام ناظری در اروپا برگزار می‌کند. سعید فرجپوری معتقد است؛ هزینه‌های اجرای کنسرت در کشورمان بسیار بالاتر از اروپاست.

به گزارش بینەر به نقل از ایلنا، سعید فرجپوری که این روزها در ونکوور مشغول آماده‌سازی رپرتوار کنسرت مشترک شهرام ناظری و گروه دستان است؛ در گفتگو با ایلنا گفت: قرار است از اواخر نوامبر و اوایل دسامبر (دی ماه) گروه “دستان” تور کنسرت‌هایی را به همراه استاد شهرام ناظری در اروپا برگزار کند. این کار در چند بخش اجرا می‌شود؛ بخشی از این کنسرت، کار جدیدی است که من آهنگسازی آن را انجام داده‌ام و به صورت باکلام است. قطعات این بخش روی اشعاری از حافظ و سایه (هوشنگ ابتهاج) و در فضای بیات ترک ساخته شده است به اضافه تصنیفی از آقای ناظری براساس شعری از عراقی البته قطعه ضربی بدون کلام نیز در این بخش وجود دارد. قرار است در بخش‌هایی روی این قطعات ضربی؛ آواز خوانده شود. در ادامه برنامه مانند همیشه یک بخش سازی بدون کلام را اجرا خواهیم کرد. این بخش توسط آقای حسین بهروزی‌نیا آهنگسازی و طراحی شده است. البته برای قسمت‌هایی از بخش دوم کنسرت نیز چند تصنیف کردی و فارسی خاطره‌انگیز درنظر گرفته‌ایم.

وی همچنین عنوان کرد: در گروه “دستان” ما چند سالی بود که همکاری جدیدی با آقای شهرام ناظری نداشتیم و کارهای مختلف دیگری انجام می‌دادیم. از نظر شیوه‌ی اجرایی و شیوه آهنگسازی روال کاری گروه “دستان” مشخص است و این روال در ادامه کارهایی صورت می‌گیرد که در گذشته انجام داده‌ایم.

فرجپوری ادامه داد: ذائقه موسیقی ایرانی و ریشه در سنت که مشخصه‌ی موسیقی ما محسوب می‌شود همواره در مسیر حرکتی گروه “دستان” لحاظ شده است. به عنوان مثال من؛ شخصا در آهنگسازی، بسیار به محوریت ملودی توجه می‌کنم. رنگ‌آمیزی که در کارهای گروه دستان انجام می‌شود مربوط به همین شاخصه‌هایی است که در موسیقی ایرانی وجود دارد. کنسرت گروه “دستان” با شهرام ناظری نیز در ادامه همان روند است.

این موسیقیدان درباره همکاری گروه “دستان” با شهرام ناظری گفت: خیلی وقت بود که ما می‌خواستیم این همکاری، دوباره شکل بگیرد ولی موقعیتش پیش نمی‌آمد؛ ما هر کدام کارهایی داشتیم و مشغول آنها بودیم و آقای شهرام ناظری هم مشغول کارها و طرح‌های دیگری بودند. بالاخره برای این زمان خاص قرار همکاری مشترک را گذاشتیم. این کنسرت در پنج شهر اروپایی شامل کلن، برلین، بروکسل، یوتوبوری و استکهلم برگزار خواهد شد.. اعضای دستان همان ترکیب همیشگی شامل آقایان حمید متبسم، حسین بهروزی نیا، پژمان حدادی، بهنام سامانی و بنده خواهند بود.

فرج پوری همچنین درباره تفاوت شرایط کنسرت در ایران با کشورهای اروپایی گفت: به طور طبیعی مشکلات و موانعی که به موضوع “گرفتن مجوز” مربوط می‌شود در خارج از ایران وجود ندارد. یعنی شما هر وقت بخواهید برنامه‌ای را برگزار کنید بدون اینکه لازم باشد از جایی اجازه بگیرید، با سالنی که قرار است برنامه‌تان را آنجا برگزار کنید؛ مذاکره خواهید کرد. اما این بخشی از ماجرای تفاوت برگزاری کنسرت در ایران با اروپاست. تفاوت مهم در این زمینه به مسئله هزینه‌های برگزاری کنسرت بازمی‌گردد؛ واقعا برگزاری کنسرت در ایران از نظر هزینه‌های مالی سخت‌تر از اروپاست.

وی همچنین عنوان کرد: در گذشته برگزاری کنسرت در ایران با هزینه‌های بسیار کمتری انجام می‌شد اما امروز این هزینه‌ها به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است. در اروپا، امریکا، کانادا، هزینه اجاره انواع سالن‌های اجرا از هزینه اجاره سالن‌های اجرا در ایران پایین‌تر است. این مسئله مشکل جدی محسوب می‌شود. اگر یک برنامه‌گذار در ایران بخواهد علاوه بر پرداخت هزینه اجاره سالن، سود مالی هم داشته باشد طبیعتا مجبور است بلیت‌ها را گران‌تر بفروشد و این مسئله شرایط را برای مردم بسیار سخت کرده است. درست است که عده‌ای می‌توانند بلیت‌های کنسرت را با هر قیمتی که باشد؛ تهیه کنند اما این قیمت‌ها برای اکثر مردمی که علاقمند به استفاده از کنسرت‌ها و محصولات فرهنگی هستند، واقعا گران است.

