رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

اسامی ۶۰ اثر پذیرفته شده در بخش اصلی جشنواره داستان بانه اعلام شد

به گزارش بینەر، آثار پذیرفته شده در دو بخش فارسی و کردی است و شامل ۳۰ اثر به زبان فارسی و ۳۰ اثر به زبان کردی است. اسامی آثار و نویسندگان به شرح زیر است:

آثار پذیرفته شده در یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه اعلام گردید. یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه از ۲۱ تا ۲۳ آذرماه سالجاری در بانه برگزار می شود.

 

نام داستان

نویسنده

زبان

شهر

سییە‌کانم پڕن لە بۆنی عەتر

سەمای جاڵجاڵۆکە

من و بەختیار و باوەژن

زه‌وی به‌ش و گورز

خەساو

شۆرش

بۆقە برژاوەکان

دوا سەمای ژنراڵ

قەلەوان

هەر ڕۆژێ ئەڵس ئەوەڵ

ئاوێنە

سێو

سەرما واتە سەگێکی سپی لەناو بەفردا

مار

عەلامەت پرسیارێکی گەورە

لەتێک مانگ لە دووی گەلاوێژ

خولیا شەق بردووەکانی ناغەی وەک مرۆڤ

باخچه‌ی پاشا

من، تۆ، ئەو

با زۆر شت لەگەڵ خۆی نابا

ماسی سپی چاو ڕەش

مەلاژن

حۆریێکی نێر

سه‌ر به‌هاته‌کانی گرده و ورده

ئەم ئاوێنە لە مێژە دەیەوێت پەمەیی

ڕەشنووسی بۆشایی

ئەرکە مێژوویەکەی جەنابی مەسیح

کێ هەیە ڕقی لە بەهار و عەشق نەبێ

……

ته‌م

 

هەلالە احمد پناە

شورش احمدی پور

مادی ارجمندی

کیومرس بلده

غفور پیرزاده

اللە مراد جباریان

مهدی جودت

صادق خالدی

صلاح الدین خضر نژاد

علی حاتمی

منصور حامدی

هیرش حدادی

دلشاد حفیدی

کریم دافعی

جلیل رحیمی

صدیق رسولی

چنور سعیدی

محمد سلیمی

فرهاد صالحی

هیمن عبداللە پور

کاوە عزت خواە

کیوان فهیمی

معصومه کریم نژاد

محمد صدیق کریمی

هلالە کلهر

سروە مجیدی

محمد مردانی افضل

انور معرفت

هاوری

محسن یاوری

 

 

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

کوردی

  

بانه

بوکان

نقده

شاه آباد

مهاباد

شاە آباد کرمانشاە

اشنویە

بانە

بوکان

تهران

مهاباد

سنندج

بانه

بانە

مهاباد

بوکان

سنندج

دیواندرە

ارومیه

بوکان

ــ

تهران

سقز

مریوان

بانە

سنندج

پیرانشهر

دیواندره

بانە

کرمانشاه

 

نام داستان

نویسنده

زبان

شهر

سه نامه سرگردان

جایی شبیه کارلنیای شمالی

فارمالاها

هفت

ویلای فروشی برای مدت محدود

کجراهه

مرده شور خانه

پله

شازده

پنجره باز واحد شماره۶از ساختمان ۱۴۴

الاغ بالدار

هی منصور خوابی یا بیدار

رقص روی پیانوی خیس

بوی نفت

چاقوی اشتباهی

موش خرماها

جوابهای بدونه سوال

توی برف میچسبد

سپید خوانی یک رویداد شگرف

پیشانی سوراخ من

اعترافات یک بیوه سیاه

مستند نگاری یک ملاقات خانوادگی

شیرینی گردویی

نبود

استیگماتا

چیزی که شد پاره وصله بر نمیداره

زامبی ها همه جا هستند

همیشه یک نفر می میرد

فقط همین یک لحظه

درخت گیلاس توی یخچال

احسان رضایی

آرش محمودی

افرا سرنایه

امیر یغمایی

بهاره ارشد ریاحی

فرهنگ رواتزاده

حمزه ولی پور

راضیه صابر

زهرا یکه فلاح

سمانه قاسمی

سیدمحمد هادی موسوی

سید میثم رمضانی

صبا سلمانزاده

عباس بابا علی

مجتبی نیک سرشت

مجتبی فدایی

مرتضی بیاره

مصطفی میرزای پیهانی

مهدی ابراهیمی لامع

نادر ساعی ور

نرگس میر فیضی

لیلا صبوحی خامنه

مریم ایجادی

میثم داودی

مژده ساجدین

نسیم توسلی

نعیمه بخشی

نیلوفر اسماعیلی کیا سرایی

هدی حشمتیان

وحید آقا کرمی

 

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

فارسی

 

تهران

کرمانشاه

ایلام

تهران

تهران

اهواز

اسلام آباد

تهران

آبیک

تهران

تهران

بابلسر

کرج

تهران

کرمسار

مشهد

سپاهان شهر

همدان

تهران

تبریز

قم

مشهد

تهران

قم

رشت

رشت

تهران

رشت

سنقر

تبریز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php