رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١۴(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
شهریور ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مرداد    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
  • کد خبر : 6723
  • مشاهده : 435 بازدید
  • تیتر » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : برگزیدگان دهمین جشنواره فیلم و عکس ژیار معرفی شدند

دهمین جشنواره ژیار با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش بینەر مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ژیار عصر ۲۰ اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی و هنری سنندج برگزار شد. در این مراسم که با حضور مسئولین استانی، هنرمندان و مستولین انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، برگزیدگان هر بخش معرفی شدند:

 

بخش مسابقه عکس:

هیات داوران این بخش : مهران مهاجر، مسعود مراد سلیمی و بهنام صدقی

 الف) بخش جنبی عکس نوروز:

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آقای افشین فتاحی اهدا شد

دیپلم افتخار و جایزه نقدی  به خانم مائده زارعی اهدا شد

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آقای سالار ارکان از سنندج اهدا شد

ب)  جایزه ویژه میراث فرهنگی با عنوان پاس داشت سنت‌ها:

دیپلم افتخار و جایزه نقدی  به آقای سروش منصوری اهدا شد

دیپلم افتخار و جایزه نقدی  به آقای فرید نازاری اهدا شد

ج)  بخش مسابقه تک عکس:

تقدیر ویژه به جمشید فرجوند فردا برای عکس «نوروز گورکن» اهدا شد

تقدیر ویژه به احمد تاجی برای عکس «تفنگ پدری» اهدا شد

دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم به مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به شکیب مجیدی برای عکس مقبره حسن زیرک اهدا شد

دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه دوم به مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به منصور محمدی برای عکس  color ring  از مهاباد اهدا شد

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول به مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال  به علی اصغر فیض الهی برای عکس درمان درد مفاصل اهدا شد

د)  بخش مجموعه عکس:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال مشترکاً  به داود شوقیان برای مجموعه عکس «اسب‌ها» و فرهاد مطاعی برای مجموعه عکس «مادران تنها» اهدا شد.

 

بخش مسابقه فیلم‌نامه:

هیات داوران این بخش :  آقایان شادمهر راستین، سعید عقیقی و خسرو سینا

الف)  بخش اقتباسی

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به اشکان چاوشی برای فیلم‌نامه «سلامون» اهدا شد

 ب) بخش آزاد

دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم به مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال مشترکاً به آمین صحرایی برای فیلم‌نامه «دست‌ها» و مهران امیر حسینی برای فیلم‌نامه «دزدانه» اهدا شد

دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه دوم به مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عثمان محمدی برای فیلم‌نامه «روباه و مرز» اهدا شد

تندیس جشواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول به مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به میدیا معروفی برای فیلم‌نامه «بافته خیال» از پیرانشهر اهدا شد

جایزه حمایت در تولید که مبلغ جایزه را اطاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کردستان تقبل نموده‌اند به فیلم‌نامه «ما نیز مردمانیم» نوشته الهام فتحی اهدا شد

بخش مسابقه فیلم

هیات داوران این بخش : مجید برزگر، مهرداد اسکویی و آیدا پناهنده آرا

 الف) جوایز ویژه هیات داوران جشنواره:

هیات داوران دیپلم افتخار و جایزه نقدی یک میلیون تومانی را به سرکیو مسگری برای تصویربرداری فیلم‌های کوتاه «خانه سفید» و «آب یخ» از سنندج اهدا کرد.

هیات داوران دیپلم افتخار و جایزه نقدی یک میلیون تومانی را به مصطفی حبیبی و محسن جعفری برای جلوه‌های ویژه فیلم کوتاه «دریا موج موج می لرزد» اهدا کرد.

 

ب)  جایزه بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند:

نامزدهای این بخش:

برهان احمدی برای مستند کوتاه «دوزخ»

هادی احمدی برای مستند کوتاه «داداسلطنه»

سجاد احمدبیگی برای مستند کوتاه «باوانی»

* دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریالی بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند به سجاد احمدبیگی برای مستند کوتاه «باوانی» ار ایلام اهدا شد

 ج) جایزه بهترین صدا:

نامزدها:

مجید هاشم پور و آرش قاسمی برای فیلم کوتاه «آلان»

حسین قورچیان برای فیلم کوتاه «ساختمان شماره ١٣»

روح الله مهرآسا و حسین قورچیان برای مستند کوتاه «باوانی»

علیرضا کریمی و سوران فهیم برای فیلم کوتاه «ویانه»

هادی ساعدمحکم  برای مستند کوتاه «٧۴»

* تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریالی بهترین صدای به هادی ساعدمحکم برای مستند کوتاه «٧۴»از سنندج اهدا شد

 ج) جایزه بهترین تصویر:

نامزدها:

سرکیو مسگری برای فیلم کوتاه «خانه سفید»

وحید بیوته برای فیلم کوتاه «ساختمان شماره ١٣» 

هاشم مرادی برای فیلم کوتاه «آلان»

حمید مهرافروز برای مستند کوتاه «باوانی»

امیر علی ویسی برای فیلم کوتاه «من و مادرم»

محمد فکوری برای فیلم کوتاه «تابستان قوها»

* تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریالی بهترین تصویر به وحید بیوته برای فیلم کوتاه «ساختمان شماره ١٣»از سنندج اهدا شد.

