رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الأربعاء ۵ ربيع أول ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 14 November
    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٧(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۴٩(in)
    محدوده دید ۴.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۴٩(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آبان ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مهر    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
  • پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
  • کد خبر : 6082
  • مشاهده : 402 بازدید
  • تیتر » س.ت » هنر
  • چاپ خبر : “بیرون پشت در” در بوکان به روی صحنه رفت

نمایش « له پشت درگا » اثر نویسنده شهیر المانی : ڤۆڵفگانگ بورشێرت و کارگردانی رحیم عبدالرحیم زاده در سالن نمایش سیمرغ بوکان اجرای خود را آغاز کرد

بعد از مدت ها تمرین و کار بروی نمایش «بیرون پشت در» توسط هنرمندان گروه تئاتر کانی بوکان، بالاخره این نمایش شب گذشته به زبان کردی در این شهر بر روی صحنه رفت. اولین اجرای این نمایش با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران و هنرمندان ومهمانان که باوجود هوای بارانی از شهرهای دیگر آمده بودند همراه شد. نمایش" له پشت درگا"  نمایشی ضد جنگ است که به بررسی ویرانی های پس از جنگ می پردازد

ادای دین هنرمندان تئاتر کانی به قربانیان وحادثه دیده گان زلزله کرمانشاه

رحیم عبدالرحیم زاده  کارگردان نمایش «له پشت درگا »(بیرون پشت در) پیش از شروع اولین اجرای آن، روی صحنه رفت و بیان داشت: «اجرای نمایش وفروش تمامی بلیط های آن را از سوی خود و تمامی عوامل نمایش گروه تئاتر «کانی » به مردم حادثه دید ه زلزله کرمانشاه تقدیم می کنیم و از شما به خاطر این که در شب اول اجرای این نمایش ما را همراهی می‌کنید، سپاسگزارم و برای احترام و یاد قربانیان  حادثه زلزله کرمانشاه واقلیم کردستان  یک دقیقه سکوت می کنیم ونمایش را امشب ودر دوشب باقی مانده آن به آنان تقدیم می نمایم.»

هنرمندان سعد قهرمانی، شورش تباک، ایران احمدپور، سعادت بدوی، صنم قهرمانی، هیمن عثمانی، سمکو ظهرابی،عبدالرحمان عزیزی و کژال مبارکی  بعنوان بازیگران نمایش و ماندانا بدوی ، مسعود عنایتی، سامان سلیمی، بهزاد غفوری، ریبین صوفی سلطانی، نیما قهرمانی و اسو مام زاده را به عنوان عوامل اجرایی حضور دارند.

هزمان با اجرای این اثر نمایشگاه عکس جمعی ازهنرمندان  عکاس آقایان بهروز اسراری، محمد خضریانی، ماردین فرجی و ژوبین عبدیانی از نمایش های اجرا شده گروه تئاتر کانی در طی  ۱۹ سال فعالیت نمایشی این گروه در سالن انتظار مجموعه سیمرغ برپا شده است.

نمایش ۵۸ دقیقه ای  «بیرون پشت در » " له پشت درگا"  که اجرای آن از روز چهارشنبه اول آذر  آغاز شد، ۲ اجرای دیگر را در سالن نمایش فرهنگسرای سیمرغ بوکان از ساعت ۲۰ پشت سر خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
680
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php