رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • الإثنين ۵ جماد أول ۱۴۳۹
  • 2018 Monday 22 January
    مهاباد لطیف
    (°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
بهمن ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« دی    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
  • سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۳
  • کد خبر : 6111
  • مشاهده : 214 بازدید
  • تئاتر » تیتر
  • چاپ خبر : حذف یک نمایش از جشنواره
اتفاقی قابل تأمل در جشنواره تئاتر کوردی

حذف یک نمایش از جشنواره

نمایش اتاق از ایلام به علت رعایت نکردن مقررات جشنواره، از حضور در چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی بازماند.

به گزارش بینەر، در اتفاقی نادر یکی از نمایش هایی که توسط هیئت انتخاب برای حضور در چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی پذیرفته شده بود، توسط دبیر جشنواره حذف و نمایش دیگری جایگزین شد.

طبق فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی تنها نمایش هایی اجازه ی حضور در این جشنواره را دارند که پیش از این توسط همان گروه در جشنواره ی دیگری شرکت نکرده باشند.از این رو نمایش "اتاق" به نویسندگی علی شعاعی و کارگردانی طیبه صیدمحمدی از ایلام به علت اینکه در جشنواره تئاتر استانی نیز حضور داشته و این مسأله به نوعی با تغییر نام نمایش سرپوش گذاشته شده بود، از سوی دبیر جشنواره حذف و نمایش "پریخان" به نویسندگی بهاره لطافتیان و کارگردانی منصور حسین زاده از تهران جایگزین شد.

اگر چه چنین اتفاقاتی به ویژه در حوزه ی دخالت دبیر جشنواره در ترکیب آثار در هر جشنواره ای ممکن است با شائبه هایی نیز همراه باشد، اما به نظر می رسد توجه به مقررات جشنواره ، دبیر جشنواره را متقاعد کرده تا برای رعایت چارچوب اعلامی، حاشیه های احتمالی را متحمل شده  و رعایت قانون را ملاحظات ترجیح دهد. اگر براستی این نکته به عنوان یک اصل در تمام مراحل جشنواره مد نظر تیم اجرایی بوده باشد، باید اذعان داشت که قدمی بزرگ در برگزاری جشنواره ها برداشته شده است. چرا که متاسفانه در سراسری ترین جشنواره های ایرانی نیز به طور معمول ملاحظات و روابط بر ضوابط ترجیح داده می شود و تقریبا پیدا کردن جشنواره ای کاملا ضابطه مند سخت می نمایاند.

این بند از فراخوان اگرچه ممکن است در شرایط فعلی وضعیت تئاتر کمی ایده‌آل و دور از واقعیت به نظر برسد و با شاخصه های کنونی تئاتر در منطقه به ویژه در بعد اقتصادی آن چندان همخوانی نداشته باشد، اما به هر جهت ضابطه‌ای از پیش اعلام شده است و قطعا گروههای زیادی شاید به دلیل همین بند از حضور در جشنواره بازمانده اند. از این رو اقدام دبیر جشنواره در این خصوص پراهمیت و قابل تأمل است.

متن بیانیه ی دبیر جشنواره در خصوص این تغییرات به شرح زیر است:

جشنواره تئاتر کُردی ، جشنواره ای بزرگ و تخصصی بعنوان بخشی از بدنه تئاتر ملی است که با نیت تبادل تجربه و آشنایی با توانمندی های گروه های تئاتری در مناطق کردنشین طراحی و محوریت رقابت بر اساس تولید مستمر و اورجینال ، اجرای عمومی ، بازگویی و نمایش تاریخ و حماسه های ملی و قومی بعنوان عامل اساسی فهم بهتر مردم و نقاط اشتراک تحکیم روابط و همنشینی مسالمت آمیز با زبان کردی قرار می دهد‌.

نمایش " اتاق " به نویسندگی علی شعاعی و کارگردانی طیبه صیدمحمدی از ایلام ؛ بر اساس بند سوم فراخوان که هیچ نمایشی نباید با همان گروه اجرایی در هیچ جشنواره ای ( استانی ، منطقه ای و کشوری ) در بخش مسابقه شرکت کرده باشد ؛ با نام " انقباض " در سی و یکمین جشنواره استانی ایلام حضور یافت و جوایز کارگردانی اول – متن برگزیده – بازیگری مرد دوم – بازیگری زن سوم و طراحی صحنه اول را به خود اختصاص داده و به جشنواره فجر نیز معرفی شده است.
همچنین این نمایش در جشنواره لاله های سرخ نیز حضور یافته و مجددا سه جایزه را به خود اختصاص داده است.
گروه اجرایی متاسفانه بدون تغییر در ساختار و محتوا، کارگردانی، بازی و دکور، این نمایش را با نام اتاق در جشنواره چهاردهم کردی شرکت داده اند که براساس بند هشتم فراخوان جشنواره و مسجل بودن اهمال گروه نمایش، این دبیرخانه اعلام میدارد که نمایش مذکور که یکی از کارهای بخش رقابتی جشنواره بوده از بخش رقابتی و جشنواره خارج میگردد. از سوی دیگر با توجه به اینکه اثر سیزدهم و مشروط جشنواره شاکو از خراسان رضوی به کارگردانی میترا بابایی نیز در بیست و هفتمین جشنواره استانی خراسان شرکت نموده  و جایزه سوم بازیگری را دریافت کرده، براساس بند هشتم جشنواره این نمایش نیز انتخاب نشده و نمایش پریخان  به نویسندگی بهاره لطافتیان و کارگردانی منصور حسین زاده از تهران که اثر مشروط چهاردهم اعلام و قابلیت اجرا در پلاتو را دارد وارد بخش رقابتی چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی میگردد.
باشد که هنرمندان گرانقدر در حفظ و توسعه و اشاعه ی اهداف و ضوابط یک جشنواره کوشا باشند.

