رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الأربعاء ۸ محرم ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 19 September
    مهاباد لطیف
    ٢۶(°C)
    وزش باد ٩(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
شهریور ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مرداد    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

نشست خبری قائم مقام دبیر جشنواره و دبیر اجرایی جشنواره داستان بانه برگزار شد.

به گزارش بینه‌ر، در ابتدای این نشست، حمیدرضا خوشوقت قائم مقام دبیر جشنواره به شرح گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت. وی از دایر شدن دبیرخانه ی دائمی جشنواره داستان بانه به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره نام برد و عنوان کرد با افتتاح دبیرخانه در این دوره می توان گام مهمی در تثبیت این رویداد فرهنگی برداشت. خوشوقت از رایزنی های صورت گرفته بین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان جلال قلعه شاخانی – دبیر جشنواره – و نماینده مردم بانه در مجلس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش شده تا به لحاظ سخت افزاری و همچنین پرسنلی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانه مستقل باشد.

قائم مقام دبیر جشنواره با اشاره به سیاست مورد نظر قلعه شاخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیریت مردمی در برگزاری رویدادهای فرهنگی افزود: از سال بعد دبیر جشنواره نیز از بین ادیبان انتخاب می شود و موسسات فرهنگی و انجمن های مردم نهاد به عنوان مجریان جشنواره عمل خواهند کرد.

خوشوقت به نابرابری توسعه ی فرهنگی در مقابل توسعه تجاری بانه اشاره کرد و گفت: با رایزنی هایی که با شورای شهر و شهرداری صورت گرفته، قرار است در زمینه ی فرهنگی گام های بلندی در بانه برداشته شود. موزه، مجتمع فرهنگی شهرداری با پیشرفت ۸۰ درصدی، مجتمع تجاری فرهنگی بهشت با داشتن سالن سینما از جمله مواردی است که در سال جاری و سال بعد به مرحله ی بهره برداری خواهند رسید.

قائم مقام دبیر جشنواره در خصوص زمان برگزاری جشنواره عنوان کرد: بهترین زمان برای برگزاری جشنواره از نظر دبیرخانه اردیبهشت ماه بود، اما از طرفی به دلیل برگزاری جایزه ادبی ابراهیم یونسی و همچنین به دلیل مهیا بودن شرایط پذیرایی بهتر در فصل کم مسافر بانه یعنی پاییز، به این نتیجه رسیدیم که در پاییز جشنواره برگزار شود.

رشد ۱۵ درصدی آثار فارسی زبان

خوشوقت به رشد قابل توجه داستان و آثار فارسی زبانان در جشنواره اشاره کرد و این اتفاق را به عنوان تأثیرگذاری جشنواره در بخش های دیگر ایران دانست. وی از تلاش برای ایجاد تعامل دوسویه بین ادبیات کردی و فارسی به عنوان یکی از اهداف جشنواره نام برد. بیشترین آثار رسیده در این بخش از شمال کشور و منطقه ی خوزستان به دبیرخانه رسیده است.

آثار کردی خارج از مرز ایران

حضور آثار کردهای خارج از مرز ایران از جمله کردهای عراق، سوریه و ترکیه ازجمله  اهدافی است که دبیرخانه به دنبال تحقق آن است. خوشوقت با اعلام این موضوع به تلاش برای دعوت از برخی میهمانان خارجی اشاره کرد و افزود این دعوت به دلیل برخی مشکلات مرزی و رویدادهای اخیر منطقه میسر نشد اما حتما سعی خواهیم کرد در سال بعد این امر محقق شود. همچنین سعی خواهد شد در دوره های آتی از نویسندگان افغانستان و تاجیکستان و در کل حوزه زبان فارسی نیز دعوت بعمل آید.

در ادامه ی این نشست محمدصدیق کریم پور، دبیر اجرایی جشنواره ضمن تقدیر از همه ی انجمن ها ، موسسات و موسساتی که در برپایی این جشنواره همیار دبیرخانه بوده اند، به معرفی و تقدیر از کمیته ها پرداخت و عنوان کرد که برپایی این جشنواره بدون مشارکت همه جانبه ی مردم و انجمن ها برگزار نمی شد.

