رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


    مهاباد لطیف
    ١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.٧۶(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 1-Low
    رطوبت ٢۵.٧۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
  • چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۵
  • کد خبر : 6067
  • مشاهده : 124 بازدید
  • تیتر
  • چاپ خبر : اسامی فیلم‌های بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت اعلام شد

اسامی فیلم‌های منتخب بخش «مسابقه ملی» یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد

به گزارش بینەر فیلم‌های بخش «مسابقه ملی» در دو گروه مستندهای کوتاه (۴۵ دقیقه و کمتر) و مستندهای بلند (بالای ۴۵ دقیقه) جشنواره سینما حقیقت اعلام شد که تعداد مستندهای کوتاه ۳۷ فیلم و مستندهای بلند ۴۱ فیلم است.

در میان منتخبین نام دو فیلمساز مهابادی (ابراهیم سعیدی و یاسمن شریف منش) و یک فیلمساز ایلامی(فتح الله امیری) دیده می شود. اسامی فیلم‌های بخش مسابقه ملی یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:
مستندهای کوتاه: آب سوخته (مرتضی مطوری)، بومرنگ (پدرام ابویی)، بی‌گدار (علیرضا دهقان)، پدر پروانه‎ها (یزدان پرونده)، پرنده آبی (کاوه بهرامی‎مقدم)، پری خوانی (معصومه کیانی)، پسر ویشتاسب (عباس صاحب)، پناهگاه حامی (حامد کلجه‎ای)، پندوم (اردوان زینی سوق)، پیش از سی سالگی (فضل‌الله تاری)، تالاب جازموریان (فرهنگ خاتمی)، جام در آفساید (فرهاد درودگر)، چهل و یک (علی خوشدلی)، خاک‎های نرم فکه (عباس عمرانی بیدی)، داستان عروسک‌ها (سیدمصطفی فخاری)، دود (محمد احسانی)، دوران افشاریه (ابوالفضل توکلی)، دیوارهای خاموش (سعید خدارضایی)، راه دل (مهدی زمانپور کیاسری)، زندگی روی خاکریز (حجت طاهری)، زیورک (مهدی میرزایی)، سالسوس (آریان عطارپور)، شبیه مضحک (علی‌محمد ناصربافقی)، صحنه آخر (محمد قاسم‌پور)، فرزند (رضا فخاری)، فرهنگ عبارت است از: (مختار نامدار)، قصه بلوار (داود اشرفی)، گوتنبرگ کجاست؟ (مرتضی بالیده)، لوتوس (محمدرضا وطن‌دوست)، محیط‌بان و پلنگ (فتح‌الله امیری، نیما عسگری)، من شیخ عبدالصاحب هستم (احمد معبودی)، میرزا جواد (سعید فرجی)، میکل آنژ افغانستان (محمد صفا)، نادره کار (منوچهر مشیری)، نقطه سرخط (جمشید مجددی)، نقطه و شیر (سروناز علم‌بیگی)، وازاریه (حسن نقاشی)
اعضای هیات انتخاب بخش مستندهای کوتاه مسابقه ملی «سینماحقیقت» به این شرح بودند: آقایان علی‌اکبر ولدبیگی، ابوالقاسم ناصری، مهدی اسدی، سیدمحمدصادق جعفری، صادق سوری


مستندهای بلند: آلاله (فرشاد اکتسابی)، ابوایست (امیرصادق محمدی)، الشيخ ابا‌ حاتم (سیدعدنان طاهری‌موسوی)، ادوارد (محمدباقر شاهین)، اینستاگرامر (سینا کیانپور)، بانو قدس ایران (مصطفی رزاق‎کریمی)، بند آب، بند خاک (فرهاد ورهرام)، پارک ملی سیاهکوه (محسن عباسی‌سرچشمه)، پریدن از روی دیوار آتش (محمد صنگوری)، پسر حاج‌علی (حمید کوهپایی)، پنج‌شنبه‌سوری (محمدحسن فردوسی‎زاده)، ترور سرچشمه (محمدحسین مهدویان)، چند ملاقات با یک زن (احمد جلیلی‌جهرمی)، خوشبخت بودم که نمی‌توانستم متنفر باشم (رضا فرهمند)، داستان فیکا و فیدان (دلاور دوستانیان)، در جستجوی خانه خورشید (مهدی باقری)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی، کوروش عطائی)، در گرداب انقراض (فتح‌الله امیری)، دست‎های خالی (جمشید بیات‌ترک)، رزم‌آرا: يک دوسيه مسکوت (احسان عمادی)، زنبورک در گام مینور (مریم سپهری)، ستاره‎ای دور اما روشن (مرتضی آکوچکیان)، سربازخانه (هادی معصوم‎دوست)، سمفونی ایران (وحید موسائیان)، شرح یک عکس (ساتیار امامی)، عشق به سبک دیکتاتور (یاسمین شریف‌منش)، عشق شمعدانی (میلاد محمدی)، علی آقا (کامران حیدری)، فرزندان زمین (محسن سخا)، قاضی و مرگ (حسن خادمی)، کویرس، وطن کوچک من (سعید صادقی)، مادرم ایل من (عزت‌الله پروازه)، معرف (آزادی رضائیان‌مقدم)، ملوانان تنها به دریا نمی‎روند (الله‌کرم رضایی‌زاده)، نشان (الهام اسدی)، وادی خاموشان (شهرام میراب‌اقدم)، وقایع خانه سینما (پگاه آهنگرانی)، وه انتیوک شاپور (سودابه مجاوری)، هاسوخته (لیلا امینی)، هیوا (ابراهیم سعیدی)، یک لقمه خواب (مونا زندی‎حقیقی)
آقایان احمد طالبی‌نژاد، پژمان مظاهری‌پور، محمود رحمانی، یاسر خیر و مسعود سفلایی، اعضای هیات انتخاب جشنواره در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند بودند.


