رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١۴(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
شهریور ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مرداد    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
  • پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
  • کد خبر : 6656
  • مشاهده : 227 بازدید
  • تئاتر » تیتر 2 » س.ت
  • چاپ خبر : ساخت پلاتو اختصاصی تئاتر در سنندج کلید خورد

شهرستان های سنندج،قروه،بانه و مریوان صاحب پلاتوی اختصاصی تئاتر می شوند.

به گزارش بینەر، و به نقل از تئاتر کردستان، دکتر ابراهیم زارعی فرماندار شهرستان سنندج افزایش سرانه ی فرهنگی،هنری و تولید و عرضه ی مستمر آنها را یکی از نیاز های ضروری شهرستان دانسته و خواستار توجه ویژه به آن شد.

فرماندار شهرستان سنندج افزودند :هنر تئاتر از دیر باز نقش مهمی در توسعه ی فرهنگی و تغیرات اجتماعی جوامع توسعه یافته داشته و به تعبیری عالی ترین شکل گفتگو است. هنرمندان تئاتر از لابه لای دیالوگ ها و خلق لحظات ناب نمایشی، تماشاگر را با جهانی از نشانه ها آشنا می کنند و به او هنر درست زیستن را می آموزند.هنری که در نهایت تلاشش  آگاهی بخشی و کاهش آلام بشری است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: توسعه ی فرهنگی نیازمند توسعه ی همزمان منابع مادی و معنوی است تا جامعه با تاخر فرهنگی مواجه نشود.اگر بخواهیم هنرمندان ما اثری ماندگار که توانایی رقابت در عرصه های ملی و بین المللی را داشته باشند خلق کنند، باید شرایط حمایت مادی و معنوی از آنها فراهم شود. چرا که اگر هنرمندان درگیر مشکلات معیشتی و کمبود اعتبارات و امکانات فنی باشند نمی توانند به درستی رسالت و وظیفه ی اصلی خود را در جامعه ایفا کنند.

فرماندار شهرستان سنندج سرانه ی صندلی های تئاتر استان و شهرستان سنندج را بسیار کم دانسته و گفتند :همه ی ما باید تلاش کنیم با جذب اعتبارات دولتی و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این عرصه این وضعیت را بهبود ببخشیم.

جلال قلعه شاخانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تقدیر از حمایت های همواره فرماندار شهرستان سنندج و همکارانشان گفتند: خوشبختانه هنرمندان تئاتر ما به واسطه ی تلاش های ارزشمند خود در سطح ملی و بین المللی شناخته شده اند و برگزاری جشنواره های متعدد استانی،منطقه ای ،ملی و بین المللی تئاتر در استان به ارتقائ این جایگاه کمک شایانی کرده است.

ایشان افزودند:با توجه به نیاز هنرمندان تئاتر به فضا های تخصصی ، علاوه بر سنندج فرمانداران محترم شهرستان های قروه، بانه و مریوان نیز با اختصاص بودجه در کمیته های برنامه ریزی شهرستان، شرایط ساخت پلاتو های تئاتر را فراهم کرده اند که انشاالله با این اقدامات بخش مهمی از نیاز های ضروری هنرمندان ما مرتفع خواهد شد.

عبید رستمی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان نیزدر این جلسه، یکی از مشکلات اصلی هنرمندان تئاتر استان را کمبود شدید منابع مالی و سالن های اختصاصی برای تمرین ،تولید و اجرای عمومی  نمایش دانستند و گفتند: ساخت پلاتو های اختصاصی می تواند کمک شایانی به تولید و عرضه ی نمایش در استان بکند و نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی و کلیه ی هنرمندان تئاتر استان نیز از هیچ کوششی برای اجرای این پروژه ها دریغ نکرده و آماده ی هر گونه همکاری با ادارات ارشاد خواهند بود.

 

در پایان جلسه مقرر شد ازمحل اعتبارات استانی و اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور مبلغ ۰۰۰ / ۰۰۰ / ۲/۵۰۰ ریال  برای ساخت پلاتو تئاتر سنندج در مکانی به مساحت ۴۰۰ متر در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج ،اقدام و در اسرع وقت عملیات اجرایی آن شروع شود.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
625
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php