رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٩(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
  • کد خبر : 6082
  • مشاهده : 204 بازدید
  • تیتر » س.ت » هنر
  • چاپ خبر : “بیرون پشت در” در بوکان به روی صحنه رفت

نمایش « له پشت درگا » اثر نویسنده شهیر المانی : ڤۆڵفگانگ بورشێرت و کارگردانی رحیم عبدالرحیم زاده در سالن نمایش سیمرغ بوکان اجرای خود را آغاز کرد

بعد از مدت ها تمرین و کار بروی نمایش «بیرون پشت در» توسط هنرمندان گروه تئاتر کانی بوکان، بالاخره این نمایش شب گذشته به زبان کردی در این شهر بر روی صحنه رفت. اولین اجرای این نمایش با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران و هنرمندان ومهمانان که باوجود هوای بارانی از شهرهای دیگر آمده بودند همراه شد. نمایش" له پشت درگا"  نمایشی ضد جنگ است که به بررسی ویرانی های پس از جنگ می پردازد

ادای دین هنرمندان تئاتر کانی به قربانیان وحادثه دیده گان زلزله کرمانشاه

رحیم عبدالرحیم زاده  کارگردان نمایش «له پشت درگا »(بیرون پشت در) پیش از شروع اولین اجرای آن، روی صحنه رفت و بیان داشت: «اجرای نمایش وفروش تمامی بلیط های آن را از سوی خود و تمامی عوامل نمایش گروه تئاتر «کانی » به مردم حادثه دید ه زلزله کرمانشاه تقدیم می کنیم و از شما به خاطر این که در شب اول اجرای این نمایش ما را همراهی می‌کنید، سپاسگزارم و برای احترام و یاد قربانیان  حادثه زلزله کرمانشاه واقلیم کردستان  یک دقیقه سکوت می کنیم ونمایش را امشب ودر دوشب باقی مانده آن به آنان تقدیم می نمایم.»

هنرمندان سعد قهرمانی، شورش تباک، ایران احمدپور، سعادت بدوی، صنم قهرمانی، هیمن عثمانی، سمکو ظهرابی،عبدالرحمان عزیزی و کژال مبارکی  بعنوان بازیگران نمایش و ماندانا بدوی ، مسعود عنایتی، سامان سلیمی، بهزاد غفوری، ریبین صوفی سلطانی، نیما قهرمانی و اسو مام زاده را به عنوان عوامل اجرایی حضور دارند.

هزمان با اجرای این اثر نمایشگاه عکس جمعی ازهنرمندان  عکاس آقایان بهروز اسراری، محمد خضریانی، ماردین فرجی و ژوبین عبدیانی از نمایش های اجرا شده گروه تئاتر کانی در طی  ۱۹ سال فعالیت نمایشی این گروه در سالن انتظار مجموعه سیمرغ برپا شده است.

نمایش ۵۸ دقیقه ای  «بیرون پشت در » " له پشت درگا"  که اجرای آن از روز چهارشنبه اول آذر  آغاز شد، ۲ اجرای دیگر را در سالن نمایش فرهنگسرای سیمرغ بوکان از ساعت ۲۰ پشت سر خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php