لازم به ذکر است طبق اعلام دبیرخانه ی جشنواره،  تهیه‌کنندگان و مستندسازان ۷۸ اثر مستند برگزیده‌ی بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت می‌بایست تا اواسط هفته آینده (سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه ۹۶) نسخه اصلی فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طبقه اول ارائه نمایند؛ در غیر اینصورت فیلم از بخش مسابقه حذف خواهد شد.
فیلم‌های برگزیده باید به صورت فایل دیتا با یکی از فرمت‌های MP4 (H.264) – AVI- MXF- MPEG2- MOV بر روی هارد دیسک یا Flash Memory، DVD9، Blu-ray بطور استاندارد و قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز (windows) به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.
ضمن اینکه ارائه پوستر و تیزر فیلم‌های برگزیده روی DVD جهت تبلیغ در روزهای منتهی به برپایی جشنواره سینماحقیقت روی وب‌سایت www.irandocfest.ir و کانال رسمی جشنواره cinemaverite@ الزامی است.
گفتنی است که اسامی فیلم‌های بخش «جایزه شهبد آوینی» و «خارج از مسابقه» جشنواره سینماحقیقت نیز متعاقباً اعلام خواهند شد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶، در تهران برگزار خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یک جوان ٢١ ساله و ٤ سالن سینما

بازگشایی یا بازبسته شدن سینما؟

سالها از تعطیلی سینماهای مهاباد و بوکان به مانند بسیاری از شهرهای دیگر می گذرد و در این میان به غیر از اکران پراکنده آثار برخی از فیلمسازان، به مفهوم واقعی سینما، این شهرها فاقد این نشانه ی برجسته ی فرهنگی بوده اند. با این حال بعد از اعلام چندباره ی فراخوان مزایده ای جهت واگذاری سالن سینمای ! شهرهای مهاباد، بوکان، میاندوآب و خوی در اوایل سال جاری، بالاخره و بعد از عدم استقبال معنادار،  جوانی ٢١ ساله از خوی در تاریخ ١٧ تیرماه ٩٦ به طور رسمی برنده ی این مزایده اعلام و قرار شد سالن مجتمع فرهنگی و هنری ٤ شهرها ذکر شده در قالب سینما همزمان به وی  واگذار شود. فارغ از روند برگزاری مزایده و میزان مبلغ آن در این میان چند سوال مهم تر قابل طرح است که شاید نیازمند پاسخ مناسبی برای روشن شدن موضوع باشد. سوال اول اینکه آیا مدیریت همزمان ٤ سالن سینما در ٤ شهر متفاوت برای یک جوان ٢١ ساله  به واقع امکان پذیر است؟ ممکن است در نگاه اول این جواب به ذهن متبادر شود که وی دارای توانمندی های خاصی است که ممکن است دیگران تاکنون از آن بی خبر بوده اند. اما با یک جستجوی ساده دراینترنت عکس آن اثبات می شود و اسم ایشان به غیر از یک وبلاگ معمولی و غیر مرتبط با مقوله ی سینما و یا مدیریت فرهنگی، در هیچ جایی ذکر نشده و نشانی از پیشینه و سابقه ی فرهنگی و یا مدیریتی این جوان دیده نمی شود. با این اوصاف پرسش دوم مطرح می شود که به راستی مدیران فرهنگی استان چه رویکردی نسبت به مفهوم « مدیریت سالن سینما» دارند؟ این روزها در حالی که در شهرهای بزرگ برای بوفه های سینما نیز چارچوب و مقررات خاصی در نظر گرفته شده و خود به مسئله ی مهمی در امر سینماداری تبدیل شده ، به نظر می رسد در استان آذربایجان غربی مدیریت سینما در پایین ترین حد ممکن تصور شده و چه بسا مدیریت سینما با دستفروشی لوح فشرده (DVD) فیلم در کنار خیابان هم تراز انگاشته شده است. حال فارغ از این جنبه باید از این مدیر ٢١ ساله پرسید که اصلا این سالن ها را از نزدیک دیده است؟  بنا به گفته ی برخی از شاهدان این بازدید در چند مورد رخ داده است. پس آیا این مدیر جوان اطلاع دارند برای نمونه سالن مجتمع فرهنگی و هنری مهاباد که ایشان به عنوان سالن سینما برنده ی آن شده اند هیچ استانداردی برای تبدیل شدن به سالن سینما را  ندارد؟ مشخص نیست سالنی که شرایط اولیه ی کمسیون ماده ٥ را دارا نیست چگونه قرار است میزبان مردم و علاقمندان باشد؟ اگر چه ظاهراً سالن های مجتمع فرهنگی و هنری بوکان و میاندوآب و خوی از وضع مناسب تری نسبت به سالن مهاباد برخوردار هستند ، اما آن ها نیز لزوماً چندان در وضعیت کاملا مطلوبی که به عنوان سالن سینما شایسته ی شهروندانشان باشند قرار ندارند و مشخص ...
css.php