عضو گروه “دستان” در ادامه افزود: دولت باید در زمینه کاهش هزینه‌های برگزاری کنسرت در ایران کمک کند تا قیمت بلیت‌ها برای مردم پایین بیاید. این حمایت‌ها به خصوص باید از موسیقی رسمی ایران صورت بگیرد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. موسیقی پاپ باتوجه به جنبه اینترتیمنت و سرگرم‌کننده‌اش و  تعداد شنونده‌هایی که دارد؛ شاید چندان نیاز به حمایت نداشته باشد اما در زمینه موسیقی رسمی اگر قرار باشد کنسرتی باتوجه به این هزینه‌ها برگزار شود یا اجرا نمی‌شود و یا اگر اجرا شود؛ هزینه‌اش بسیار بالا می‌رود و قطعا همه طیف‌های مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

این موسیقیدان گفت: در چنین شرایطی هر روز طیف بیشتری از مردم از امکان دستیابی به هنری که متعالی باشد و سطح فرهنگ شنیداری مردم را ارتقا بدهد، محروم می‌شوند. این زنگ خطری برای مسئولان است و ما متاسفانه روزبه‌روز شاهد تنزل سطح فرهنگ شنیداری مردم ایران هستیم. قطعا مسئولان و کارشناسان می‌دانند آثار هنری و کارهایی که فکر جدی در آنها وجود دارد و با وسواس بیشتری شکل گرفته‌اند معمولا برای ارائه با مشکل مواجه هستند و این هزینه‌های سنگین کار را بسیار سخت کرده است.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به یازدهمین جشنواره داستان بانه

زمستانِ با بهار

یازدهمین دوره جشنواره داستان بانه پس از فراز و نشیبی فراوان، به وقفه چندین ساله برگزاری این رویداد مهم و دوست داشتنی ادبی پایان داد و رونمایی نمادین از دبیرخانه دائمی این جشنواره در شب اختتامیه ثمره ی تلاش چندین ساله برگزار کنندگان آن بود تا شاید عاملی برای استمرار مجدد در برگزاری آن باشد. علی الرغم انتقاد برخی سایتهای محلی از برگزاری این جشنواره که عدم استقبال شهروندان را دلیل ناکارآمدی آن دانسته اندد؛ نباید اهمیت، ضرورت و تاثیر گذاری جشنواره هایی از این دست بر روند فعالیت های ادبی را فراموش کرد البته بی شک تحقق این امر در صورت استمرار در برگزاری و همچنین روند اجرایی حرفه ای و دقیق تر فراهم خواهد آمد. از چند دهه پیش تقریبا در تمامی شهرهای کوردستان انجمن های ادبی محفل و محلی برای گردهمایی ادیبان و شاعران هر شهر و تبادل آثار و نظرات بوده و هست؛ اما رویدادهایی که باعث گردهمایی و دیدار ادیبان و نویسندگان شهرهای مختلف باشد اندک و انگشت شمارند. انگار این روزها نمی توان انتظار داشت کنگره فرزانگان کورد، بزرگداشت ماموستا حقیقی، بزرگداشت ماموستا محمد قاضی و... تکرار شوند و در چنین شرایطی نبود جشنواره داستان بانه نیز که می توان ادعا کرد تنها رویداد و آزمونگه داستان های چاپ نشده ی کوردی به حساب می آید لطمه ای است به ادبیات کوردی. بینه ر در جریان برگزاری یازدهمین جشنواره داستان بانه شاهد تلاش و زحمات شبانه روزی اعضای دبیرخانه بود و آن را ارج می نهد و بر اساس رسالت هنری و رسانه ای لازم می داند ضمن سپاس از فراهم شدن امکان حضور تنها پایگاه خبری هنری کوردستان، در راستای بهتر و پر ثمرتر برگزار شدن جشنواره در دوره های آتی مشاهدات و پیشنهادات کارشناسان خود را ارائه دهد ، چرا که بینه ر ضمن حمایت معنوی از تمامی فعالیتهای موثر و محترم در عرصه فرهنگ و هنر کوردستان، تحلیل و انتقاد درست رویدادها را عاملی برای پیشرفت و کمبود کاستی ها می داند. امید است مطالب مطرح شده مورد توجه دست اندرکاران جشنواره داستان بانه قرارگیرد و از سوی برخی مخالفان با برگزاری جشنواره، به عنوان مخالفت با آن و یا عیب جویی و بدگویی از این رویداد مهم و قابل احترام تلقی نشود، چراکه بینه ر کاملاً موافق این رویداد مهم ادبی است و در حد توان اندکش برای هرچه بهتر و باشکوه تر برگزار شدن آن نیز تلاش خواهد نمود.   1. جشنواره داستان بانه از همان ابتدا در دو بخش کوردی و فارسی برگزار شده و یکی از اهداف جشنواره برقراری ارتباط و تعامل بین ادبیات کوردی و فارسی بوده و هست. به نظر می رسد پس از یازده دوره برگزاری (طی 18 سال) می بایست پرسید جشنواره تا چه اندازه به این هدف دست یافته و دست آوردها و کاستی ها چیست؟ بدون شک برقرای ارتباط مد نظر جشنواره بین این دو حوزه ادبی، نیازمند فهم و ارتباط با آثار از سوی طرفین است. عدم پخش مناسب ...
css.php