رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٧(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.٣۶(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.٣۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« تیر    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

به گزارش بینەر برنامه ی اجراهای ششمین فستیوال تئاتر ئامد ( دیاربکر) اعلام شد. این جشنواره از  14 تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر ئامد ( دیاربکر) ترکیه برگزار خواهد شد. از ایران گروه آرتین مهاباد با نمایش خانم و آقای نت به کارگردانی سیروان خضر پور و گروه کانی بوکان با نمایش بیرون پشت در […]

به گزارش بینەر برنامه ی اجراهای ششمین فستیوال تئاتر ئامد ( دیاربکر) اعلام شد. این جشنواره از  14 تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر ئامد ( دیاربکر) ترکیه برگزار خواهد شد. از ایران گروه آرتین مهاباد با نمایش خانم و آقای نت به کارگردانی سیروان خضر پور و گروه کانی بوکان با نمایش بیرون پشت در به کارگردانی رحیم عبدالرحیم زاده حضور خواهند داشت. همچنین قرار است دکتر قطب الدین صادقی نیز ورکشاپی را در این جشنواره برگزار نماید.

برنامه ی جشنواره به شرح زیر است:

ششمین فستیوال تئاتر ئامد ( دیاربکر)
از رویا به سوی آزادی

برنامه اجراها و ورکشاپها

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، افتتاحیه، ساعت ۱۸:۳۰

ورکشاپ
"پژوهشی در اجرا با ماسک/ شاعری در صحنه)
مدرس: پینار دنچول
محل: تئاتر شهر ئامد، ۱۹:۰۰

سار (استانبول)
کمپانی پاهای برهنه
طراح و کارگردان: میهران توماسیان، سارو اوستا
محل: تئاتر شهر ئامد، ۱۹:۳۰

۱۵ اردیبهشت
کچلک (نمایش برای کودکان)
گروه تئاتر ئامد
نویسنده و کارگردان: جلیل توکسوز
محل: تئاتر شهر ئامد، ۱۲:۰۰

 
سار (استانبول)
کمپانی پاهای برهنه
طراح و کارگردان: میهران توماسیان، سارو اوستا
محل: تئاتر شهر ئامد، ۱۵:۰۰

ورکشاپ
"پژوهشی در اجرا با ماسک/ شاعری در صحنه)
مدرس: پینار دنچول
محل: تئاتر شهر ئامد، ۱۸:۰۰

آنتابوس
نویسنده: سارا شاهینر
اقتباس برای تئاتر: ایلهام یازار، نیهال یالچین
کارگردان: ایلهام یازار
محل: تئاتر شهر ئامد، ۲۰:۰۰


۱۶ اردیبهشت

آنتابوس
نویسنده: سارا شاهینر
اقتباس برای تئاتر: ایلهام یازار، نیهال یالچین
کارگردان: ایلهام یازار
محل: تئاتر شهر ئامد، ۱۵:۰۰

بیرون پشت در
گروه تئاتر کانی (بوکان)
نویسنده: ولفگانگ بورشرت
کارگردان: رحیم عبدالرحیمزاده
محل: تئاتر شهر ئامد، ۲۰:۰۰

۱۷ اردیبهشت
بیرون پشت در
گروه تئاتر کانی (بوکان)
نویسنده: ولفگانگ بورشرت
کارگردان: رحیم عبدالرحیمزاده
محل: تئاتر شهر ئامد، ۱۵:۰۰

سخنرانی
تئاتر باشور (کردستان عراق) در دهه ۸۰ میلادی
عادل حسن، مهدی حسن، هیوا سوعاد
سالن ورکشاپ تئاترشهر ئامد، ۱۸:۰۰

 
سنگ صبور
دانشکده هنرهای زیبای سلیمانیه
نویسنده: عاتیق رحیم
اقتباس برای تئاتر:  دلشاد حسین
کارگردان: بارزان محمد
سالن ورکشاپ تئاترشهر ئامد، ۲۰:۰۰


۱۸ اردیبهشت

سنگ صبور
دانشکده هنرهای زیبای سلیمانیه
نویسنده: عاتیق رحیم
اقتباس برای تئاتر:  دلشاد حسین
کارگردان: بارزان محمد
سالن ورکشاپ تئاترشهر ئامد، ۱۵:۰۰

سخنرانی
جلال مردنیز
گروه سیارصحنه "seyyar sahne" و آزمایشگاه مدرسه تئاتر
سالن ورکشاپ تئاترشهر ئامد، ۱۸:۰۰

آن شب کثیف
گروه تئاتر منجل (وان)
نویسنده: پلینلو مارکوس
مترجم: شاهین پولات
کارگردان: فرهات اصلان، شاهین پولات
سالن ورکشاپ تئاترشهر ئامد، ۲۰:۰۰

۱۹ اردیبهشت
حساب پرداخت نمی شه
گروه تئاتر ئامد
نویسنده: داریوفو
کارگردان: رکن الدین گون
سالن تئاترشهر ئامد، ۱۵:۰۰

سخنرانی
دکتر قطب الدین صادقی
تئاتر آوانگارد و نقش تئاتر کردی در آن


بلوط
گروه تئاتر زندگی نو (استانبول)
نویسنده: داریو فو
کارگردان: نظمی کارامان
سالن تئاترشهر ئامد، ۲۰:۰۰

۲۰ اردیبهشت
پیکنیک
نویسنده: فرناندو آرابال
گروه تئاتر چولگه (استانبول)
کارگردان: روشن آپایدن
سالن تئاترشهر ئامد، ۱۵:۰۰

ورکشاپ
ثریا کاراجابی
آزادی در هنر
سالن تئاترشهر ئامد، ۱۸:۰۰

صندلی ها
گروه تئاتر هاوار (کرکوک)
نویسنده: اوژن یونسکو
سرپرست گروه: عزیز عمر
کارگردان: نجات نجم
سالن تئاترشهر ئامد، ۲۰:۰۰

۲۱ اردیبهشت

صندلی ها
گروه تئاتر هاوار (کرکوک)
نویسنده: اوژن یونسکو
سرپرست گروه: عزیز عمر
کارگردان: نجات نجم
سالن تئاترشهر ئامد، ۱۵:۰۰

خانم و آقای نت
گروه تئاتر آرتین (مهاباد)
نویسنده و کارگردان: سیروان خضرپور
سالن تئاترشهر ئامد، ۲۰:۰۰

۲۲ اردیبهشت

خانم و آقای نت
گروه تئاتر آرتین (مهاباد)
نویسنده و کارگردان: سیروان خضرپور
سالن تئاترشهر ئامد، ۱۵:۰۰


 Olay rusya'da geçîor
استانبولیم پرو ( استانبول)
پرفورمنس
سالن تئاترشهر ئامد، ۲۰:۰۰

۲۳ اردیبهشت

کچلک (نمایش برای کودکان)
گروه تئاتر ئامد
نویسنده و کارگردان: جلیل توکسوز
محل: تئاتر شهر ئامد، ۱۲:۰۰


Ne ala temaşa
استانبولیم پرو ( استانبول)
پرفورمنس
سالن تئاترشهر ئامد، ۱۵:۰۰

سخنرانی
دکتر قطب الدین صادقی
ریشه اساطیری رقص کردی و نشانه شناسی حرکات آن
سالن هنر، ۱۸:۰۰

اختتامیه جشنواره
سالن هنر، ۲۰:۰۰

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php