رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ١٣(mph)
    فشار ٢۵.۴٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۴٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

به گزارش بینەر به نقل ازهاژه، نخستین جشنواره اجراخوانی (نمایشنامه خوانی) اندیشه شهرستان مهاباد یادواره زنده یاد ابراهیم تنهایی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور پرشور هنرمندان و با معرفی برترین های جشنواره به کار خود پایان داد. در اختتامیه این مراسم قادر مرادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد ضمن یادآوری تلاش پیشکسوتان در […]

به گزارش بینەر به نقل ازهاژه، نخستین جشنواره اجراخوانی (نمایشنامه خوانی) اندیشه شهرستان مهاباد یادواره زنده یاد ابراهیم تنهایی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور پرشور هنرمندان و با معرفی برترین های جشنواره به کار خود پایان داد.

در اختتامیه این مراسم قادر مرادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد ضمن یادآوری تلاش پیشکسوتان در راستای گسترش و باروری فرهنگ و هنر شهرستان، آنان را به مثابه چراغ راه و الگوی نسل جدید توصیف نمود.

وی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره اجراخوانی اندیشه اظهار امیدواری کرد در سایه سعی و کوشش هنرمندان و مسئولان افق های روشنی برای فرهنگ و هنر مهاباد رقم خورد.

در ادامه امید خاکپور دبیر جشنواره به ارائه آماری از جشنواره پرداخت. خاکپور اظهار کرد: فراخوان جشنواره بهمن ماه ۹۶ منتشر و در نهایت ۱۸ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که بعد از بررسی توسط بازخوانان ۱۴ متن جهت بازبینی انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: در نهایت ۶ اثر انتخاب و به بخش رقابتی دبیرخانه معرفی شدند، همچنین در طول برنامه ۳ گروه میهمان از شهرهای ارومیه، نقده و پیرانشهر به اجراخوانی پرداختند.

بهرام قوی بنیه داور جشنواره و مدیرکل صدا و سیمای مرکز مهاباد ضمن پرداختن به شاخصه های تئاتر اظهار کرد: تئاتر مذهب تفکر است و هنرمندان تئاتر جویندگان عرصه‌های تعالی دنیا و ترویج انسانیت هستند.

وی افزود: بدون وجود منتقد هیچ پیشرفت و ترقی در جامعه وجود نخواهد داشت، هنرمند تئاتر به عنوان منتقد به ذهن ما تلنگر می زند تا از کژی و پلیدیها پاک گردد.

در این مراسم محمد کاظمی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ضمن تقدر و تشکر از بانیان این جشنواره گفت: امیدوارم با همراهی مسئولین این جشنواره سال آینده به صورت استانی و به مرکزیت مهاباد برگزار گردد.

در پایان بختیار پنجه ای (داور جشنواره و رئیس انجمن هنرهای نمایشی مهاباد) بیانه هیات داوران را قرائت نمود.

 برگزیدگان جشنواره به شرح زیر است:

برگزیدگان بخش موسیقی:

جایزه اول: سامرند فقیه زاده (پلی از جنس شیشه) ـ تندیس، لوح و جایزه نقدی

شادی پاکزاد ـ (طوطیان و مرد رند) ـ تقدیر

برگزیدگان بخش نور:

جایزه اول: سامان ارمی ـ تندیس، لوح و جایزه نقدی

بهترین متن برگزیده (به علت انتخاب متن و تحلیل متن در راستای اجراخوانی):

سیاوش بیدارمنش (فقط خدا حق دارد بیدارم کند) ـ تندیس، لوح و جایزه نقدی

برگزیده بهترین متن به علت ترجمه از زبان اصلی:

کیوان مولودزاده (کرێکار) ـ تقدیر ـ ترجمه از انگلیسی به کوردی

برگزیدگان بهترین طراحی صحنه:

برنده نداشت

برگزیده بهترین بروشور:

منصور محمد امینی (کرێکار) ـ تندیس، لوح و جایزه نقدی

برگزیدگان بخش کارگردانی:

جایزه اول: پویا حاتم زاده (پلی از جنس شیشه) ـ تندیس، لوح و جایزه نقدی

تقدیر ویژه: محسن ضیایی (پیکنیک در میدان جنگ)

تقدیر: شادی پاکزاد (طوطیان و مرد رند)

برگزیدگان بهترین بازیگران زن:

جایزه اول: برنده نداشت

جایزه دوم: میدیا زندی (پلی از جنس شیشه) ـ تقدیر و جایزه نقدی

جایزه سوم: میدیا حیرانی (فقط خدا حق دارد بیدارم کند) ـ تقدیر و جایزه نقدی

برگزیدگان بهترین بازیگران مرد:

جایزه اول: برنده نداشت

جایزه دوم: سینا جوانمردی (فقط خدا حق دارد بیدارم کند)  ـ تقدیر و جایزه نقدی

جایزه سوم: پویا حاتم زاده (پلی از جنس شیشه) ـ تقدیر و جایزه نقدی

همچنین در این مراسم از چهار پیشکسوت تئاتر شهرستان مهاباد و خانواده آنان (ابراهیم تنهایی، بیوک خانباغی، سید رحیم قریشی، خدر رش احمدی) و همچنین تعدادی از هنرمندان سالهای دور مهاباد تجلیل به عمل آمد.

نخستین جشنواره اجراخوانی (نمایشنامه خوانی) اندیشه شهرستان مهاباد ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه به همت انجمن هنرهای نمایشی مهاباد و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور پرشور هنرمندان در آمفی تئاتر فرهنگ و ارشاد برگزار گردید.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php