رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 4-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
  • کد خبر : 4468
  • مشاهده : 236 بازدید
  • تیتر 4 » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : سومین حضور بین المللی اثر جدید کارگردان سقزی در آمریکا‎

فیلم کوتاه «مردی که یادش می رفت نفس بکشد» در سومین حضور و اکران بین المللی خود در شهر نیویورک آمریکا به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش بینەر به نقل از پایگاه خبری فیلم کوتاه، چهارمین اثر سامان حسین پور با عنوان «مردی که یادش می‌رفت نفس بکشد» در مقام نویسنده و کارگردان به نمایندگی از ایران در بیست و دومین جشنواره جهانی فیلم «ننتاکت» نیویورک حضور دارد.

فیلم کوتاه «مردی که یادش می رفت نفس بکشد»، چهارمین فیلم سامان حسین پور در مقام نویسنده و کارگردان است، این فیلم از تولیدات حوزه هنری استان کردستان است.

جشنواره ننتاکت یکی از جشنواره های معتبر نیویورک و آمریکا به حساب می آید که در بیست و دومین دوره خود میزبان ۴۴ فیلم کوتاه از کشور های مختلفی است که در این میان تنها یک فیلم از ایران به بخش نهایی راه پیدا کرده است و به نمایندگی از ایران به نمایش گذاشته خواهد شد. این فیلم ثبل تر در جشنواره اسماعیلیه مصر و جشنواره رادیو سیتی والنسیا اسپانیا نیز به اکران گذاشته شده است.

جشنواره ننتاکت نیویورک از ۲۱ تا ۲۶ ژوئن برابر با ۳۱ خرداد تا ۵ تیر در آمریکا برگزار می‌شود.
سامان حسین پور فیلمساز ۲۴ ساله کردستانی تاکنون چهار فیلم کوتاه را کارگردانی کرده است و هم اکنون در مقدمات فیلم کوتاه جدیدش با عنوان «دیگری» به سر می برد که نویسندگی این اثر را به همراهی دیگر هنرمند کردستانی «آکو زندکریمی» انجام داده اند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php