رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٩(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۳
  • کد خبر : 6111
  • مشاهده : 288 بازدید
  • تئاتر » تیتر
  • چاپ خبر : حذف یک نمایش از جشنواره
اتفاقی قابل تأمل در جشنواره تئاتر کوردی

حذف یک نمایش از جشنواره

نمایش اتاق از ایلام به علت رعایت نکردن مقررات جشنواره، از حضور در چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی بازماند.

به گزارش بینەر، در اتفاقی نادر یکی از نمایش هایی که توسط هیئت انتخاب برای حضور در چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی پذیرفته شده بود، توسط دبیر جشنواره حذف و نمایش دیگری جایگزین شد.

طبق فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی تنها نمایش هایی اجازه ی حضور در این جشنواره را دارند که پیش از این توسط همان گروه در جشنواره ی دیگری شرکت نکرده باشند.از این رو نمایش "اتاق" به نویسندگی علی شعاعی و کارگردانی طیبه صیدمحمدی از ایلام به علت اینکه در جشنواره تئاتر استانی نیز حضور داشته و این مسأله به نوعی با تغییر نام نمایش سرپوش گذاشته شده بود، از سوی دبیر جشنواره حذف و نمایش "پریخان" به نویسندگی بهاره لطافتیان و کارگردانی منصور حسین زاده از تهران جایگزین شد.

اگر چه چنین اتفاقاتی به ویژه در حوزه ی دخالت دبیر جشنواره در ترکیب آثار در هر جشنواره ای ممکن است با شائبه هایی نیز همراه باشد، اما به نظر می رسد توجه به مقررات جشنواره ، دبیر جشنواره را متقاعد کرده تا برای رعایت چارچوب اعلامی، حاشیه های احتمالی را متحمل شده  و رعایت قانون را ملاحظات ترجیح دهد. اگر براستی این نکته به عنوان یک اصل در تمام مراحل جشنواره مد نظر تیم اجرایی بوده باشد، باید اذعان داشت که قدمی بزرگ در برگزاری جشنواره ها برداشته شده است. چرا که متاسفانه در سراسری ترین جشنواره های ایرانی نیز به طور معمول ملاحظات و روابط بر ضوابط ترجیح داده می شود و تقریبا پیدا کردن جشنواره ای کاملا ضابطه مند سخت می نمایاند.

این بند از فراخوان اگرچه ممکن است در شرایط فعلی وضعیت تئاتر کمی ایده‌آل و دور از واقعیت به نظر برسد و با شاخصه های کنونی تئاتر در منطقه به ویژه در بعد اقتصادی آن چندان همخوانی نداشته باشد، اما به هر جهت ضابطه‌ای از پیش اعلام شده است و قطعا گروههای زیادی شاید به دلیل همین بند از حضور در جشنواره بازمانده اند. از این رو اقدام دبیر جشنواره در این خصوص پراهمیت و قابل تأمل است.

متن بیانیه ی دبیر جشنواره در خصوص این تغییرات به شرح زیر است:

جشنواره تئاتر کُردی ، جشنواره ای بزرگ و تخصصی بعنوان بخشی از بدنه تئاتر ملی است که با نیت تبادل تجربه و آشنایی با توانمندی های گروه های تئاتری در مناطق کردنشین طراحی و محوریت رقابت بر اساس تولید مستمر و اورجینال ، اجرای عمومی ، بازگویی و نمایش تاریخ و حماسه های ملی و قومی بعنوان عامل اساسی فهم بهتر مردم و نقاط اشتراک تحکیم روابط و همنشینی مسالمت آمیز با زبان کردی قرار می دهد‌.

نمایش " اتاق " به نویسندگی علی شعاعی و کارگردانی طیبه صیدمحمدی از ایلام ؛ بر اساس بند سوم فراخوان که هیچ نمایشی نباید با همان گروه اجرایی در هیچ جشنواره ای ( استانی ، منطقه ای و کشوری ) در بخش مسابقه شرکت کرده باشد ؛ با نام " انقباض " در سی و یکمین جشنواره استانی ایلام حضور یافت و جوایز کارگردانی اول – متن برگزیده – بازیگری مرد دوم – بازیگری زن سوم و طراحی صحنه اول را به خود اختصاص داده و به جشنواره فجر نیز معرفی شده است.
همچنین این نمایش در جشنواره لاله های سرخ نیز حضور یافته و مجددا سه جایزه را به خود اختصاص داده است.
گروه اجرایی متاسفانه بدون تغییر در ساختار و محتوا، کارگردانی، بازی و دکور، این نمایش را با نام اتاق در جشنواره چهاردهم کردی شرکت داده اند که براساس بند هشتم فراخوان جشنواره و مسجل بودن اهمال گروه نمایش، این دبیرخانه اعلام میدارد که نمایش مذکور که یکی از کارهای بخش رقابتی جشنواره بوده از بخش رقابتی و جشنواره خارج میگردد. از سوی دیگر با توجه به اینکه اثر سیزدهم و مشروط جشنواره شاکو از خراسان رضوی به کارگردانی میترا بابایی نیز در بیست و هفتمین جشنواره استانی خراسان شرکت نموده  و جایزه سوم بازیگری را دریافت کرده، براساس بند هشتم جشنواره این نمایش نیز انتخاب نشده و نمایش پریخان  به نویسندگی بهاره لطافتیان و کارگردانی منصور حسین زاده از تهران که اثر مشروط چهاردهم اعلام و قابلیت اجرا در پلاتو را دارد وارد بخش رقابتی چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی میگردد.
باشد که هنرمندان گرانقدر در حفظ و توسعه و اشاعه ی اهداف و ضوابط یک جشنواره کوشا باشند.

-علیرضا اسماعیلی
-دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php