رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ١١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مهر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
  • پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷
  • کد خبر : 6103
  • مشاهده : 320 بازدید
  • تئاتر » تیتر 4 » س.ت
  • چاپ خبر : عضو  هیئت بازبین جشنواره چهاردهم تئاتر کوردی بیانیه داد

محمد زارع زاده هنرمند پیشکسوت سقزی در رابطه با انتخاب آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش بینەر، محمد زارع زاده از اعضای هیئت بازبین چهاردهمین جشنواره ی تئاتر کوردی سقزدر کانال تلگرامی این جشنواره بیانیه ای صادر کرد. بیانیه به شرح زیر است:

اینجانب یکی از اعضای هیئت انتخاب آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی سه قز ،بر خود لازم می‌دانم که از تلاش، کوشش، انگیزه و زحمات تمامی گروه‌های شرکت‌کننده ،نویسندگان و کارگردانهای گرانقدر که در مرحله بازبینی فیلمهایشان را به دبیرخانه دایمی ارسال کرده اند تشکر کرده و ضمن قدردانی از زحمات این هنرمندان ، تلاش آنها برای دستیابی به هنر ارزنده و با کیفیت و در راستای موضوعات جشنواره کوردی را ارج نهم.
استقبال گروههای تاتری ازاقصی نقاط ایران و تعداد زیاد نمایش‌های شرکت‌کننده در بخش انتخاب مرحله بازبینی ، نشان دهنده توجه ویژه و نیز رسالت هنری هنرمندانی است که شکل هنری مطلوب و با کیفیت و نیز محتوای متناسب با موضوعات بومی ،انسانی و ارزشی را مورد توجه قرار داده‌اند ، این حضور و تلاش گسترده با ارسال ۴۰ فیلم نمایشی به دبیرخانه که بیشترین آمارجشنواره های ادوارگذشته است و آماده‌سازی و تولید نمایش برای شرکت در جشنواره کوردی نشان‌دهنده ارزش و جایگاه هنر " شانوی کوردی " و توجه هنرمندان جوان و پیشکسوت به موضوع تئاتر کوردی است و می‌بایست در فرصت‌های پیش رو به عنوان ظرفیتی قابل توجه و تأثیر‌گذار از سوی جامعه هنرمندان تئاتر این سرزمین مورد توجه قرار گرفته و قدردانی شود و همچنین امیدواریم این جشنواره نیزمثل سایر جشنوارهای دیگربصورت جدی درتقویم جشنواره های مرکزهنرهای نمایشی قرارگیرد.
هیئت انتخاب ،کارهای ارسالی رابا توجه به تعداد آثار قابل توجه تولید شده و کیفیت و محتوای مطلوب اغلب نمایش‌ها، ضمن اینکه شرایط دشواری برای انتخاب بهترین‌ها داشته با توجه به قیاس انجام شده، میان همه این نمایش‌ها ناچار به انتخاب تعدادی نمایش بوده است، اما در عین حال پیشنهاد می‌کند که سایر آثار که اکثرا ویژگی‌ها و مؤلفه‌های مثبت و مطلوب هنری وکوردی را داشتند در فرصت‌های پیش رو مورد توجه و حمایت شهرستانی و استانی برای اجرای عمومی قرار بگیرند.

من به نمایندگی ازدوستان بسیاربزرگوارم آقایان شهرام کرمی و بختیارپنجه ای و داور عزیز ناظر آقای کورش احمدی که افتخار هیئت انتخاب فیلم نمایش های رسیده را برعهده داشتیم
تأکید می‌کنیم که انتخاب نمایش‌ها به صورت نسبی و در قیاس با همه نمایش‌های اجرا شده در این بخش صورت گرفته و از این میان تعداد ۴۰ کارتعدادی برای شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند و این به هیچ وجه دلیلی بر نامطلوب بودن سایر نمایش‌ها نیست، بلکه همه نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره استانداردهای لازم را به نسبت‌های مختلف قرار گرفتن در گروه نمایش‌های مطلوب دارا بوده‌اند ازاین روبرای تمام دوستان هنرمندم و ستاد اجرایی آرزوی بهترینها را دارم.

محمد زارع زاده ؛ عضو هیئت بازبین چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
654
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php