 د) جایزه بهترین تدوین:

نامزدها:

صادق رضانیا برای فیلم کوتاه «آلان»

سوران فهیم برای فیلم کوتاه «خانه سفید»

توفیق امانی برای فیلم کوتاه «No files»

هادی احمدی «داداسلطنه»

لقمان سخنور برای فیلم کوتاه «آب یخ»

رضا جعفرزاده برای فیلم کوتاه «ساختمان شماره ١٣»

* تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریالی بهترین تدوین به صادق رضانیا برای فیلم کوتاه «آلان» از همدان اهدا شد

ح)  جایزه بهترین فیلمنامه:

نامزدها:

امید وفایی برای فیلم‌نامه فیلم کوتاه «سزارین»

مصطفی گندمکار برای فیلم‌نامه فیلم کوتاه «آلان»

هاشم علیایی مقدم برای فیلم‌نامه فیلم کوتاه «در آینه»

امیر غلامی برای فیلم‌نامه فیلم کوتاه «دریا موج موج می لرزد»

فریده نادری برای فیلم‌نامه فیلم کوتاه «من و مادرم»

* تندیس جشنواره و جایزه نقدی۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریالی بهترین فیلم‌نامه به هاشم علیایی مقدم برای فیلم «در آینه» از همدان اهدا شد

 و) جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی:

دیپلم افتخار بهترین فیلم بخش تجربی به همراه جایزه نقدی ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی به فیلم کوتاه «مناسبات» به کارگردانی محسن محمدی و مینو شریفی پور از سنندج اهدا شد.

هیات داوران بخش فیلم جشنواره هیچ کدام از فیلم‌های بخش تجربی را شایسته دریافت تندیس جشنواره ندانست.

ز) جایزه بهترین انیمیشن کوتاه:

نامزدها:

انیمیشن کوتاه «طناب» به کارگردانی آذر منصوری

انیمیشن کوتاه «زیر پوست برف» به کارگردانی لیلا وفادار

انیمیشن کوتاه «رد پا» به کارگردانی نرگس رستمی

انیمیشن کوتاه «در باد می وزد» به کارگردانی هژیر اسعدی

انیمیشن کوتاه «بنگ بنگ» به کارگردانی اکبر طراب‌ پور

* تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی بهترین انیمیشن کوتاه به انیمیشن کوتاه «طناب» به کارگردانی آذر منصوری از سنندج اهدا شد

 س) جایزه بهترین مستند کوتاه:

نامزدها:

مستند کوتاه «مریم، فصل آخر» به کارگردانی طبیبه بابایی

مستند کوتاه «داداسلطنه» به کارگردانی هادی احمدی

مستند کوتاه «دوزخ» به کارگردانی برهان احمدی

مستند کوتاه «هینی مینی» به کارگردانی دلاور دوستانیان

مستند کوتاه «گامی برای رفتن» به کارگردانی ریبوار محمود پور

* جایزه ویژه هیات داوران، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی به برهان احمدی برای مستند کوتاه «دوزخ» از سنندج اهدا شد

* تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی بهترین مستند کوتاه به مستند کوتاه «مریم، فصل آخر» به کارگردانی طیبه بابایی از کرمانشاه اهدا شد

 ش) جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی:

نامزدها:

فیلم کوتاه «خانه سفید» به کارگردانی ارسطو مفاخری

فیلم کوتاه «آلان» به کارگردانی مصطفی گندمکار

فیلم کوتاه «دریا موج موج می‌لرزد» به کارگردانی امیر غلامی

فیلم کوتاه «در آینه» به کارگردانی هاشم علیایی مقدم

فیلم کوتاه «سزارین» به کارگردانی امید وفایی

* تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم کوتاه «دریا موج موج می‌لرزد» به کارگردانی امیر غلامی از سنندج اهدا شد

 ی) جایزه بزرگ جشنواره

تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی به فیلم کوتاه «آلان» به کارگردانی مصطفی گندمکار از همدان اهدا شد

 دهمین جشنواره منطقه‌ای فرهنگ بومی فیلم و عکس ژیار به دبیری سالم صلواتی از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت با شرکت استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان در شهر سنندج برگزار شد.

 

حواشی:

– اساتید فیلم کوتاه و همچنین مسئولان تراز اول انجمن سینمای جوانان در مراسم اختتامیه و در طول جشنواره حضور چشمگیر داشتند.

-بی انضباطی در برگزاری مراسم اختتامیه از مهمترین اتفاقات قابل تأمل بود، به طوری که اهدای جوایز با بی نظمی ، پراکندگی و با مدت زمان طولانی برگزار شد.

– نماینده مردم کردستان در مجلس قول دادند که جشنواره ژیار بدون وقفه و هر سال برگزار شود. جشنواره دهم بعد از وقفه ای سه ساله برگزار شد.

– نماینده مردم کردستان و مدیر کل ارشاد کردستان از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوردی در سال بعد خبر دادند.

– میهمانانی قابل توجهی از کردستان عراق در بخش عکس و فیلم حضور داشتند. میهمانان کردستان عراق در بخش عکس از اینکه در مراسم اختتامیه مورد بی توجهی قرار گرفتند دلخور شدند. بعد از این اتفاق که به نظر می رسد غیرعمدی و در ادامه بی نظمی های مدیریت اختتامیه بوده است، چند بار حضور این افراد از سوی مجری خیر مقدم گفته شد.

– فواد جلال دبیر جشنواره فیلم سلیمانیه اعلام کرد که همزمان با جشنواره ژیار برای جشنواره کن نیز دعوت شده است، اما وی جشنواره ژیار سنندج و حضور در بین هنرمندان این منطقه را به جشنواره کن ترجیح داده است.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
625
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php