رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ١١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مهر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

به گزارش بینەر، انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه در پی رخداد زلزله کرمانشاه و حمایتهمه جانبه ی مردم سراسر ایران از بازماندگان این حادثه بیانه ای به شرح زیر منتشر کرد: بيانيه سپاس و قدردانى انجمن هنرهاى نمايشى استان كرمانشاه از مردم بزرگ ايران و به ويژه هنرمندان سراسر كشور در این چند روز كابوس وارى […]

به گزارش بینەر، انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه در پی رخداد زلزله کرمانشاه و حمایتهمه جانبه ی مردم سراسر ایران از بازماندگان این حادثه بیانه ای به شرح زیر منتشر کرد:

بيانيه سپاس و قدردانى انجمن هنرهاى نمايشى استان كرمانشاه از مردم بزرگ ايران و به ويژه هنرمندان سراسر كشور

در این چند روز كابوس وارى كه بر ديار خوش نشان كرمانشاهان مى گذرد، همه ما از همه چیزی نوشتیم و خواندیم و دیدیم. همه ما دريافتيم كه هر اندازه آدمى بهتر بتواند محبت را با گشودگى و بى قيد و شرط ببخشد و بپذيرد، به همان اندازه نيز از رنج به دور خواهد بود و نسبت به خود و ديگران هم بخشنده تر خواهد شد.
اما آنچه كه بيش از هر چيز مايه تسلاى خاطر و حتى باعث شعف و شادكامى مى باشد؛ انعطاف عنصر ناب انسانی است آنگاه که به خواست و اختیار خود مى داند و میفهمد که انسان، انسان است و انسان فارغ از هر حکم و تفسیری، به همراهی انسان دیگر می شتابد.
و در اين ميان هنرمندان سرزمين اهورايى ايران انسانيت، باهم بودن و خواست و توان انسان ماندن را از هر جا، هر نژاد و هر زبان به هنرمندانه ترين شكل ممكن تجلى بخشيدند.
انجمن هنرهاى نمايشى كرمانشاه، انعكاس عنصر ناب انسانيت در همراهى و باهم بودگى شايسته و بزرگ هنرمندان را از سراسر اين مرز و بوم پرگهر را كه خواست و توان انسان بودن و انسان ماندن را به متعالى ترين شيوه به منصه ظهور رساندند و چشمه هاى اين مهر و محبت بيكران همچنان هم در جوش و خروش است را با زبانى هر چند قاصر و الكن، تبريك و شادباش عرض نموده و به نمايندگى از همه هنرمندان ديار شيرين بيستون نجواهاى عشق، محبت و سپاس بيكران مردمان دامان دالاهو را در گوش يكايك شما هنرمندانى كه هنرمندانه دل زلزله را به لرزه درآورديد، زمزمه مى كند.
پروردگارا، سايه غم و اندوه را ﻫﺮﭼﻪ زودتر از روى اين مردمان بردار…
الهى آمين
٣٠ آبان ماه ١٣٩٦

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
654
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php