-علیرضا اسماعیلی
-دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به یازدهمین جشنواره داستان بانه

زمستانِ با بهار

یازدهمین دوره جشنواره داستان بانه پس از فراز و نشیبی فراوان، به وقفه چندین ساله برگزاری این رویداد مهم و دوست داشتنی ادبی پایان داد و رونمایی نمادین از دبیرخانه دائمی این جشنواره در شب اختتامیه ثمره ی تلاش چندین ساله برگزار کنندگان آن بود تا شاید عاملی برای استمرار مجدد در برگزاری آن باشد. علی الرغم انتقاد برخی سایتهای محلی از برگزاری این جشنواره که عدم استقبال شهروندان را دلیل ناکارآمدی آن دانسته اندد؛ نباید اهمیت، ضرورت و تاثیر گذاری جشنواره هایی از این دست بر روند فعالیت های ادبی را فراموش کرد البته بی شک تحقق این امر در صورت استمرار در برگزاری و همچنین روند اجرایی حرفه ای و دقیق تر فراهم خواهد آمد. از چند دهه پیش تقریبا در تمامی شهرهای کوردستان انجمن های ادبی محفل و محلی برای گردهمایی ادیبان و شاعران هر شهر و تبادل آثار و نظرات بوده و هست؛ اما رویدادهایی که باعث گردهمایی و دیدار ادیبان و نویسندگان شهرهای مختلف باشد اندک و انگشت شمارند. انگار این روزها نمی توان انتظار داشت کنگره فرزانگان کورد، بزرگداشت ماموستا حقیقی، بزرگداشت ماموستا محمد قاضی و... تکرار شوند و در چنین شرایطی نبود جشنواره داستان بانه نیز که می توان ادعا کرد تنها رویداد و آزمونگه داستان های چاپ نشده ی کوردی به حساب می آید لطمه ای است به ادبیات کوردی. بینه ر در جریان برگزاری یازدهمین جشنواره داستان بانه شاهد تلاش و زحمات شبانه روزی اعضای دبیرخانه بود و آن را ارج می نهد و بر اساس رسالت هنری و رسانه ای لازم می داند ضمن سپاس از فراهم شدن امکان حضور تنها پایگاه خبری هنری کوردستان، در راستای بهتر و پر ثمرتر برگزار شدن جشنواره در دوره های آتی مشاهدات و پیشنهادات کارشناسان خود را ارائه دهد ، چرا که بینه ر ضمن حمایت معنوی از تمامی فعالیتهای موثر و محترم در عرصه فرهنگ و هنر کوردستان، تحلیل و انتقاد درست رویدادها را عاملی برای پیشرفت و کمبود کاستی ها می داند. امید است مطالب مطرح شده مورد توجه دست اندرکاران جشنواره داستان بانه قرارگیرد و از سوی برخی مخالفان با برگزاری جشنواره، به عنوان مخالفت با آن و یا عیب جویی و بدگویی از این رویداد مهم و قابل احترام تلقی نشود، چراکه بینه ر کاملاً موافق این رویداد مهم ادبی است و در حد توان اندکش برای هرچه بهتر و باشکوه تر برگزار شدن آن نیز تلاش خواهد نمود.   1. جشنواره داستان بانه از همان ابتدا در دو بخش کوردی و فارسی برگزار شده و یکی از اهداف جشنواره برقراری ارتباط و تعامل بین ادبیات کوردی و فارسی بوده و هست. به نظر می رسد پس از یازده دوره برگزاری (طی 18 سال) می بایست پرسید جشنواره تا چه اندازه به این هدف دست یافته و دست آوردها و کاستی ها چیست؟ بدون شک برقرای ارتباط مد نظر جشنواره بین این دو حوزه ادبی، نیازمند فهم و ارتباط با آثار از سوی طرفین است. عدم پخش مناسب ...
css.php