وی در بخش از صحبت ها به تکمیل صحبت های خوشوقت پرداخت و گفت: جشنواره داستان بانه روند صعودی پله به پله داشته است و هر سال سعی شده سیر رشد و تکامل داشته باشد. وی استفاده از امکانات الکترونیکی در ارسال آثار و دعوتنامه ها که منجر به سرعت و همچنین کاهش هزینه ها شده است را از جمله مواردی دانست که در دوره ی یازدهم شکل گرفته است.

کریم پور بین المللی شدن جشنواره را در دوره ی آینده ، از مهمترین اقدامات آتی دبیرخانه عنوان کرد و افزود با بین المللی شدن جشنواره طبیعتا حوزه ی ادبیات انگلیسی نیز به جشنواره ورود پیدا خواهد کرد.

بنیاد ادبیات داستانی کردی و فارسی تشکیل خواهد شد

یکی از اهداف جشنواره داستان بانه به ویژه  از۳ دوره ی آخر آن دنبال می شود ، ایجاد تعامل و گفتگو بین ادبیات کردی و فارسی است و از این رو تشکیل بنیاد ادبیات داستانی کردی و فارسی از دیگر اقداماتی است که دبیرخانه در تلاش برای تحقق آن است. کریم پور با اعلام این خبر اشاره کرد بسیاری از جشنواره های داستانی سایر نواحی ایران در نتیجه ی همین تعاملات صورت گرفته بین جشنواره داستان بانه و ادیبان مناطق دیگر شکل گرفته است.

دبیر اجرایی جشنواره از دستاوردهای جشنواره داستانی بانه یاد کرد و گفت: اکنون بعد از ۱۱ دوره آرشیو بزرگی از ادبیات داستانی شکل گرفته است که امکان خوبی است تا در ختیار محققان قرار گیرد و این آرشیو گنجینه ی ارزشمندی محسوب می شود.

تشکیل کارگاههای داستانی در شهرهای مختلف از سال آینده، از دیگر اقداماتی است که کریم پور خبر آن را اعلام کرد.

نویسنده ی کودک تربیت خواهیم کرد

دبیر اجرایی جشنواره به بخش کودک جشنواره اشاره کرد و گفت: مهمترین هدف این بخش نه فقط تولید ادبیات ویژه ی کودکان، که تربیت کودکان نویسنده است تا نسل جدیدی از نویسندگان با آموزش های اصولی شکل بگیرد.

از مریم قاضی بانوی نویسنده اهل مهاباد تجلیل می شود

این خبر با این مقدمه از سوی دبیر جشنواره اعلام شد که در این دوره به لحاظ آماری تعداد نویسندگان بانو بسیار بیشتر از دوره های است و این نشانه ی روشنی از توسعه ی این هنر فارغ از بحث جنسیتی در جامعه است. از این رو برای اولین بار در جشنواره از بانوی نویسنده کرد، مریم قاضی تجلیل می شود تا این دستاورد برجسته تر شود.

وی همچنین از نام گذاری هر پنل و نشست داستان خوانی به نام یکی از ادیبان فقید کرد و غیرکرد اشاره کرد و گفت، مرحومان خالد خاکی، ابراهیم یونسی، علی اشرف درویشیان، فتح الله بی نیاز از جمله ی عناوینی است که نشست ها به یاد آنها شروع خواهد شد.

شکل معرفی برگزیدگان در این دوره تفاوت دارد

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به طراحی فرم های خاص با ۱۰ آیتم جداگانه( مانند شخصیت پردازی، بسط طرح، روایت و…) در داوری آثار، به شکل متفاوت معرفی برگزیدگان پرداخت و افزود: در این دوره مقام اول تا سوم نداریم و در بخش فارسی ۵ اثر و در بخش کردی نیز ۵ اثر بدون رتبه بندی و به شکل شاخصه ها جایزه تعلق خواهد گرفت. وی توضیح داد : داوران بر اساس آیتم های ده گانه آثار را برمی گزینند و به دلیل آن آیتم به اثر جایزه تعلق می گیرد. از این رو ممکن است یک اثر در چند بخش نیز صاحب جایزه شود.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
624
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php