رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷
  • کد خبر : 6101
  • مشاهده : 150 بازدید
  • تئاتر » تیتر » س.ت
  • چاپ خبر : انتخاب فاتح بادپروا به عنوان داور بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان

داوران بخش خیابانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان انتخاب شدند.

به گزارش بینەر، منوچهر اکبرلو، فریبا چوپان نژاد و فاتح بادپروا داوران بخش خیابانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان هستند. انتخاب هنرمند مریوانی ، فاتح بادپروا ، در حالی صورت می گیرد که مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی جهان نام گذاری شده است و این انتخاب با توجه به پیشینه ی این هنرمند از ارزش زیادی برخوردار است.
بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، منوچهر اکبرلو متولد ۱۳۴۱ در تهران و نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و پژوهشگر ایرانی است. اکبرلو دارای مدرک کارشناسی هنرهای نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش‌های هنری با گرایش تئاتر و سینما بوده و به عنوان مدرس دانشگاه، روزنامه‌نگار، منتقد، پژوهشگر، مترجم، نویسنده، ویراستار فعال است.
اکبرلو عضو ایرانی کانون جهانی منتقدان تئاتر وابسته به یونسکو، عضو و رئیس هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر؛ از آغاز تا ۱۳۹۱ و عضو هیئت مؤسس بنیاد نمایش کودک است.
وی نویسندگی و کارگردانی آثاری چون شهر ما تهران، تولدت مبارک عمو هانس و قاب عکس دوستی را در کارنامه کاری خود دارد.
فریبا چوپان نژاد متولد ۱۳۴۵ از نجف آباد اصفهان، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر از دیگر داوران بخش خیابانی است. وی در عرصه تئاتر کارهای بسیاری چون طراحی دکور، طراحی لباس، طراحی عروسک، طراحی نور، دوزندگی لباس، عروسک‌گردانی و عروسک‌سازی را نیز تجربه کرده است.
نمایش "علی کوچولو و خورشید خانم" "متجاوز" و نمایش " عصای جادویی بابام " از جمله کارهای چوپان نژاد است.
وی لیسانس هنرهای نمایشی خود را در سال ۱۳۷۰ از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران اخذ کرده و در سال های اخیر به داوری در جشنواره ها و تدریس در حوزه تئاتر پرداخته است.
فاتح بادپروا کارگردان و بازیگر تئاتر، دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بوده و به عنوان هنرمند فعال تئاتر کشور از سوی مرکز هنرهای نمایشی در جشنواره فجر سال ۱۳۸۵ از وی تجلیل شد.
طراح و مسئول اجرای جشنواره‌های صحنه‌ای و خیابانی مریوان، نایب رئیس انجمن نمایش استان کردستان، ریاست انجمن نمایش مریوان، ۴ دوره داور بازبین جشنواره‌های خیابانی منطقه‌ای از دیگر مسئولیت های بادپروا در چندین سال گذشته بوده است.
وی نمایش های "دشمن مردم" نوشته هنریک ایبسن، "عادل‌ها" نوشته آلبر کامو، "هفت طبقه" نوشته حمیدرضا نعیمی و نمایش " ضیافت" نوشته بهرام بیضایی را در کنار چندین اثر دیگر کارگردانی کرده است.


بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ۱۰ تا ۱۵ آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار خواهد شد

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php