رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷
  • کد خبر : 6103
  • مشاهده : 178 بازدید
  • تئاتر » تیتر 4 » س.ت
  • چاپ خبر : عضو  هیئت بازبین جشنواره چهاردهم تئاتر کوردی بیانیه داد

محمد زارع زاده هنرمند پیشکسوت سقزی در رابطه با انتخاب آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش بینەر، محمد زارع زاده از اعضای هیئت بازبین چهاردهمین جشنواره ی تئاتر کوردی سقزدر کانال تلگرامی این جشنواره بیانیه ای صادر کرد. بیانیه به شرح زیر است:

اینجانب یکی از اعضای هیئت انتخاب آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کوردی سه قز ،بر خود لازم می‌دانم که از تلاش، کوشش، انگیزه و زحمات تمامی گروه‌های شرکت‌کننده ،نویسندگان و کارگردانهای گرانقدر که در مرحله بازبینی فیلمهایشان را به دبیرخانه دایمی ارسال کرده اند تشکر کرده و ضمن قدردانی از زحمات این هنرمندان ، تلاش آنها برای دستیابی به هنر ارزنده و با کیفیت و در راستای موضوعات جشنواره کوردی را ارج نهم.
استقبال گروههای تاتری ازاقصی نقاط ایران و تعداد زیاد نمایش‌های شرکت‌کننده در بخش انتخاب مرحله بازبینی ، نشان دهنده توجه ویژه و نیز رسالت هنری هنرمندانی است که شکل هنری مطلوب و با کیفیت و نیز محتوای متناسب با موضوعات بومی ،انسانی و ارزشی را مورد توجه قرار داده‌اند ، این حضور و تلاش گسترده با ارسال ۴۰ فیلم نمایشی به دبیرخانه که بیشترین آمارجشنواره های ادوارگذشته است و آماده‌سازی و تولید نمایش برای شرکت در جشنواره کوردی نشان‌دهنده ارزش و جایگاه هنر " شانوی کوردی " و توجه هنرمندان جوان و پیشکسوت به موضوع تئاتر کوردی است و می‌بایست در فرصت‌های پیش رو به عنوان ظرفیتی قابل توجه و تأثیر‌گذار از سوی جامعه هنرمندان تئاتر این سرزمین مورد توجه قرار گرفته و قدردانی شود و همچنین امیدواریم این جشنواره نیزمثل سایر جشنوارهای دیگربصورت جدی درتقویم جشنواره های مرکزهنرهای نمایشی قرارگیرد.
هیئت انتخاب ،کارهای ارسالی رابا توجه به تعداد آثار قابل توجه تولید شده و کیفیت و محتوای مطلوب اغلب نمایش‌ها، ضمن اینکه شرایط دشواری برای انتخاب بهترین‌ها داشته با توجه به قیاس انجام شده، میان همه این نمایش‌ها ناچار به انتخاب تعدادی نمایش بوده است، اما در عین حال پیشنهاد می‌کند که سایر آثار که اکثرا ویژگی‌ها و مؤلفه‌های مثبت و مطلوب هنری وکوردی را داشتند در فرصت‌های پیش رو مورد توجه و حمایت شهرستانی و استانی برای اجرای عمومی قرار بگیرند.

من به نمایندگی ازدوستان بسیاربزرگوارم آقایان شهرام کرمی و بختیارپنجه ای و داور عزیز ناظر آقای کورش احمدی که افتخار هیئت انتخاب فیلم نمایش های رسیده را برعهده داشتیم
تأکید می‌کنیم که انتخاب نمایش‌ها به صورت نسبی و در قیاس با همه نمایش‌های اجرا شده در این بخش صورت گرفته و از این میان تعداد ۴۰ کارتعدادی برای شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند و این به هیچ وجه دلیلی بر نامطلوب بودن سایر نمایش‌ها نیست، بلکه همه نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره استانداردهای لازم را به نسبت‌های مختلف قرار گرفتن در گروه نمایش‌های مطلوب دارا بوده‌اند ازاین روبرای تمام دوستان هنرمندم و ستاد اجرایی آرزوی بهترینها را دارم.

محمد زارع زاده ؛ عضو هیئت بازبین چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php